توضیحات اسلامی درباره نصب سانتریفیوژهای جدید

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر نصب زنجیره‌های جدید سانتریفیوژها در فردو گفت: این موضوع در زمینه برنامه اقدام راهبردی و تکمیل زنجیره‌ها مطابق اهداف قانون دنبال شده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره توسعه کاربرد پرتوها در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی گفت: یکی از اهداف مهمی که در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد، استفاده از این فناوری در زندگی مردم و اقتصاد کشور است به نحوی که همه مردم به صورت نزدیک از این خدمات و امکانات بهره‌مند شوند.

محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این مطلب در حاشیه برگزاری همایش «توسعه کاربرد پرتوها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی» اظهار کرد: در بخش‌های گوناگون نظیر حوزه کشاورزی و صنایع غذایی اقداماتی برای استفاده از دانش هسته‌ای انجام شده است و خوشبختانه اکنون نیز شرایطی فراهم شده تا صنعت هسته‌ای در کل فرآیندهای مربوط به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بتواند نقش آفرینی کرده و مثمر ثمر باشد زیرا متاسفانه تاکنون استفاده از ظرفیت هسته‌ای در این صنایع مغفول و ناشناخته مانده است.

وی تصریح کرد: برای پیشبرد اهداف، به معرفی سرفصل‌ها و بیان ظرفیت‌های سازمان انرژی اتمی می‌پردازیم و همچنین به تبادل نظر درباره پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده در این صنایع و نیازهای لجستیکی صنعت نفت خواهیم پرداخت.

وی تاکید کرد: راه‌حل‌های ناشی از به‌کارگیری فناوری ‌هسته‌ای می‌تواند به عنوان یک راه میان‌بر در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در نظر گرفته شود و این صنایع می‌توانند از این دانش در فناوری و انجام فرآیندها استفاده کنند.

اسلامی تصریح کرد: فرصت بسیار مغتنمی برای این صنایع، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه آنها فراهم شده و با توجه به نقش شرکت‌های دانش بنیان می‌توان به نتایج بسیار مطلوبی دست یافت.

وی خاطرنشان کرد: ساختار نوینی پایه‌گذاری کرده‌ایم به‌طوری‌که موارد مهم و متعددی در سند جامع 20 ساله دیده شده است و باید توجه داشت به عنوان یکی از سازمان‌های پیشرو و با توجه به سند تحول دولت سیزدهم توانسته‌ایم برای نخستین بار سند «جامع توسعه هسته‌ای کشور» را تدوین کنیم که حرکت اجرایی قدرتمند و هدفمندی محسوب می‌شود و بر اساس آن سازمان انرژی اتمی در همه محورها فعال خواهد شد.

وی تاکید کرد: این سند و به‌کارگیری دانش‌ هسته‌ای در عرصه‌ها و صنایع مختلف می‌تواند پاسخ روشنی برای دشمنان انقلاب اسلامی باشد زیرا آنها همواره با اتهامات واهی، فضای امنیتی برای صنعت هسته‌ای ایران ایجاد کرده‌اند و با فریب افکار عمومی در دنیا و با ایجاد مزاحمت‌های متنوع و از جمله تحریم‌های ظالمانه، این‌گونه وانمود کرده‌اند که صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، صنعتی است که صرفا اهداف نظامی را دنبال می کند.

اسلامی گفت: استفاده از دانش هسته‌ای در صنایع گوناگون جزو لاینفک تعهدات سازمان انرژی اتمی است و حرکت‌های گسترده‌تر و حضور موثرتر در همه حوزه‌ها در اصل خنثی کننده این‌گونه مزاحمت‌ها و جو رسانه‌ای و روانی منفی ایجاد شده در دنیاست و از سوی دیگر چنین اقداماتی موجب امیدواری برای مردم می‌شود زیرا به دنبال آن هستیم تا نتایج و اثرات دانش هسته‌ای در صنایع و عرصه‌های مختلف را تقدیم مردم کرده و شرایطی فراهم سازیم تا هموطنان بتوانند از خدمات و امکانات دانش هسته‌ای در کشور بهره‌مند شوند.

وی درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر نصب زنجیره‌های جدید سانتریفیوژها در فردو گفت: این موضوع در زمینه برنامه اقدام راهبردی و تکمیل زنجیره‌ها مطابق اهداف قانون دنبال شده و در راستای این قانون، اقداماتی را با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، دنبال خواهیم کرد.

گفتنی است نخستین سمینار تخصصی «توسعه کاربرد پرتوها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی» با هدف معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شرکت توسعه کاربرد پرتوها و با محوریت فرهنگ‌سازی، آموزش و ترویج انواع کاربردهای پرتو در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در حال برگزاری است.

در این سمینار توسعه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای با رویکرد توسعه کاربرد پرتوها و همچنین  فرصت‌های سرمایه‌گذاری جهت کاهش وابستگی به واردات برخی دستگاه‌ها و محصولات و نیز ایجاد ارزش‌افزوده با ایجاد ارتباط و احیای همکاری میان نهادهای حاکمیتی و نظارتی و قانون‌گذار، بخش دولتی و خصوصی، دانشگاه‌ها و  شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران، مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =