انتفاع اقتصادی هدف اصلی ایران از مذاکره است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه که برای ایران اهمیت دارد، انتفاع اقتصادی از برجام است و هر موضوعی این مسئله را تحت الشعاع قرار دهد قابل قبول نیست.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به سفر علی باقری به دوحه به منظور ادامه گفت‌وگوها با اروپا برای لغو تحریم‌ها اظهار کرد: قطر کشوری است که همواره نقش میانجی‌گری خود را حفظ کرده است. جمهوری اسلامی ایران هم حسن نیت قطری‌ها را قبول دارد از و مکان جدید مذاکرات استقبال می‌کند.

وی با بیان اینکه هر نوع گفت‌وگو در منطقه‌ را به خارج از آن ترجیح می‌دهیم، تأکید کرد: دور جدید گفت‌وگوها می‌تواند بخشی از سوءتفاهم‌ها و اختلاف نظرهای جدید میان ایران و غرب را رفع کند و مذاکرات احیا شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ادعای رابرت مالی درباره بازگشت به تعهدات برجام خاطرنشان کرد: این ادعای آمریکایی‌هاست که همواره از آن سخن گفته‌اند باید ببینیم در عمل چه می‌کنند. تاکنون میان سخن و ادعای آمریکایی‌ها فاصله زیادی وجود داشته است. 

رحیمی جهان آبادی اضافه کرد: اگر سیاست اجرایی آمریکایی‌ها منطبق با حرف‌های اعلامی آنان باشد می‌توان به شکل‌گیری ادامه مذاکرات خوشبین بود.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد، انتفاع اقتصادی از برجام است و هر موضوعی این مسئله را تحت الشعاع قرار دهد، برای ما قابل قبول نیست.

به گزارش ایسکانیوز، مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از بیش از 3 ماه توقف با تسهیل‌گری بورل به صورت حضوری در دوحه از سرگرفته شده است. به گفته کارشناسان از آنجا که مذاکرات وین با اختلاف ایران و آمریکا به متوقف شد، سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه و همچنین چین و روسیه در مذاکرات قطر حضور ندارند. 

گفته شده که پیام‌ها از طریق انریکه مورا به صورت غیرمستقیم می‌گیرد. امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در باره موضوع گفت‌وگوهای قطر گفته است: جمهوری اسلامی ایران در موضوعات محتوایی توافق کاملاً منطقی و مستدل حضور پیدا می‌کند و دستور کار مشخص است. ما در نهایت این آمادگی را داریم چنانچه این دور از گفت‌وگوها با واقع‌بینی آمریکا و سه کشور اروپایی همراه باشد، بتوانیم به نتایج مورد نظر همه طرف‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به اجرای تعهداتشان در قراردادی که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، برگردند و برسیم.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات رفع تحریم، چهارشنبه 7 تیر در دوحه قطر نخستین نشست خود را برگزار کردند. 

کد خبر: 1145984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =