دانشجویان برای تقویت حافظه منیزیم و فیبر مصرف کنند

فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اهمیت تغذیه دانشجویان در ایام تحصیل به ویژه در روزهای برگزاری امتحانات گفت: دانشجویان برای تقویت حافظه مصرف خوراکی‌های حاوی منیزیم و فیبر بالا را افزایش دهند.

منصوره سادات موجانی قمی، فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نکات مورد توجه در تغذیه دانشجویان گفت: اغلب دانشجویان در زمان برگزاری امتحانات و در شرایط دانشجویی نسبت به تغذیه خود بی‌تفاوت هستند. دانشجویان به صرف درس خواندن و مشغله‌های متعدد در خوابگاه‌ها و عدم اختصاص زمان مناسب برای آماده کردن غذا یا صرفا تنها زندگی کردن در ایام دانشجویی این مشکل برای آنها شایع‌تر است.

وی افزود: اغلب دانشجویان در ایام مطالعه به مصرف فست فودها، غذاهای شیرین با سدیم و نمک بالا همچون بیسکویت‌ها، چیپس، پفک و ... مصرف می‌کنند. شاید شرایط درس خواندن در خوابگاه و منزل افراد را به سمت این نوع مصرف غذایی پیش می‌برد که با مصرف تنقلات ذهن خود را از استرس دور می‌کنند. هرچند در مصرف این گونه مواد غذایی ریز فاکتور ابتلا به اضافه وزن، چاقی و   بیماری‌های مزمن افزایش می‌یابد.

موجانی قمی تاکید کرد: دانشجویان حتی‌المقدور در زمان امتحانات یا دیگر زمان‌ها در روزهایی که در دانشگاه می‌گذرانند از غذای خانواده استفاده کنند. برای مثال دانشجویان می‌توانند در روزهای برگزاری کلاس‌ها یا امتحانات یک غذای ساده در حد یک ساندویچ کوچک آماده کرده و با خود به دانشگاه برده و مصرف کنند.

گروه‌های غذایی سالم جایگزین تنقلات چیست؟

فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: در انتخاب مواد غذایی بجای تنقلات مصرف آجیل‌ها از اهمیت برخوردار است. مصرف آجیل‌های بو نداده به این دلیل که این آجیل‌ها منیزیم و فیبر بالایی داشته و افزایش دریافت منیزیم برای تقویت حافظه توصیه می‌شود. با این تفاسیر مصرف آجیل‌هایی همچون گردو، پسته، فندق، بادام زمینی و ... حاوی منیزیم است و می‌تواند در تقویت حافظه دانشجویان کمک کننده باشد.

موجانی قمی افزود: مصرف سبزیجات و میوه‌ها به شکل میان وعده از اهمیت برخوردار است. شاید مصرف میوه‌ها به‌دلیل قند و کالری بالا محدودیت داشته باشد، اما مصرف یک تا سه واحد میوه به‌طور روزانه پیشنهاد می‌شود. برای دانشجویان مصرف میان وعده حاوی سبزیجات همچون برگ کاهو، هویج، تیکه‌هایی از کدوی سبز با چاشنی لیموترش و سرکه می‌تواند موثر باشد.

دانشجویان صبحانه مناسب مصرف کنند

فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی خطاب به دانشجویان در روزهای برگزاری امتحانات گفت: این افراد قبل از خروج از منزل صبحانه مناسب همچون یک لیوان شیر، مصرف نان، پنیر و گردو یا به همراه سبزیجات همچون خیار و گوجه فرنگی و تخم مرغ آبپز مناسب مصرف کنند.

موجانی قمی تاکید کرد: برای مطالعات موثر در طول امتحانات مصرف تخم مرغ و شیر در برنامه غذایی گنجانده شود. البته  تخم مرغ در حد یک عدد در روز به شکل آبپز پیشنهاد می‌شود، چون تخم مرغ به دلیل مواد مغذی سرشار در تقویت حافظه موثر است و می‌تواند باعث حفظ آرامش و کاهش استرس در بین دانشجویان شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =