مروری بر زندگی آیت‌الله صدوقی / چهارمین شهید محراب

آیت‌الله صدوقی سیاستمداری مقتدر و روحانی مبارز بود که توانست با بهره‌گیری از اندیشه‌های بزرگان دین به مبارزه با نفوذ فرهنگی بیگانگان بپردازد و به همین دلیل به یکی از تاثیرگذارترین افراد در آرمان‌های انقلاب اسلامی تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، امروز یازدهم تیر مصادف است با شهادت آیت الله صدوقی چهارمین شهید محراب به دست منافقان است. بهره گیری و الگوگرفتن از اندیشه های عالمان دین برای هدایت و مبارزه با نفوذ فرهنگی دشمنان امری مهم و ضروری محسوب می شود که بایستی از ظرفیت های مختلف در راستای معرفی و تبیین اندیشه این بزرگان در جامعه بهره برد. یکی از این عالمان دین آیت الله شیخ محمد صدوقی بود که بنا به گفته مقام معظم رهبری فضایل اخلاقی و معنوی و روحی و فکری ایشان شایسته آن هست که درباره اش ساعت های متوالی بحث شود. بنابراین با توجه به مسایل دنیای کنونی از جمله حفظ میراث انقلاب اسلامی و مسایلی چون حضور داعش، چنین شخصیت هایی الهام بخش و تاثیر گذارند و میراث انقلاب اسلامی را از نو زنده می کنند.

آیت الله حاج شیخ محمد صدوقی فرزند میرزا ابوطالب در سال ۱۳۲۸ در خانواده ای روحانی و دینی در یزد متولد شد و در کودکی پدر و مادر خود را از دست داد و تحت سرپرستی پسر عموی خود میرزا محمد کرمانشاهی تربیت یافت و در ۱۳ سالگی به تحصیل علوم دینی روی آورد.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به سیره شهید بهشتی / سید الشهدای انقلاب اسلامی را بیشتر بشناسیم

وی در آنجا دروس سطح و خارج فقه و اصول را در محضر آیات عظام حاج شیخ عبدالکریم حایری یزدی موسس حوزه علمیه قم،سیدصدرالدین صدر،سیدمحمد تقی خوانساری، سید محمد حجت، میرزا محمد همدانی،سید شهاب الدین مرعشی نجفی و سید حسین بروجردی به پایان برد و به درجه اجتهاد نائل آمد.

آیت الله صدوقی در حوزه علمیه قم همزمان با تحصیل به تدریس لمعه، رسائل و مکاسب و کفایه پرداخت وبزرگانی همچون حضرات آیات علامه محمدتقی جعفری ، شهید مرتضی مطهری، شهید قدوسی، شهید سیدمصطفی خمینی، محمد فاضل لنکرانی ،احمد جنتی، مهدوی کنی و محمدی گیلانی ازجمله شاگردان ایشان بودند.

این شهید والامقام در بدو ورودش به شهر مقدس قم ضمن آشنایی و برقراری روابط صمیمانه با امام خمینی (ره ) مورد عنایت ویژه آیت الله العظمی حایری یزدی قرار گرفت و انجام برخی امور حوزه از جمله مسائل مالی به وی واگذار شد و این امر پس از رحلت آیت الله حایری و در زمان آیات عظام سیدمحمد تقی خوانساری، سید صدرالدین صدر و سید محمد حجت نیز ادامه یافت.

چندی بعد وی همراه با برخی از بزرگان به تهران رفت و با دعوت از آیت الله العظمی بروجردی برای اقامت در قم و سرپرستی حوزه به اتفاق ایشان به قم عزیمت کرد و وی در این زمان علاوه بر مسئولیت های گذشته، تولیت مدارس را نیز پذیرفت.

 آیت‌الله صدوقی

شهید صدوقی سرانجام پس از ۲۱ سال اقامت در قم به دعوت بزرگان و مردم یزد و به دستور آیت الله العظمی بروجردی و توصیه امام خمینی (ره ) به این شهر عزیمت کرد و در روز جمعه سوم بهمن ماه سال ۱۳۳۰ شمسی (۱۳۷۱ قمری ) در میان استقبال گرم و پرشور مردم وارد یزد شد و به کار تدریس، بازسازی مدارس علمیه ، برگزاری مجالس وعظ و خطابه، ترویج دین، حل مشکلات مردم و اقامه جماعت همت گمارد و زعامت دینی و مرجعیت امور شرعی را بر عهده گرفت.

این شهید بزرگوار با ورود به مدرسه علمیه عبدالرحیم خان، مقدمات منطق و بخشی از سطوح فقه و اصول را نزد حضرات آیات و حجج اسلام سیدعلی محمد کازرونی،حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی،علی بمان و محمد زارچی فرا گرفت و در سال ۱۳۴۸ شمسی برای ادامه تحصیل راهی اصفهان شد و در مدرسه چهار باغ این شهر سکنی گزید اما پس از یکسال به دلیل اوضاع نامساعد جوی و سرمای شدید به یزد بازگشت و از آنجا به قم عزیمت کرد.

شهید آیت الله صدوقی که به حق شیخ الشهدا و چهارمین شهید محراب نامیده شده نماینده امام خمینی (ره) در استان یزد و امام جمعه شهر یزد بود، در آخرین نماز جمعه اش که مصادف با دهم ماه مبارک رمضان 1402 مطابق با یازدهم تیرماه 1361 بود، بعد از ادای نماز، یک عضو گروهک منافقین به ایشان نزدیک شد و با به آغوش کشیدن آن و منفجر کردن نارنجکی که در دست داشت، وی را به شهادت رساند این عالم شهید از یاران صدیق و باوفای امام خمینی (ره) و یاور مردم محروم بود و خود را از مردم جدا نمی دانست.

پس از تبعید امام به ترکیه و سپس به نجف اشرف، ارتباط مرحوم صدوقی با امام رحمه الله از طریق مراسلات برقرار بود و تا آخرین حد توان خویش، امام را در مبارزه با رژیم شاه همراهی کرد.

شهید صدوقی در مبارزه با شاه یکی از محورهای مبارزه محسوب می شد. او اعلامیه هایی در محکوم نمودن جنایات رژیم از جمله فاجعه سینما رکس آبادان صادر کرد. بعد از پیروزی انقلاب نیز در مورد مسائل مهم انقلاب همواره مورد مشورت پیشتازان روحانیت مبارز بود.

شهید صدوقی در تاریخ 31 مراد 1358 به عنوان امام جمعه یزد منصوب شده و هنگامی که حادثه تاسف بار زلزله کرمان به سال 1360 روی داد از طرف امام خمینی(ره) مسئول رسیدگی به زلزله زدگان آن استان شد و زحمات زیادی را در این راه متحمل گشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1146219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =