اوضاع دریاچه ارومیه وخیم می‌شود؟

مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب خزر و دریاچه ارومیه گفت: امسال تراز دریاچه ۱۲۷۰ متر و ۶۵ سانتیمتر بوده و نسبت به سال گذشته در همین زمان ۵۳ سانتیمتر کاهش را نشان می‌دهد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، کیاست امیریان درباره وضعیت نجات دریاچه ارومیه اظهار داشت: مهمترین عامل تاثیرگذار بر تراز دریاچه میزان بارش و روان‌آبی است که وارد آن می‌شود. متاسفانه سال قبل کاهش بارش داشتیم و بارش برف هم در حداقل خود بوده که باعث کاهش جدی تراز شده است، امسال هم در حد پارسال بارندگی داشتیم که نسبت به بلندمدت 14 درصد کاهش را نشان می‌دهد. این شرایط باعث شد امسال تراز دریاچه 1270 متر و 65 سانتیمتر باشد و نسبت به سال گذشته در همین زمان 53 سانتیمتر کاهش را نشان می‌دهد.

وی موجودی آب دریاچه را در حال حاضر 2 میلیارد و 730 میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: طبیعتا باتوجه به اینکه در تابستان میزان ورودی آب کم و تبخیر زیاد می‌شود، حجم آب هم کاهش پیدا می‌کند، اما اقداماتی برای حل این موضوع انجام شده که از جمله آن نزدیک 500 میلیون متر مکعب از ذخیره سدها به سمت دریاچه رهاسازی شده اما مسئله این است که کاهش بارش‌ها در فصل پیش‌رو و افزایش دما سرعت تبخیر را بیشتر می‌کند.

مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب خزر و دریاچه ارومیه درباره اقدامات در دست انجام برای علاج‌بخشی دریاچه گفت: یک موضوع انتقال آب از حوضه مجاور است که در راستای احیا در دستور کار بوده که اکنون 90 درصد پیشرفت دارد و مراحل پایانی را می‌گذراند، اگر  این پروژه محقق شود دریاچه تقریبا به ثبات می‌رسد.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد دریاچه به تراز اکولوژیک برسد باید غیر از اقداماتی که تاکنون انجام شده از جمله کاهش مصرف جدی‌تر پیگیری شود، چون بارندگی در اختیار ما نیست و امکان دارد خشکسالی تداوم داشته باشد که در آینده اثرات خود را  بیشتر را نشان می‌دهد.

امیریان یادآور شد: چنانچه بارندگی شرایط بهتری داشته باشد و مردم از جمله کشاورزان هم همکاری کنند در ورودی به دریاچه اثر مثبت خواهد داشت و این احتمال وجود دارد که سالانه 600 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه شود، از سوی دیگر باید امیدوار باشیم سال‌های خشک به این شکل استمرار نداشته باشد تا روند کاهش تراز دریاچه متوقف و در گام بعدی هم افزایش تراز خواهیم داشت.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1145891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =