۹ تیر در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۹ تیر برابر با ۳۰ ژوئن تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز ۹ تیر برابر با ۳۰ ژوئن تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است.

بیشتر بخوانید:

۸ تیر در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۱۶م: سی ام ژوئن ۱۹۱۶ (نهم تیرماه و در جریان جنگ جهانی اول) نیروهای انگلیسی (عمدتا هندی) به فرماندهی ژنرال «پرسی سایکس (که برای ما تاریخ هم نوشت و دهها سال، حتی در دانشکده های ما به دانشجویان تلقین می شد که به کتاب او استناد کنند!)» به نام راندن آلمانیها و نیروهای هوادارشان از منطقه تحت نفوذ انگلستان در ایران (جنوب و جنوب شرقی کشور) وارد شهر کرمان شدند و آلمانیها که مورد حمایت نیروی ژاندارم و گروهی از مردم محل بودند منطقه را تخلیه کردند. نظامیان ژنرال پرسی سایکس قبلا با کشتی از هند به بندر عباس منتقل شده بودند.

۱۲۸۸ش: نهم تیرماه ۱۲۸۸ هجری خورشیدی محمدعلی شاه قاجار به «سلطنت آباد» نقل مکان کرد و برای دفاع از خود دستور ایجاد استحکامات و استقرار توپ داد. به دستور او حتی در قلهک و دروس هم توپ مستقر ساخته بودند.

در همین روز، محمدعلی شاه برای این که حمایت کارکنان دربار و دولت را از دست ندهد از بانک استقراضی روسیه در تهران وام گرفت و مواجب آنان را پرداخت کرد. در آن زمان، کشور ما هنوز درآمد نفت که تازه یکی دو چاه آن به نفت رسیده بود نداشت و به دلیل ضعف دستگاههای اجرایی و قدرت و نفوذ فئودالها که هرکدام به جایی وابستگی داشتند درآمد مالیاتی اش هم نزدیک به صفر بود.

در این شرایط، محمدعلی شاه برای این که اتهام «ضد مشروطیت» را از خود دور سازد دهم تیرماه هیاتی را مامور کرد تا نظامنامه تازه انتخابات پارلمان را بر اساس انجام دو مرحله ای آن تهیه کنند. ولی این تمهیدات سلطنت او را بیش از دو هفته حفظ نکرد، زیرا انگلیسی ها مایل به ادامه آن نبودند زیرا که شاه قاجار با روس ها متحد بود و این دوستی برای لندن خطرآفرین بود و ....

۱۳۸۳ش: نهم تیرماه ۱۳۸۳ (پنج سال پیش) روزنامه همشهری چاپ تهران خبر داده بود که هیات نظارت بر مطبوعات در پنجاهمین جلسه دوره نهم خود (همان هفته) با صدور پروانه انتشار ۲۱ نشریه موافقت کرده بود.

با خواندن این خبر که عمدتا نظر علاقه مندان به فرهنگ را جلب می کند، پرسشهای معتدد در ذهن خواننده به وجود می آید که در یک خبر کامل که با رعایت اصول خبر نویسی تنظیم شده باشد نباید دیده شود.

اولا انتظار خواننده این بود که خبر نگار برود با دارندگان این پروانه ها تماس بگیرد و از انگیزه، و برنامه هایشان ، تاریخ انتشار، نویسندگان و جزئیات دیگر او را آگاه کند. در اصول خبرنویسی تاکید بر این شده است که خبر نباید برای خواننده ایجاد پرسش کند. باید کامل باشد. می دانیم که روانپزشکان تولید پرسشهای متعدد در ذهن یک فرد را که یافتن پاسخ برایشان در توان او نباشد ، فشار روانی و از عوامل استرس می دانند که مادر انواع بیماری هاست. چرا مردم باید پول بدهند و برای خودشان استرس بخرند؟!. دبیر تحریریه نباید این خبر ناقص را از خبرنگار می پذیرفت و به صفحه بندی می فرستاد و سردبیر اجرایی دستور چاپ می داد. باید خبر جهت تکمیل به خبرنگار باز گردانده می شد.

۱۹۳۶ش: نخستین چاپ داستان «بر باد رفته» که برنده دو جایزه ادبی بزرگ شده است سی ام ژوئن سال ۱۹۳۶ انتشار یافت و به توزیع داده شد.

«برباد رفته» پرخواننده ترین داستانی است که تاکنون در آمریکا نوشته شده است. این داستان که در زمینه جنگ داخلی خونین و ویرانگر آمریکاست به چهل زبان دیگر ترجمه و در سراسر جهان انتشار یافته و بر پایه آن یک فیلم سینمایی موفق ساخته شده است.

نویسنده این اثر بانو «مارگارت میچل (پگی)» است که کار نوشتن آن را از سال ۱۹۲۶ آغاز کرده بود. هدف نویسنده که خود از مردم جنوب آمریکا و متولد شهر آتلانتا است که این شهر در جریان جنگ داخلی ویران شد این بود که چنان مصائب این برادرکشی را در قالب داستان بیان دارد که در هیچ نقطه ای تکرار نشود.

۱۸۱۱م: ویساریون گ. بلینسکی Vissarion G. Belinsky ادیب و نقدنگار بزرگ روسیه روزی چون امروز، سی ام ژوئن ۱۸۱۱ ، به دنیا آمد که نظرات او در باره نقد نویسی کتاب، راهنمای کار نقد نگاران قرار گرفته است.

بلینسکی که با نقدهای خود ادبیات روس را وارد عصر نوینی ساخته در عین حال یک متفکر انقلابی بود که عقیده داشت تا روسیه به گونه ای واقعی و همه جانبه در جرگه کشورهای اروپایی قرار نگیرد و به بقیه اروپا ملحق نشود رشد و توسعه فرهنگی نخواهد یافت. او اعتقاد و اطمینان فراوان به استعداد و نیروی مغزی و بنیه و تحمل پذیری روسها داشت که از شرایط پیشرفت یک جامعه هستند.

به تاکید بلینسکی: عقاید نباید زندانی شوند. اصحاب اندیشه و استعداد را باید کشف کرد، پرورش داد تا جامعه از آنان استفاده ببرد. هنر را به خاطر هنر باید دنبال کرد، نه ارضاء خاطر تزار و مرحمت (پاداش) او. این اندرز از بلینسکی به جا مانده است: «پیش از به دست گرفتن قلم فکر کن، احساس کن، درک کن و سپس با تمام وجود بنویس.»

۱۸۶۳م: «جیمز هاروی رابینسونJames Harvey Robinson» تاریخدان معروف آمریکایی ۳۰ ژوئن سال ۱۸۶۳ به دنیا آمد که تاکید فراوان بر تدریس تاریخ در دبیرستانها و یادآوری مواردی از آن در مناسبت ها در رسانه ها داشت (اندیشه تاریخنگاری ژورنالیستی) و توصیه می کرد که کتابهای درسی تاریخ برای دبیرستانها باید دقیق، درست و بی طرفانه نوشته شود.

رابینسون در یکی از رسالات خود استدلال کرده است که چرا «مدرس تاریخ» باید فردی عادل و بی طرف باشد.

عقاید رابینسون در اهمیت آموزش تاریخ و گرفتن اندرز از تجربه گذشتگان به قدری دارای اهمیت است که روزنامه نگاران به آن استناد کرده و در دو ـ سه دهه اخیر بر اخبار روز سابقه اضافه می کنند تا مخاطب کاملا در جریان قرارگیرد و ارتقاء معلومات یابد. ژاپنی ها در آستانه جنگ جهانی دوم بر پایه این اصل از عقاید رابینسون که "تاریخ ملی" درس میهندوستی می دهد، برنامه هفتگی دروس تاریخ در دبیرستان ها را چند برابر کردند تا نسل جوان آماده از جان گذشتگی برای وطن شود، که شد و شاهد آن در جریان جنگ جهانی دوم بودیم.

رابینسون که ۷۳ سال عمر کرد تالیفات متعدد درباره اهمیت تاریخ دارد. او تاکید براین داشت که پژوهشگران هنگام بررسی "گذشته" تنها تحولات سیاسی - نظامی را مد نظر نداشته باشند بلکه به تطور و تحول انسان از لحاظ علمی، عقلی و اجتماعی هم توجه کنند.
 

۱۹۷۴م: در پی قتل دکتر مارتین لوتر کینگ رهبر جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکا ، سی ام ژوئن ۱۹۷۴ یک مرد مسلح وارد کلیسایی در شهر اتلانتای آمریکا شد و در حالی که فریاد می زد که از این سروصداها (منظور ادامه کار جنبش) خسته شده است بنای تیراندازی را گذارد. در این تیراندازی مادر دکتر کینگ و دو تن دیگر کشته و گروهی هم مجروح شدند.

تیرانداز که توسط حاضران در کلیسا دستگیر شد به پلیس گفت که قصد کشتن پدر دکتر کینگ را داشت که گلوله به مادر او اصابت کرد!!.

۲۰۰۴م:سی ام ژوئن ۲۰۰۴ ، صدام حسین و ۱۱ تن همکاران نزدیکش که از ماهها پیش زندانی آمریکا بودند در محلی نامعلوم و به صورت غیر علنی به حضور "سالم چلبی" که مدیر یک دستگاه قضایی ویژه عراقی اعلام شده بود برده شدند و در آنجا به آنان اطلاع داده شد که از این پس اسیر جنگی نیستند و متهم به ارتکاب جنایت هستند و در اختیار قوه قضایی عراق قرار دارند و فردای آن روز ،اول ژوئیه۲۰۰۴ ، دوباره احضار و در یک جلسه مقدماتی به آنان تفهیم اتهام خواهد شد و از موارد اتهامی خود آگاه خواهند شد. پس، زندانی عراق هستند ولی فعلا زندانبانان آنان همچنان آمریکائیان خواهند بود.

این عده به صورت جداگانه (یکایک) به اطاق سالم چلبی ۶۷ ساله احضار شده بودند. سالم چلبی بعدا به خبرنگاران گفت که صدام حسین تکیده ولی مودب به نظر می رسید و هنگام ورود به اطاق "صبح به خیر" گفت و پس از اطلاع از اینکه، دیگر اسیر جنگی نیست گفت: بسیار خوب - تا فردا.


۱۸۳۴: کنگره آمریکا تصویب کرد که اکلاهما سرزمین سرخپوستان رانده شده از ایالتهای شرقی باشد . با وجود این ، بعدا مهاجران اروپایی این منطقه را هم از چنگ سرخپوستان خارج کردند.

۱۸۷۱: کشاورزان گواتمالا برای احقاق حق دست به انقلاب زدند.

۱۸۹۴: شبه جزیره کره که قبلا تابع چین بود اعلام استقلال کرد.

۱۹۴۸: آزمایشگاه فیزیک « بل » اعلام کرد که ترانزیستور اختراع کرده که در رادیو و دستگاههای مشابه جای لامپ را می گیرد.

۱۹۵۰: هری ترومن رئیس جمهوری وقت آمریکا دستور انتقال نیرو به کره جنوبی را برای جنگ صادر کرد.

۱۹۶۰: کنگو ، مستعمره بلژیک، اعلام استقلال کرد ، ولی گرفتار اقسام دشواریها ، جنگهای داخلی و انواع توطئه خارجیان شده است که تا سال ۲۰۰۳ هم ادامه داشته اند.

۱۹۶۲: رواندا و بروندی استقلال یافتند ، ولی این دو سر زمین افریقایی همسایه کنگو هم وضعی بهتر از کنگو نداشته اند ، زیرا استعمار اروپا بدون در نظر گرفتن قلمرو سنتی قبایل، آنها را میان دوکشور تقسیم کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1146023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =