آموزش آشپزی/ طرز تهیه شربت آبغوره

شربت آبغوره مثل شربت آبلیمو، جزو شربت‌های خانگی و نوشیدنی‌های تابستانی برای رفع عطش است که می‌توانید به راحتی آن را به روش‌های مختلف در خانه و با مواد ساده‌ای درست کنید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،  آیا تا به‌ حال طعم شربت آبغوره را به عنوان یک نوشیدنی تابستانی چشیده‌اید؟ غوره جزو میوه‌های تابستانی است که خوشه‌های رسیده و ترش آن، اوایل تابستان آماده برداشت شده و معمولا آب آن به صورت چاشنی در طرز تهیه انواع غذاهای ایرانی استفاده می‌شود. شربت آبغوره مثل شربت آبلیمو، جزو شربت‌های خانگی و نوشیدنی‌های تابستانی برای رفع عطش است که می‌توانید به راحتی آن را به روش‌های مختلف در خانه و با مواد ساده‌ای درست کنید. در این مقاله به طرز تهیه شربت ضد عطش با آبغوره به ۲ روش خانگی و ساده می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

آموزش آشپزی/ طرز تهیه رولت مرغ، خوشمزه و مجلسی

زمان پخت شربت: ۳۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه شربت آبغوره

• آبغوره: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

• شکر: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

• آب: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

مراحل طرز تهیه شربت آبغوره

برای درست کردن شربت آبغوره به روش خانگی، ابتدا باید آبغوره را درست کنید و سپس آبغوره را جداگانه بجوشانید تا غلیظ شود. اگر آبغوره خانگی ندارید از آبغوره صنعتی استفاده کنید. سپس آب و شکر را بجوشانید تا این شربت هم قوام پیدا کند. در آخر هر دو محلول را با هم ترکیب کنید و حرارت دهید. شربت آبغوره که غلیظ شد، حرارت را خاموش کنید تا سرد شود. سپس آن را در بطری بریزید و برای طولانی‌ مدت نگهداری کنید یا با مقداری آب، مخلوط و سرو کنید.

مرحله اول: آبغوره را بجوشانید

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت آبغوره، آبغوره را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. هیچ ماده‌ دیگری به آن اضافه نکنید و اجازه دهید آبغوره بجوشد و روی آن کف‌های سفید تشکیل شود. این کف‌ها را با کف گیر یا قاشق از روی سطح آبغوره جمع کنید. در نهایت باید رنگ آبغوره قهوه‌ای شود و تقریبا به رنگ چای دربیاید. می‌توانید آبغوره جوشیده را از پارچه تنظیف یا صافی خیلی ریز هم رد کنید تا کاملا یکدست شود.

مرحله دوم: آب و شکر را بجوشانید

در این مرحله از طرز تهیه شربت آبغوره، در یک قابلمه آب و شکر را بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند و دانه‌های شکر بر اثر حرارت ذوب شوند. حرارت را روی حالت متوسط قرار دهید و صبر کنید این شربت غلیظ شود و قوام پیدا کند.

مرحله سوم: آبغوره و شربت را با هم مخلوط کنید

بعد از اینکه هر دو محلول را جوشاندید و غلظت کافی پیدا کردند، به قابلمه آب و شکر جوشیده و غلیظ‌ شده، آبغوره‌ای را که از قبل جوشانده بودید، اضافه کنید. دوباره محلول را کمی حرارت بدهید تا دوباره بجوشد و به غلظت دلخواهتان برسد. سپس حرارت را خاموش کنید.

مرحله چهارم: شربت آبغوره را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه شربت آبغوره، بعد از اینکه شربت سرد شد و از دما افتاد، آن را داخل ظرف شیشه‌ای درب بسته بریزید و در جای خنک و به دور از تابش نور خورشید قرار دهید. اگر درب ظرف را باز کردید، بهتر است آن را به یخچال منتقل کنید. برای درست کردن شربت خنک آبغوره، به اندازه یک یا دو قاشق از این شربت را در یک لیوان آب خنک بریزید و هم بزنید. داخل لیوان تکه‌های یخ بیندازید و بعد از سرد شدن شربت، آن را سرو کنید.

طرز تهیه شربت آبغوره بدون جوشاندن

طرز تهیه شربت آبغوره بدون جوشاندن

زمان مورد نیاز برای آماده سازی شربت: ۵ دقیقه

مواد لازم برای تهیه شربت آبغوره

• آبغوره: ۱/۵ لیوان دسته‌دار فرانسوی

• آب: ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی

• شکر: ۲ قاشق غذاخوری

• دلال یا درار: ۲ قاشق چای‌خوری

مراحل طرز تهیه شربت آبغوره

شربت آبغوره و دلال یا درار، از شربت‌های محبوب گیلانی است که در آن از چاشنی دلال، به عنوان یک سبزی و چاشنی بومی استفاده می‌شود. برای طرز تهیه شربت آبغوره به سبک شمالی‌ها، نیازی به جوشاندن مواد با هم نیست. کافی است آن‌ها را در یک لیوان با هم ترکیب کنید و هم بزنید تا دانه‌های شکر حل شوند. در آخر دلال را هم به همراه تکه‌های یخ به ترکیب اضافه کرده و شربت آبغوره را سرو کنید.

مرحله اول: شکر، آبغوره و آب را با هم مخلوط کنید

در این روش از طرز تهیه شربت آبغوره خانگی، در یک لیوان، آب سرد، آبغوره و شکر را با هم ترکیب کنید. همه مواد را به هم بزنید تا دانه‌های شکر در محلول، حل و ذوب شوند. شربت را بچشید و در صورت دلخواه کمی شکر بیشتر به آن اضافه کنید.

مرحله دوم: دلال را اضافه کنید

در آخر، وقتی شربت آبغوره آماده شد، دلال یا درار را به آن اضافه کنید. برای اینکه شربت به اندازه کافی خنک شود، در صورت دلخواه چند تکه یخ را به مواد بیفزایید و سپس آن را سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه شربت آبغوره

*برای درست کردن شربت آبغوره، در هر مرحله از جوشاندن مواد، کف‌های روی محلول را جدا کنید. این کار باعث ایجاد شفافیت رنگ شربت خواهد شد.

*رنگ آبغوره تازه در حالت عادی سبز است ولی بعد از جوشیدن باید به رنگ زرشکی یا متمایل به رنگ چای دربیاید.

*برای نگهداری طولانی مدت از شربت آبغوره، محلول را در بطری‌های شیشه‌ای استریل شده و تمیز بریزید و درب آن‌ها را محکم ببندید. حتما نیازی به قرار دادن بطری‌های شربت در یخچال نیست و می‌توانید آن‌ها را در مکان خنک هم نگه دارید.

*معمولا دو برابر میزان آبغوره، از شکر برای شیرین کردن شربت استفاده می‌شود. ولی می‌توانید بر اساس ذائقه و طبع خودتان، میزان آن را کمتر یا بیشتر هم در نظر بگیرید.

*برای طرز تهیه شربت آبغوره و عسل، به جای شکر از عسل طبیعی در شربت استفاده می‌شود. در این صورت بهتر است عسل را با مواد نجوشانید. چون این کار باعث از بین رفتن خواص عسل می‌شود. همچنین احتمال مسمومیت ناشی از جوشاندن عسل هم وجود دارد.

خواص شربت آبغوره

شربت آبغوره، مخصوصا اگر به جای شکر سفید با عسل شیرین شده باشد، سرشار از خواص بی‌نظیر برای سلامتی است. از خواص شربت عسل آبغوره می‌توان به ضد نفخ بودن و پاکسازی مجاری تنفس و پاکسازی معده اشاره کرد. از این شربت برای رفع سموم بدن استفاده می‌شود و خاصیت ضد عطش مخصوصا در روزهای گرم تابستان دارد.

از شربت آبغوره همچنین به عنوان پایین آورنده تب و حرارت بدن استفاده می‌شود. شربت آبغوره عسل، نقش موثری در کنترل فشار، قند و چربی خون، کاهش اسید اوریک بالا و غلظت خون و درمان نقرس دارد. برای رفع کهیر، خارش، اگزما و بهبود بیماری پوستی پسوریازیس هم خوردن این شربت توصیه می‌شود چون تمام خواص آبغوره را در خود دارد.

شربت آبغوره برای چه کسانی مفید است؟

شربت آبغوره به خاطر طبع سرد و خنکی که دارد، برای افراد گرم مزاج مفید است و باعث رفع تشنگی و پایین آوردن حرارت معده در این افراد خواهد شد. همچنین خوردن شربت آبغوره برای زنان باردار، البته به اندازه متعادل،‌ توصیه می‌شود. این شربت برای تقویت معده زنان باردار و رفع یبوست حاملگی مفید است.

میزان مناسب مصرف شربت آبغوره

از آنجایی که شربت آبغوره طبع سرد دارد و کاهنده فشار خون است، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید. میزان مناسب این شربت برای افراد بزرگسال سه وعده و در هر وعده به اندازه ۱۰ میلی‌لیتر است. در مورد کودکان این میزان باید به نصف برسد. همچنین در افرادی که دچار فشار خون پایین هستند، خوردن این شربت، به اندازه زیاد باعث افت فشار خون در این افراد خواهد شد.

منبع: مجله کوروش

انتهای پیام/

کد خبر: 1145986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =