روسیه: روابط ما و ایران ماهیت راهبردی عمیقی دارد

رئیس جمهوری روسیه در دیدار با ابراهیم رئیسی، همتای ایرانی در حاشیه اجلاس سران خزر تاکید کرد: روابط مسکو و تهران بسیار عمیق و راهبردی است و دو کشور در تعاملات سیاسی و مسائل امنیتی در تماس دائمی بوده و در سوریه با یکدیگر همکاری بسیار نزدیکی دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری «تاس»، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه شب گذشته، چهارشنبه، در حاشیه نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر در پایتخت ترکمنستان، با سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران بطور جداگانه دیدار و گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید:

رئیسی و پوتین با یکدیگر دیدار کردند

پوتین ضمن استقبال از همتای ایرانی خود گفت: «روابط ما در واقع ماهیت راهبردی عمیقی دارد و ما قطعاً مسائل زیادی برای گفتگو داریم و من از فرصت بوجود آمده در این زمینه بسیار خوشحالم.»

وی یادآور شد: «روسیه و ایران در خصوص مسائل سیاسی و امنیتی در تماس دائمی با یکدیگر هستند. روابط بین دو کشور ما واقعا عمیق و ماهیت راهبردی دارد. ما در تعاملات سیاسی، در خصوص  مسائل امنیتی در تماس دائم هستیم، ما در نقاط داغی مانند سوریه با یکدیگر همکاری نزدیکی داریم.»

رئیس جمهوری روسیه ادامه داد: «تنها در سال گذشته، گردش مبادلات مالی بین روسیه و ایران 81 درصد و در ماه‌های نخست سال جاری 31 درصد دیگر رشد کرده است و این روند جای خرسندی داشته و به نفع منافع هر دو کشور است.»

پوتین همچنین بهترین آرزوهای خود را برای آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران نیز در دیدار با ولادیمیر پوتین در عشق آباد گفت: روسیه و ایران می‌توانند در حوزه دریای خزر در زمینه حمل و نقل، ترانزیت، ماهیگیری و گردشگری همکاری بسیار نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

رئیسی همچنین یادآور شد که تمامی توافقات پیش از این بین دو کشور در حال اجرا و نظارت است و  این پیشرفت بسیار خوبی است.

رئیس ‌جمهوری روسیه روز گذشته در جریان سخنرانی خود در ششمین اجلاس سران خزر تاکید کرده بود که فدراسیون روسیه طرفدار تعمیق مشارکت بین «پنج کشور حاشیه دریای خزر» (روسیه، آذربایجان، ایران، قزاقستان و ترکمنستان) از جمله در حوزه‌های سیاسی و امنیتی است. پوتین همچنین تاکید کرد که پایبندی به کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر رمز رونق این منطقه است.

ولادیمیر پوتین همچنین در دیدار با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، از وی به خاطر ایده‌های مفید و جالب او در زمینه توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های چندجانبه در منطقه دریای خزر تشکر کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1146095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =