تمام خواص بی‌نظیر عناب برای سلامتی

عناب آرامش بخش و ضد بد خلقی است و در طب سنتی چین و کره از آن به عنوان دارویی که سبب کاهش اضطراب می‌شود و تقویت کننده معده و طحال و سیستم گوارشی است‌ استفاده می‌کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، عناب آرامش بخش و ضد بد خلقی است و در طب سنتی چین و کره از آن به عنوان دارویی که سبب کاهش اضطراب می‌شود و تقویت کننده معده و طحال و سیستم گوارشی است استفاده می‌کنند. عناب خون را تصفیه و سموم را از بدن دفع می‌کند، سبب روشنی پوست شده و از بروز مشکلات قلبی جلوگیری می‌نماید.

بیشتر بخوانید:

تاثیر طب سوزنی در کاهش سردردهای تنشی

عناب خونساز، ملین و دارای لعاب بسیار است و سینه را نرم می‌نماید. استفاده از مغز میوه در زخم‌ها و بریدگی‌ها سبب سرعت بخشیدن به بهبود آن‌ها می‌شود. عناب همچنین دندان‌ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می‌سازد. چای عناب دارای ماده ضد سرطانی ساپونینز است. این چای باعث ترمیم بافت‌های آسیب دیده و تقویت عضلات می‌شود. از جوشانده برگ عناب برای تسکین گلو درد و از عصاره آن برای درمان آن استفاده می‌شود. به خاطر سپرده شود که عناب باعث ازدیاد ویتامین k. در خون می‌شود و خون را سفت می‌کند. پس بهتر است کسانی که غلظت خون بالایی دارند از مصرف آن پرهیز نمایند.

عناب چیست؟

عناب جزو میوه‌هاست و از جمله میوه‌های غنی از خواص گوناگون و سرشار از مواد مغذی است. میلیون‌ها انسانی که از ارزش واقعی عناب آگاه هستند از آن به عنوان یک خوراکی مقوی و کپسول سلامتی یاد می‌کنند. عناب را با نام‌های خرمای قرمز و خرمای چینی نیز می‌شناسند و نام علمی آن Ziziphus jujube است. عناب میوه درختچه یا درخت کوچکی است با گلبرگ‌هایی به رنگ سبز مایل به زرد و جزو میوه‌های هسته دار (شفت) است. میوه‌های این درختچه به اندازه‌ی یک خرما هستند و رنگ شان ترکیبی از قرمزو قهوه‌ای است که از روشن تا سیر تغییر می‌کند. این گیاه، بومیِ جنوب آسیا ازجمله بخش‌های جنوبی و مرکزی چین است. البته امروزه این میوه در سراسر جهان، به ویژه اروپا، شناخته شده است و در بیشتر فروشگاه‌هایی که میوه‌های وارداتی عرضه می‌کنند به فروش می‌رسد.
عناب تاریخچه‌ای ۱۰ هزار ساله دارد و تا کنون بیش از ۴۰۰ گونه متفاوت از آن پیدا شده است. عناب را به صورت میوه، آب میوه و خشک شده مصرف می‌کنند

خواص عناب

عناب را به هر صورتی که مصرف کنید آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی ارگانیک موجود در این میوه پر خواص طیف گسترده‌ای از مزایا را برایتان به ارمغان خواهد آورد:

- کمک به مشکلات خواب

برای افرادی که از بی خوابی و کم خوابی رنج می‌برند، مصرف عصاره عناب می‌تواند درمان خانگی مناسبی برای آن‌ها باشد. 

- تنظیم گردش خون

عناب یکی از منابع غنی از آهن و فسفر است که هر دو از عناصر مهم در گلبول‌های قرمز خون هستند. در صورتی که به فقر آهن یا کم خونی مبتلا هستید ممکن است علائمی مانند ضعف عضلانی، خستگی، سوء هاضمه، سر گیجه و اختلال شناختی را تجربه کنید. با افزایش میزان آهن و فسفر دریافتی از طریق میوه عناب، گردش خون فرد افزایش می‌یابد و در نتیجه اکسیژن رسانی به اندام‌های دیگر بهتر انجام خواهد شد.

- تقویت استخوان‌ها

با افزایش مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و آهن که (همه آن‌ها را در عناب موجود هستند) سلامت و استحکام استخوان‌های خود را تضمین کنید. 

- کنترل وزن

 یکی از خواص عناب کمک به کنترل وزن است. این میوه با کالری کم، و میزان بالایی از پروتئین و فیبر نیازهای تغذیه‌ای فرد را تأمین می‌کند و همچنین سبب می‌شود تا شخص سیر بماند. در نتیجه دیگر بین وعده‌های غذایی اصلی به سراغ میان وعده و تنقلات نخواهید رفت و در این صورت می‌توانید به رژیم غذایی خود پایبند بمانید و دیگر وزنی اضافه نکنید.

- افزایش ایمنی بدن

عناب به دلیل دارا بودن مقدار زیادی از آنتی اکسیدان‌ها از جمله ویتامین ث، ویتامین آ؛ و ترکیبات ارگانیک مختلف و اسیدها به شیوه‌های متفاوتی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد را که عامل بسیاری از امراض و بیماری‌ها هستند خنثی کنند. علاوه بر این ویتامین ث. موجب افزایش تولید گلبول‌های سفید در بدن می‌شود و همان طور که می‌دانید گلبول‌های سفید در واقع همان سیستم ایمنی بدن ما هستند.

- کاهش استرس و اضطراب

از دیگر خواص عناب کاهش و تسکین استرس و اضطراب است. عناب مانند برخی داروهای کاهنده اضطراب و تسکین دهنده عمل می‌کند. با استفاده از عصاره عناب یا مصرف میوه آن هورمون‌های بدن تنظیم می‌شود و موجب ایجاد آرامش در ذهن و بدن شخص می‌شود. 

- درمان سرطان

 نتایج اخیر نشان می‌دهد که بین ترکیبات زیست فعال در عناب و کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد و گسترش سلول‌های سرطانی همبستگی مثبتی وجود دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در عناب در حقیقت یکی از عوامل اصلی و موثر در پیشگیری از سرطان و سایر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی است.

- مراقبت از پوست

عصاره و آب عناب به صورت موضعی برای درمان التهابات متفاوت پوستی از جمله پسوریازیس، اگزما، و آکنه مورد استفاده قرار گرفته است. میوه عناب نیز تاثیر مشابهی دارد. عناب علاوه بر خواص ذکر شده در این مورد از ظهور چین و چروک و جای زخم روی صورت نیز جلوگیری می‌کند و با اکسیژن رسانی و افزایش گردش خون، موجب شادابی پوست صورت می‌شود.

- کمک به هضم غذا

عناب به علت دارا بودن فیبر، فرایند هضم را در بدن بهبود می‌بخشد. البته ساپونین‌ها و تری ترپنوئیدها نیز با بهینه کردن فرایند جذب مواد مغذی و حرکات سالم غذا در روده‌ها در این مسئله نقش به سزایی دارند. این امر می‌تواند به پیشگیری از بروز یبوست، درد شکم، نفخ و سایر بیماری‌های دستگاه گوارش مانند سرطان روده بزرگ کمک کند.

- تصفیه خون

ساپونین‌ها و آلکالوئیدهای موجود در عناب به طور مستقیم با تصفیه خون و سم زدایی بدن در ارتباط هستند. این اثر آنتی اکسیدانی می‌تواند از ابتلا به تعداد بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کند و همچنین موجب کاهش استرس در سیستم‌های ایمنی و لنفاوی بدن شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =