آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت/ از مشارکت ۱۰ درصدی داوطلبان در رشته ریاضی کنکور تا اعتبار ۲ هزار میلیارد ریالی برای توسعه خوابگاه‌های متاهلی

«برگزاری کنکور سراسری با حضور حداقلی داوطلبان در رشته ریاضی، بررسی دوباره مصوبات کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستور وزیر علوم برای توسعه خوابگاه‌های متاهلی» از جمله رویدادهای هفته گذشته آموزش عالی بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آمار ضدونقیض مهاجرت نخبگان، مخاطبان را سردرگم می‌کند. برخی منابع، ایران را جزو اولین کشورها در فرار مغزها می‌دانند؛ اما مسئولان کشور شرایط مهاجرت نخبگان را بحرانی ارزیابی نکرده و معتقدند مهاجرت نخبگان در همه دوره‌ها و همه کشورها وجود داشته و دارد. از این رو، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه هفته گذشته خود و برای پیشگیری از اینگونه سیاه‌نمایی‌ها، وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان را موظف به تهیه آماری متقن از خروج نخبگان کرد. 

برگزاری کنکور سراسری با حضور حداقلی داوطلبان در رشته ریاضی، بررسی دوباره مصوبات کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستور وزیر علوم برای توسعه خوابگاه‌های متاهلی از جمله دیگر رویدادهای هفته گذشته آموزش عالی بود که در ادامه به آن می‌پردازیم:

مشارکت کمتر از ۱۰ درصدی داوطلبان در رشته ریاضی کنکور ۱۴۰۱

پنجاه و دومین دوره آزمون سراسری با حضور یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ داوطلب، چهارشنبه این هفته آغاز شد. این آزمون که از ۸ تا ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ در بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ حوزه اصلی و فرعی برگزار خواهد شد، شامل چهار گروه آزمایشی هنر، علوم ریاضی و فنی، علوم انسانی، علوم تجربی و زبان‌های خارجی است.

وزیر علوم و معاونان وی با حضور در حوزه‌های امتحانی این آزمون، شاهد روند برگزاری آن بودند. زلفی گل صبح چهارشنبه ۸ تیرماه در دانشگاه امیرکبیر تهران حضور یافت و علی خیرالدین معاون فناوری وزیر در حوزه امتحانی دانشگاه سمنان. خیرالدین در حاشیه این بازدید، ابراز نگرانی کرد که تعداد داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در کنکور ۱۴۰۱، سهمی کمتر از ۱۰ درصد دارد، در حالی که در سال‌های گذشته حدود ۲۵ درصد داوطلبان کنکور متعلق به رشته ریاضی بودند.   

مهلت انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱، دوشنبه این هفته با انتخاب رشته ۱۸۶ هزار نفر به پایان رسید. نتایج اولیه این آزمون، ۲۹ خرداد ماه اعلام و دفترچه راهنمای انتخاب رشته ۳۱ خرداد ماه منتشر شده بود.

مصوبات کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی

مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد نظام پذیرش دانشجو، حواشی زیادی ایجاد کرده است. اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقدند این مصوبات سبب کاهش فشار روانی تحمیل شده بر دانش‌آموزان خواهد شد؛ اما نمایندگان مجلس تصویب این طرح را برابر با وداع دانش‌آموزان مناطق محروم با رشته‌های برتر مانند پزشکی می‌دانند چون میانگین معدل در این مناطق پایین است و نظارت مناسبی هم بر امتحانات وجود ندارد.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در این باره گفت: نقد نمایندگان مجلس در اصلاحیه کنکوری شورا به اتفاق آرا تصویب شد و منتظریم بعد از برگزاری کنکور سال جاری توسط رئیس جمهور ابلاغ شود.

بر اساس این مصوبه، سهم کنکور از سنجش توان علمی دانش‌آموزان از ۱۰۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت و ۶۰ درصد سهم سنجش توان عمی افراد بر اساس سوابق تحصیلی سه سال آخر دبیرستان خواهد بود. این مصوبه به تدریج و در مدت ۴ سال عملیاتی خواهد شد. 

تاکید معاون پژوهشی وزیر علوم بر برخورد قضایی با متقلبان علمی

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم هفته گذشته در جلسه شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی معاونان پژوهش و فناوری منطقه یک کشور بر پیگیری قانونی افرادی که در یک فعالیت علمی و پژوهشی همکاری نداشته اما از مواهب آن بهره‌مند می‌شوند، تاکید کرد.

صالحی تصریح کرد که همه ابزارهای قانونی برای مبارزه با بی‌اخلاقی پژوهشی وجود دارد و تنها باید به دنبال اجرای آن بود. 

برنامه‌ریزی وزارت علوم برای توسعه خوابگاه‌های متاهلی

نخستین جلسه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تشکیل شد. در این جلسه، مواد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مورد بررسی قرار گرفته و دانشگاه‌ها مسئول اجرای آن شدند.

مهم‌ترین موضوع مطرح شده در این جلسه، نحوه هزینه‌کرد اعتبار ۲ هزار میلیارد ریالی سازمان برنامه و بودجه برای توسعه خوابگاه‌های متاهلی و الزام دانشگاه‌ها برای اختصاص ۱۰ درصد از درآمدهای اختصاصی و ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جهت احداث، تکمیل و تجهیز خوابگاه‌های متاهلی بود.

پرداخت همه وام‌های دانشجویی تا پایان تیرماه

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه در بازدید از دانشگاه صنعتی کرمانشاه، اولویت دریافت وام‌های دانشگاه را با دانشجویان کم‌بضاعت دانست و تاکید کرد که این دانشجویان افراد مستعدی هستند که نمی‌توانند از عهده تحصیلات خود بربیایند. وی همچنین از پرداخت همه وام‌های دانشجویی تا پایان تیرماه خبر داد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1146017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =