کشمکش وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای یک مصوبه/ ظرفیت‌های رشته دندانپزشکی افزایش می‌یابد؟

افزایش ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی با مخالفت وزارت بهداشت مواجه شده؛ این در حالی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل پایین بودن نسبت دانشجویان و متخصصان دندانپزشکی به جمعیت و توزیع نامتناسب دندانپزشکان در کشور، بر افزایش پذیرش دانشجو تاکید می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، زمزمه افزایش پذیرش دانشجو در رشته دندانپزشکی هم‌زمان با افزایش ظرفیت پزشکی آغاز شد و سرانجام ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۱، افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته دندانپزشکی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. بر اساس مصوبه یکصد و شصت و سومین جلسه شورای راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور،  در سال ۱۴۰۱  افزایش ۱۰ درصدی، در سال ۱۴۰۲ افزایش ۲۰ درصدی خواهد بود و در سال ۱۴۰۳ افزایش ۳۰ درصدی پذیرش دانشجوی دندانپزشکی رخ می‌دهد و در سال ۱۴۰۴ مجددا بررسی صورت خواهد گرفت. 

این مصوبه مشابه افزایش ظرفیت پزشکی موافقان و مخالفان بسیاری دارد؛ مسئولان وزارت بهداشت بر این باور بودند که این با توجه به امکانات آموزشی موجود افزایش ظرفیت ممکن نیست و در صورت فراهم کردن زیرساخت‌های آموزشی می‌توان نسبت به پذیرش بیشتر ۱۰ تا ۳۰ درصدی دانشجویان اقدام کرد. از طرفی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به دلیل پایین بودن نسبت دانشجویان و متخصصان دندانپزشکی به جمعیت و توزیع نامتناسب دندانپزشکان در کشور به ویژه در مناطق محروم و کم‌برخوردار بر افزایش پذیرش دانشجو تاکید می‌کند.

موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

 ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت مصوبه ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور در خصوص افزایش ظرفیت رشته دندانپزشکی، مغایر با نظر کارشناسی و زیرساخت های وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: پذیرش دانشجو بدون در نظر گرفتن الزامات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و  رفاهی باعث افت کیفیت پزشکی و صدمه به سلامت مردم خواهد شد. از طرفی سید امیر پاشا طبائیان مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی از آمار ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور مبنی بر فعالیت ۳۰ هزار دندانپزشک گلایه داشت و اعلام کرد: در حال حاضر حدود ۴۰ هزار دندانپزشک فعال در کشور داریم و در آمار ستاد راهبردی، اساتید دندان‌پزشکی که مشغول به فعالیت علمی- پژوهشی هستند و نیروهای طرحی شاغل در مراکز درمانی ذکر نشده است. 

 رضا مسائلی رئیس پژوهشکده علوم دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز این مصوبه شورای عالی انقلاب فرعنکی را بر خلاف قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب ٢٨ فروردین ٩۵ مجلس و خلاف قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب ٣٠ شهریور ١٣٩٢ دانست و در این باره گفت: مجلس شورای اسلامی در قوانین مذکور تعیین کرده که شورای عالی انقلاب فرهنگی در چه حیطه‌هایی می تواند ورود کند و آن حیطه  هم به صورت کلی است و نه جزئی. همچنین بر اساس قانون، شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند خلاف نظر کارشناسی دستگاه تخصصی ذی ربط تصمیم درباره افزایش ظرفیت یک رشته تخصصی بگیرد. به استناد نص صریح قانون تعیین ظرفیت دانشجو از وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو است بنابراین کمیته فرعی نقشه جامع علمی، شورای انقلاب فرهنگی عملا تصمیمات شورای سنجش را ملغی اثر کرده است. اگر قرار بود شورای انقلاب فرهنگی ظرفیت پذیرش سالیانه را تعیین کند پس اساسا چرا مجلس شورای اسلامی به تصویب قانون خاص در این حیطه پرداخته است؟

مسائلی در پایان افزایش ظرفیت دندانپزشکی را خلاف قانون اساسی خواند از هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوا خواست به موضوع ورود و تعیین تکلیف کند.

با وجود مخالفت‌هایی که در زمینه افزایش ظرفیت دندانپزشکی وجود دارد، جمعی از دفاتر انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با ارسال نامه‌ای به حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حجت الاسلام سعید رضا عاملی رئیس شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی خواستار برخورد با مخالفان افزایش ظرفیت دندانپزشکی شدند. این گروه از اقدامات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در راستای شکستن انحصارات حاکم بر حوزه‌ی سلامت و افزایش دسترسی مردم به خدمات درمانی حمایت کرده و از این ۲ مقام مسئول خواستند از اجرای این مصوبات بدون توجه به فشارهای انحصارطلبان حمایت کنند.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۳۰ خرداد ماه در پاسخ به شبهات مطرح شده درباره مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش رشته دندان‌پزشکی بیانیه ای صادر و شائبه‌ غیرکارشناسی بودن مصوبه مزبور را با توجه به استدلال‌های موافق و مخالف پیرامون افزایش ظرفیت رد و اعلام کرد: ظرفیت آموزشی بر اساس پاسخ رسمی سازمان سنجش آموزش کشور در سال ۱۴۰۱ مجموعاً برای پذیرش ۱۷۵۶ نفر دانشجوی جدید در رشته دندان‌پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی و آزاد بکار گرفته شده است. درحالی‌که در سال ۱۳۹۴ پذیرش این رشته بیش از ۲۰۰۰ هزار نفر گزارش شده است. این مهم می‌تواند به رسمیت بخشی به ظرفیت خالی در بخش زیرساخت‌های آموزشی برای افزایش ظرفیت رشته دندان‌پزشکی بیانجامد.

سرانجام طرح افزایش ظرفیت دندانپزشکی در جلسه ۳۱ خرداد شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای بررسی بیشتر به ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور بازگشت و مقرر شد موضوع مجددا با حضور وزیر بهداشت، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و متخصصین مربوطه، در ستاد نقشه جامع علمی کشور بررسی شده و برای اخذ تصمیم به صحن شورا ارائه شود.

مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس با افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی 

دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشکده‌های دندانپزشکی سراسر کشور نیز ۱۱ تیرماه خطاب به محمد باقرقالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص بیانیه تعدادی از نمایندگان مجلس در حمایت از افزایش ظرفیت دندانپزشکی بیانیه‌ای صادر کردند. در ابتدای این بیانیه خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی آمده است: اخیرا مطلع شدیم که ۲۰۲ نماینده مجلس در اقدامی عجیب، غیرکارشناسانه و بدون هیچگونه مطالعه‌ای اقدام به حمایت از افزایش ظرفیت رشته دندانپزشکی کرده‌اند! نمایندگانی که بسیاری از آنان حتی از وضعیت دانشکده دندانپزشکی استان حوزه انتخابیه خود خبری ندارند چه برسد به وضعیت رشته دندانپزشکی، دانشجویان و دندانپزشکان جوان!

در ادامه این بیانیه آمده است: دانشکده‌های دندانپزشکی کشور دیگر گنجایش هیچگونه افزایش ظرفیتی ندارند! امکانات و تجهیزات این دانشکده‌ها از جمله یونیت و مواد مصرفی به اندازه‌ای محدود و مختصر است که قابل وصف نیست! همین تعداد از دانشجویان فعلی محصل در دانشکده‌های دندانپزشکی به درستی آموزش نمی‌بینند زیرا به اساتید دندانپزشکی مکفی دسترسی ندارد! زیرا فضای آموزشی به میزان استاندارد در دسترس آنان نیست! مشکل حوزه دندانپزشکی کشور ما کمبود دندانپزشک نیست؛ بلکه توزیع نامناسب، عدم وجود مشوق‌های لازم برای حضور دندانپزشکان در مناطق محروم و عدم پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی است. قیمت بالای برخی از خدمات دندانپزشکی به دلیل قیمت بالای ارز و پوشش بیمه‌ای موجب شده است که بسیاری از افراد نتوانند به دندانپزشکی مراجعه کنند. شاید بهتر است قبل از بروز مشکلات حاد درمانی دندانپزشکی، بر روی پیشگیری و افزایش سطح بهداشت دهان و دندان مردم تمرکز شود. با ۱۰ درصد هزینه تربیت دانشجویان بیشتر دندانپزشکی، می‌توان اقدامات ویژه‌ای در امر پیشگیری و آموزش بهداشت انجام داد.

در این نامه خطاب به محمد باقر قالیباف آمده است: نمایندگان مجلس را مجاب کنید تا قبل از دفاع از طرح معیوب و ناکارآمد افزایش ظرفیت دندانپزشکی، در خصوص وضعیت فعلی دانشجویان دندانپزشکی مطالعه و بازدید میدانی بیشتری کنند. حضور میدانی نمایندگان مجلس در دانشکده‌های دندانپزشکی هر استان و بازدید از امکانات و تجهیزات و صحبت با دانشجویان و اساتید در فضای واقعی، می‌تواند به دید واقعی نمایندگان مجلس کمک شایانی کند. از اقدام اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به ویژه رئیس جمهور جهت بازگرداندن طرح به ستاد جامع نقشه علمی کشور برای اقدامات کارشناسی حمایت کرده و خواستار انجام مطالعات و اقدامات کارشناسانه دقیق با حضور صاحب نظران در این خصوص هستیم. لازم به ذکر است که مرکز پژوهش‌های مجلس، با افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی به ویژه پزشکی و دندانپزشکی مخالفت کرده و این اقدام را ناکارآمد خوانده‌اند. ما فرزندان این مملکت به شما قول می‌دهیم که افزایش ظرفیت دندانپزشکی کوچکترین کمکی به بهبود کیفیت بهداشت دهان و دندان مردم ایران زمین نخواهد کرد. اصرار بر طرح بیهوده افزایش ظرفیت دندانپزشکی ، موجب شتاب یافتن موج مهاجرت نخبگان این مرز و بوم خواهد شد.

تعیین تکلیف مصوبه افزایش ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی به دلیل متفاوت بودن آمار و ارقامی ستاد نقشه جامع علمی کشور و وزیر بهداشت، به جلسه این هفته شورای عالی انقلاب فرهنگی موکول شده است. در صورت یکسان بودن اعداد و ارقام پذیرش پزشکی به نظر می‌رسد مصوبه افزایش ظرفیت دندانپزشکی به تصویب برسد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1146241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =