تخلفات کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌ها شامل چه مواردی است؟/نداشتن حق رای برای شورای مرکزی منحل شده

شورای فرهنگی دانشگاه اگر تشخیص دهد کانون‌ فرهنگی یا اعضای شورای مرکزی آن برخلاف آیین‌نامه‌ها عمل کرده، آن شورا را منحل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کانون های فرهنگی-دانشجویی از جمله نهادهایی هستند که در قالب ضوابط آیین نامه کانون‌های فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در زمینه‌هایی مختلف فعالیت دارند.

این کانون‌ها جزو نهادهای مستقل دانشجویی هستند و باید براساس «دستورالعمل نحوه تشکیل کانون‌ها» که در جلسه  مشترک ۱۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی در ۲۸ بهمن ۹۲ به تصویب رسیده، فعالیت کنند. در این میان اگر دبیران یا اعضای شورای مرکزی کانون‌های فرهنگی_دانشجویی از این قوانین وضع شده یا آیین نامه‌های تدوین و ابلاغ شده سرپیچی کنند یا غیر از آنها فعالیت کنند، تنبیهاتی برای این تخلفات توسط شورای فرهنگی دانشگاه در نظر گرفته و اجرایی می‌شود. 

بیشتر بخوانید:

چه دانشجویانی می‌توانند عضو شورای مرکزی کانون فرهنگی باشند؟/ نداشتن محکومیت انضباطی، شرط اصلی فعالیت

تخلفات و تنبیهات کانون‌های فرهنگی

دبیر یا اعضای شورای مرکزی کانون‌های فرهنگی-داشجویی باید مطابق آیین نامه کانون‌ها، اساسنامه مصوب، مصوبات معتبر کانون یا آیین نامه انضباطی دانشجویان فعالیت کنند، در غیر این صورت کانون فرهنگی مورد نظر متخلف شناخته می‌شود و باید به شورای هماهنگی دانشگاه پاسخگو باشند.

برگزاری انتخابات یکی از مهم‌ترین اصولی است که نشان دهنده فعال بودن کانون فرهنگی_دانشجویی است. در نتیجه اگر شورای مرکزی کانون فرهنگی جلسه مجمع عمومی سالانه خود را جهت تعیین اعضای شورای مرکزی جدید در موعد مقرر برگزار نکند، شورای هماهنگی دانشگاه موظف است ضمن صدور اخطار کتبی به دبیر و شورای مرکزی کانون، دو ماه مهلت دهد تا نسبت به برگزاری انتخابات در مجمع عمومی اقدام کنند.

همچنین اگر شورای مرکزی کانون فرهنگی نسبت به برگزاری مجمع عمومی خود در مهلت مقرر اقدام نکند، شورای فرهنگی دانشگاه باید شورای مرکزی این کانون را منحل می‌کند. در چنین شرایطی این شورا باید در مدت یک ماه اقدام به برگزاری جلسه مجمع عمومی کند.

در صورتی که دبیر و شورای مرکزی کانون سه ماه متوالی به جز تعطیالت نوروز و تابستان و بین دو نیمسال تحصیلی تشکیل جلسه ندهد، ضمن دریافت اخطار کتبی از شورای هماهنگی، 11 روز فرصت دارد تا جلسه شورای مرکزی کانون را برگزار کند. اگر کانون فرهنگی مد نظر در مدت تعیین شده، جلسه را تشکیل ندهند، شورای فرهنگی دانشگاه، شورای مرکزی این کانون را منحل می‌کند و شورای هماهنگی باید  در مدت یک ماه نسبت به تعیین تکلیف کانون مدنظر اقدام کند.

ذکر این نکته حانز اهمیت است که اگر کانون فرهنگی_دانشجویی در مدت یک نیمسال تحصیلی هیچ فعالیتی در سطح دانشگاه نداشته باشد، شورای هماهنگی در این خصوص دبیرکانون و شورای مرکزی را مورد سؤال قرار میدهد. در صورت موجه نبودن ادله ارائه شده، بنا به نظر اکثریت مطلق اعضا، شورای هماهنگی ضمن صدور اخطار کتبی، مدت یک ماه به دبیر و شورای مرکزی کانون مهلت خواهد داد تا نسبت به فعال کردن کانون اقدام کند. در صورت عدم فعالیت کانون در این مدت، شورای فرهنگی دانشگاه شورای مرکزی کانون را منحل و شورای هماهنگی ظرف یک ماه نسبت به تعیین تکلیف کانون مربوطه اقدام خواهد کرد.

چه تخلفاتی منجر به منحل شدن شورای مرکزی کانون فرهنگی می‌شود؟

اگر گروه ناظر یا شورای هماهنگی دانشگاه گزارش دهد که  کانون فرهنگی_دانشجویی برنامه‌ای را مغایر مقررات  یا آیین نامه‌های تعیین شده انجام یا برگزار کرده است، دبیر آن کانون برای ارائه توضیحات فرا خوانده می‌شود. در صورت قابل قبول نبودن دلایل اعضای کانون، گروه ناظر به کانون مورد نظر اخطار کتبی خواهد داد.

گفتنی است اگر اخطارهای این کانون‌ها بیش از دو عدد شود، شورای فرهنگی دانشگاه، این کانون را منحل خواهد کرد. بنابراین اگر شورای مرکزی کانون فرهنگی منحل شود، اعضای شورای مرکزی منحل شده(فعلی) حق نامزدی در انتخابات آتی کانون را ندارند. همچنین اعضای شورای مرکزی کانون منحل شده حق درخواست تأسیس مجدد همان کانون را نیز ندارند.

در پایان شاید بیان این نکته برای دانشجویانی که تمایل به فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه دارند، جالب باشد که اگر تعداد اعضای کانون پس از تشکیل، از 11 نفر کمتر  باشد، شورای مرکزی کانون دو ماه فرصت دارد تا نسبت به عضوگیری مجدد و جلوگیری از انحالل کانون اقدام کند. در غیر این صورت با رأی شورای فرهنگی دانشگاه، مجوز فعالیت کانون لغو خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1146226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =