آخرین تحولات اوکراین | کرملین: پیام زلنسکی برای ولادیمیر پوتین کتبی نبود

رئیس جمهوری اوکراین معتقد است ناتو با توجه به وضعیت این کشور باید سیستم امنیتی اروپا را بهبود بخشد، ولی معاون وزیر خارجه روسیه گفت که ناتو بدون وجود دشمن خارجی نمی‌تواند وجود داشته باشد و به همین دلیل شیطانی جلوه دادن مسکو برای این ائتلاف ضروری است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "ولادیمیر زلنسکی" رئیس جمهوری اوکراین معتقد است که ناتو باید با توجه به روند اوضاع کنونی در این کشور، روی بهبود سیستم امنیتی قاره اروپا کار کند.  وی این موضوع را در دیدار با آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سابق پیمان آتلانتیک شمالی بیان کرد.

به گفته زلنسکی، معماری امنیتی اروپا هنوز با وضعیتی مواجه نشده که اوکراین در حال حاضر در آن قرار گرفته است، که دلیل آن نبود مکانیسم پاسخگویی روشن به تهدیدات بالقوه است. زلنسکی معتقد است با توجه به رویدادهای ژئوپلیتیک کنونی، مسئله نقش ناتو در تضمین امنیت در قاره اروپا بیش از پیش مطرح می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| پوتین: غرب خود را به دام انداخته است/ احضار سفیر انگلیس به وزارت خارجه روسیه

رئیس ‌جمهوری اوکراین یادآور شد که با استفاده از مثال «تهاجم نظامی روسیه به اوکراین»، می‌توان تضمین‌های امنیتی مؤثری را ایجاد کرد. راسموسن نیز به نوبه خود گفت که "همه تلاش خود را برای اطمینان از کار موثر در این زمینه به کار خواهد گرفت."

این در حالی است که "الکساندر گروشکو"، معاون وزیر امور خارجه شب گذشته اعلام کرد که پیمان  آتلانتیک شمالی بدون دشمن نمی‌تواند وجود داشته باشد، بنابراین شیطانی جلوه دادن روسیه در این راستا ضروری بود و ساخته و پرداخته شد. به گفته وی، نتایج نشست سران ناتو در مادرید نشان داد که این ائتلاف به طرح‌های امنیتی نظامی دوران جنگ سرد بازگشته است.

گروشکو یادآور شد، ملاک گسترش ناتو این است که این روند باید وضعیت امنیت نظامی ائتلاف و کشورهایی که به آن می‌پیوندند را تقویت و بهبود بخشد، ولی برعکس، گسترش ناتو به این واقعیت انجامیده که امنیت مرزهای کشورهای عضو این سازمان رو به وخامت رفته است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که این کشور اقدامات لازم را انجام داده است، بنابراین، تمام آمادگی‌های نظامی ناتو بی معنا خواهد بود. به عقیده وی، پیوستن احتمالی فنلاند و سوئد به ناتو یکی از غم انگیزترین دوره‌های تکامل امنیت در قاره اروپا است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و بیست و نهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

هشدار روسیه درباره به راه اندازی یک مسابقه تسلیحاتی جدید توسط ناتو

الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته، جمعه، در یک نشست مباحثاتی در باشگاه بین المللی "والدای" اعلام کرد که پیمان آتلانتیک شمالی مسابقه تسلیحاتی جدیدی را آغاز کرده و چنین روند افزایش ساختارهای نظامی تهاجمی، نیازمند توهم درباره وجود اجباری یک دشمن خارجی است.

وی تاکید کرد که روسیه تصمیمات نشست سران ناتو در مادرید از لحاظ سیاسی و نظامی را ارزیابی کرده و در این راستا اقدامات لازم را انجام داده است، بنابراین، تمام آمادگی‌های نظامی ناتو بی معنا خواهد بود.

گروشکو گفت: نتایج این اجلاس مورد تجزیه و تحلیل بسیار دقیق قرار خواهد گرفت و تمامی تدابیر لازم که باید 100 درصد منافع مشروع امنیتی و توانایی دفاعی روسیه را تضمین کند، اتخاذ خواهد شد.

معاون وزیر خارجه روسیه افزود، ورود احتمالی فنلاند و سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی ممکن است به وخامت اوضاع نظامی در منطقه دریای بالتیک منجر شود. البته توان بالقوه نظامی روسیه این امکان را فراهم کرده که مشکل تضمین امنیت این کشور پس از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو به روشی قابل اعتماد و ارزان حل و فصل شود.

الکساندر گروشکو تاکید کرد که اکنون روسیه باید با شرایطی دست و پنجه نرم کند که در آن شرایط جدید بالقوه‌ای در امتداد مرزهایش بوجود آمده که واقعا امنیت نظامی این کشور را تهدید می‌کند. وی یادآور شد که چشم انداز پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو یکی از غم انگیزترین دوره‌های تکامل امنیت در قاره اروپا خواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه روسیه توضیح داد: "اگر منطق تصمیمات نشست سران مادرید را دنبال کنیم، پس از نهایی شدن این الحاق، ناتو قطعاً مطرح خواهد کرد که بزرگترین آسیب پذیری مرزی این ائتلاف، مرزهای 1300 کیلومتری روسیه و فنلاند است که باید از آن محافظت شود، بنابراین لازم است در آنجا نیروها و تسلیحات مستقر شوند. و همه اینها منجر به وخامت امنیت منطقه می شود، این وضعیت به طور کلی وضعیت امنیتی در شمال اروپا را به طور قابل توجهی پیچیده کرده و امکان همکاری صلح آمیز که اکنون در این بخش بسیار مورد تقاضا است، را محدودخواهد کرد.»

به گفته وی، و این مسئله به طور جدی وضعیت نظامی در منطقه دریای بالتیک را بدتر خواهد کرد که در نتیجه گسترش ناتو، توسعه نظامی قلمرو اعضای جدید از آرام‌ترین منطقه اروپا از لحاظ نظامی، به یک منطقه رویارویی نظامی تبدیل خواهد شد که کاملاً غیرضروری و غیرسازنده است.

واکنش دیپلمات روس به شکایت دیگری از سوی اوکراین علیه مسکو به دادگاه سازمان ملل

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل صبح امروز، شنبه اعلام کرد که اظهارات دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین درباره شکایت دیگری از سوی کی‌یف به دیوان بین‌المللی دادگستری علیه روسیه ارزش توجه چندان زیادی ندارد.

این دیپلمات بدین ترتیب به سخنان کوله‌با مبنی بر اینکه اوکراین مجدداً علیه روسیه به دادگاه سازمان ملل شکایت کرده، واکنش نشان داد و یادآور شد که، مقامات کی‌یف مسکو را به نقض کنوانسیون جلوگیری از نسل کشی متهم کردند، در حالی که تلاش‌های طرف اوکراینی برای ارائه پرونده مربوطه تنها تمایل آنها به "افکار توهمی" را نشان داده و این اقدامات در وهله نخست به منظور نشان دادن اشتباهات روسیه به افکار عمومی غربی است.

پولیانسکی: حذف روسیه از شورای امنیت  تنها با انحلال این ارگان ممکن است

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل صبح امروز، شنبه در واکنش به درخواست ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین مبنی بر اخراج  روسیه از شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی سازمان ملل، تاکید کرد که حذف روسیه از شورای امنیت سازمان ملل تنها به شرط انحلال این ارگان و ایجاد مجدد آن امکان پذیر خواهد بود.

به عقیده این دیپلمات روس، مهمترین هدف کی‌یف از مطرح کردن چنین مسائلی تنها تلاش برای "تکان دادن" اعضای شورای امنیت سازمان ملل و برانگیختن احساسات آنها و درخواست انجام کاری علیه مسکو بعد از گذشت حدود چهار ماه از آغاز عملیات ویژه است که در حال حاضر از موضوع اوکراین خسته شده‌اند.

نروژ تا پایان سال یک میلیارد یورو به اوکراین اختصاص خواهد داد

یوناس گار استیوره، نخست وزیر نروژ روز جمعه در جریان سفر خود به کی‌یف اعلام کرد که این کشور تا پایان سال جاری میلادی، یک میلیارد یورو به اوکراین اختصاص خواهد داد. وی گفت: «من به اینجا آمدم تا از اوکراین حمایت کنم. نروژ تا پایان سال 2022 یا در اوایل سال 2023 یک میلیارد یورو برای کمک به دولت و رفع نیازهای مردم این کشور اختصاص خواهد داد.»

روز گذشته همچنین مشخص شد که اتحادیه اروپا نیز یک میلیارد یورو کمک مالی به اوکراین اختصاص داده است. این یک کمک مالی کوتاه مدت به دلیل تاخیر در مذاکرات با آلمان در خصوص مقدار بیشتر کمک خواهد بود.

کرملین: پیام زلنسکی برای ولادیمیر پوتین کتبی نبود

دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که پیام ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین که توسط جوکو ویدودو، رئیس‌ جمهوری اندونزی در جریان سفر روز پنجشنبه وی به مسکو، به ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه تحویل داده شد، مکتوب نبوده و پیامی شفاهی بود.

سخنگوی کرملین در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره جزئیات این پیام گفت: "صحبت بر سر یک پیام مکتوب نبود و فعلاً این تنها چیزی است که می توانم در این خصوص به شما بگویم."

روز پنج‌شنبه ‌پوتین و ویدودو در کرملین با یکدیگر دیدار گفتگو کردند و پس از آن رئیس جمهور اندونزی اعلام کرد که پیام زلنسکی را به همتای روسی خود رسانده است. وی همچنین آمادگی خود برای "ایجاد شرایط گفت وگو بین رهبران روسیه و اوکراین" را اعلام کرد.

ویدودو قبل از سفر به مسکو از کی‌یف بازدید کرده و در آنجا با رئیس جمهوری اوکراین مذاکره کرده بود.

لاوروف: همه رهبران اروپایی، به جز ماکرون، رهبری آمریکا بر اتحادیه اروپا را پذیرفته‌اند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در سخنرانی برای دانشجویان و اساتید دانشگاه دولتی بلاروس در مینسک اعلام کرد که جای تاسف دارد تمامی رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به استثنای امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، امروزه راضی هستند که ایالات متحده و نه آنها، نقش رهبری در اتحادیه اروپا را ایفا کند.

لاوروف توضیح داد: «پیش از این در اروپا درباره لزوم "تامین استقلال راهبردی اتحادیه اروپا" صحبت شده بود. هنوز هم در این باره صحبت می‌شود، ولی فقط از سوی رئیس جمهور امانوئل ماکرون. و سایر رهبران اروپایی از این وضعیت رضایت دارند که آمریکایی‌ها مسئول همه چیز هستند و همه تصمیماتی که در اتحادیه اروپا گرفته می شود، به طور کلی تحمیل شده توسط واشنگتن است و آنها نقش موثری در آنها ندارند.»

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید تصمیم بگیرد که آیا می خواهد همچنان نوکر واشنگتن باقی بماند یا به منافع خود تکیه خواهد کرد.

لاوروف همچنین یادآور شد که امروزه کشورهای غربی مشغول ساختن پرده آهنین هستند، ولی روسیه حتی در حساس‌ترین دوره های تاریخ، روابط خود را با غرب قطع نکرده و همواره آماده ادامه مذاکرات با آنها بوده و هست.

کد خبر: 1146239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =