سهامدار کیلینیک‌های زیبایی چه کسانی هستند؟/ ماجرای پزشک بلاگرها و نگاه مشتری محور

ذات تولید محتوا توسط یک پزشک اگر بر مبنای فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت باشد بد نیست اما این روزها شاهد حضور پرشمار پزشکان جراحی زیبایی هستیم که بیشتر شبیه به صاحب یک بیزینس و برند وارد عمل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، تب بلاگر شدن این روزها داغ است و داستان‌هایی که از درآمد بالای بلاگرها بین مردم نقل می‌شود، هرکسی را وسوسه می‌کند که صفحه‌ای در فضای مجازی باز کند و با تولید محتوا پا به دنیای بلاگری و درآمد رویایی‌اش بگذارد.

بیشتر بخوانید

دلایل گرایش شدید به انجام عمل‌های زیبایی / چطور به رضایت درونی از خود برسیم؟

اساسا تولید محتوا و یا ذات بلاگر شدن چیزی خلاف اخلاق نیست اما قصه جایی تلخ می‌شود که پای فریب مخاطب در میان باشد. تب بلاگر شدن این روزها سراغ پزشکان هم رفته و شاهد حضور فعال آن‌ها در فضای مجازی هستیم؛ ذات تولید محتوا توسط یک پزشک اگر بر مبنای اطلاع‌رسانی به مخاطب و فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت باشد نه تنها بد نیست بلکه اتفاق مثبتی است که به واسطه تکنولوژی رقم می‌خورد اما این روزها شاهد حضور پرشمار پزشکان جراحی زیبایی هستیم که بیشتر شبیه به صاحب یک بیزینس و برند وارد عمل می‌شوند و نه در جایگاه پزشک دلسوزی که عوارض و مزایای عمل را به بیمار می‌گوید و متعهد به قسم خود او را راهنمایی می‌کند.

تولید محتوای پزشک بلاگرها از رضایت مشتری!

پزشک بلاگرهای حوزه جراجی زیبایی بیش از آنکه به مراجع به چشم انسانی نگاه کنند که به آن‌ها به عنوان یک پزشک اعتماد کرده، به او به عنوان منبع درآمد نگاه می‌کنند و شبیه به صاحبان کسب و کارها ویدیوهایی از رضایت مشتری منتشر می‌کنند تا مخاطبی را که صفحه آن‌ها را دنبال می‌کند، اقناع کنند و ترغیب به حضور در مطب آقا یا خانم دکتر شود و تن به جراحی زیبایی بدهد که خانم یا آقای دکتر در محتواهای متعددی که تولید کرده تاکید داشته هیچ ضرری ندارد و اگر کسی هم آسیب دیده به پزشک ماهری مراجعه نکرده است!

ردپای سلبریتی‌ها در تبلیغ جراحی‌های زیبایی

سلبریتی‌ها هم به واسطه شهرتی که در فضای مجازی دارند و تعداد بالای دنبال کنندگانشان شبیه به رسانه‌هایی هستند که خانم و آقای دکتری که سودای بلاگری و درآمد بیشتر دارند از آن‌ها برای تبلیغ خود استفاده می‌کنند. خانم بازیگر مشهور در نقش نمونه کار پزشک بلاگر وارد عمل می‌شود تا به مخاطب القا کند که جراحی، تزریق ژل و بوتاکسی که انجام داده چهره‌اش را دگرگون کرده و هیچ گونه عوارضی هم نداشته است و اگر دستان چیره دست پزشک مذکور نبود، زندگی برای او تیره و تار می‌شد.

خانم بازیگر مشهور به بهانه رسیدن به حال خوب، پزشکان جراحی زیبایی را معرفی می‌کند و حتی خود سهام‌دار کلینیک زیبایی است و به عبارتی درآمد بیشتر پزشک مذکور برای خانم بازیگر هم نان و آب دارد.

عکس گرفتن با بدن بیمار در اتاق عمل

عکس گرفتن با بدن بیمار در اتاق عمل، بدون توجه به اینکه بیمار رضایت دارد که اندام بدون لباسش را فالوورهای خانم یا آقای دکتر ببینند هم مجموعه‌ای از تولید محتواهای پزشک بلاگرهای حوزه جراحی زیبایی است که به بدن بیمار به چشم نمونه کار نگاه کرده و تبلیغ پیکرتراشی می‌کنند، فارغ از اینکه این عمل چه عوارضی دارد و بیمار چند سال بعد در چه وضعیتی خواهد بود!

یکی دیگر از آسیب‌های پزشک بلاگرها که مام از مزایای عمل‌های جراحی زیبایی تبلیغ می‌کنند، افزایش تمایل مردم به انجام این عمل‌هاست. بابک نیکومرام نایب‌رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران سال گذشته اعلام کرد که کشور ما رتبه دوم منطقه در عمل‌های زیبایی را به خود اختصاص داده و بیشترین تعداد جراحان پلاستیک در خاورمیانه در ایران حضور دارند. این آمار گواهی بر رشد روزافزون صنعت پولساز زیبایی در ایران است.

نقش رسانه در گرایش افراطی افراد به عمل‌های زیبایی

علیرضا شریفی یزدی؛ روانشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در خصوص دلایل گرایش افراطی افراد به عمل‌های زیبایی گفت: یکی از عوامل مهم گرایش افراطی به عمل‌های زیبایی که در کشور ما هم بسیار رایج است، پایین بودن اعتماد به نفس افراد است. دلیل دیگر اختلالی است که تحت عنوان خود بدریخت بینی شناخته می‌شود؛ اینگونه افراد برای رهایی از حس بدی که نسبت به خود دارند به راحتی به جراحان زیبایی اعتماد می‌کنند.

او ادامه داد: موضوع بعدی بحث رسانه‌های دیداری است که در راس آن‌ها فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها قرار دارند که ویژگی‌های ظاهری بازیگران حاضر در این سریال‌ها و فیلم‌ها روی بیننده تاثیر می‌گذارد.

ردپای مافیای پزشکی

شریفی یزدی توضیح داد: عامل دیگر صنعت زیباسازی است، جراحی زیبایی یکی از پردرآمدترین حوزه‌های پزشکی محسوب می‌شود و چون این صنعت پول‌ساز است به همان نسبت هم تبلیغات بسیاری دارد. تبلیعات بسیار در این حوزه افراد را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد و آن‌ها را جذب می‌کند.

او اضافه کرد: موضوع دیگری که مطرح می‌شود، بحث گروه‌های مرجع است؛ هر انسانی گروه‌های مرجعی برای خود دارد و گاهی هنرپیشه‌ها، خواننده‌ها، ورزشکاران و دیگر چهره‌ها مرجع برخی افراد می‌شوند و این افراد از گروه مرجع خود تقلید می‌کنند. گروه‌های مرجع همیشه تعیین کننده سبک زندگی مردم هستند و افرادی که تقلیدپذیری بالاتری دارند زودتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

این روانشاس اجتماعی عنوان کرد: امروزه به دلیل افزایش ضریب نفوذ رسانه‌های اجتماعی و فضای دیجیتال، بلاگرهای فعال در فضای مجازی هم بیشتر دیده می‌شوند و از ویژگی‌های فضای دیجیتال این است که فضایی فانتزی را به جای زندگی واقعی به تصویر می‌کشد و نهایت پستی ارائه می‌شود که آرزوهای بیننده را به تصویر کشیده است.

علیرضا شریفی یزدی اظهار داشت: اولیت راهکار این است که اعتماد به نفس افراد را افزایش دهیم و افراد جامعه از اعتماد به نفس واقعی برخوردار باشند. کسانی هم که دچار اختلال خود زشت پنداری هستند باید به متخصص مربوطه مراجعه کنند و به جای انجام عمل‌های متعدد، مشکل خود را برطرف کنند. موضوع بعدی که در حیطه وظایف نهادهای مسئول است، افزایش نظارت بر کار جراحان پلاستیک است که به راحتی مردم را زیر تیغ جراحی نبرند. یکی دیگر از راهکارها هم افزایش سواد رسانه افراد جامعه است تا به راحتی تحت تاثیر بلاگرها قرار نگیرند.

به گزارش ایسکانیوز، گاهی تمایل به انجام عمل‌های زیبایی به یک وسواس تبدیل می‌شود و فرد در بازی سرمایه داران صنعت زیبایی گرفتار شده و هر بار عمل‌های متعددی را امتحان می‌کند اما چون به رضایت درونی نرسیده وسواس گونه به کار خود ادامه می‌دهد، غافل از اینکه بداند چه بلایی بر سر جسم خود می‌آورد و از این موج ایجاد شده عده‌ای مانند سلبریتی‌ها و پزشک بلاگرهای و سرمایه‌گذاران صنعت زیبایی سود می‌برند و آنچه قربانی می‌شود اخلاق است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1145974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =