ایران در ۱۰ سال آینده وارد دوره پرزلزله می‌شود / سیستم مدیریت بحران باید آمادگی کافی داشته باشد

ناطق‌الهی گفت: پیش بینی من این است که در چند سال آینده (۱۰ سال عدد تقریبی است) وارد دوره پرزلزله خواهیم شد و زمین لرزه‌های متعدد را تجربه خواهیم کرد البته مقصود زلزله‌های پرتخریب نیست.

فریبرز ناطق‌الهی؛ زلزله شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص امکان بروز زلزله‌های متعدد در کشور گفت: براساس مطالعه دیرینه‌شناسی که درخصوص دوره بازگشت زلزله‌های مختلف انجام دادیم، متوجه شدیم که تجمعی از زمین لرزه‌ها را تا ۱۰ سال آینده خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید

آخرین اخبار از زلزله‌ شدید بندر لنگه / ۵ فوتی و ۸۴ مصدوم / دمای ۴۴ درجه منطقه زلزله‌زده + عکس و فیلم

او افزود:  پیش بینی من این است که در چند سال آینده (۱۰ سال عدد تقریبی است) وارد دوره پرزلزله خواهیم شد و زمین لرزه‌های متعدد را تجربه خواهیم کرد البته مقصود زلزله‌های پرتخریب نیست.

ناطق‌الهی عنوان کرد: باید در نظر داشته باشیم که طبیعت و ساختار زمین هیچ گاه یک نواخت عمل نمی‌کند و باید انتظار داشت که در بین این زلزله‌های متعدد زمین لرزه بزرگ هم رخ دهد. از طرفی زلزله محتمل شدید تهران هم ممکن است در ده سال آینده امکان وقوع بیشتری داشته باشد.

او ادامه داد: سیستم مدیریت بحران باید آمادگی کافی برای کاهش اثرات نامطلوب زلزله داشته باشد. برنامه لازم برای رسیدن به این آمادگی مدون شده و موجود است اما تمام برداشت شهرداری تهران و مسئولان کشور درباره زلزله فرضیات ساده‌ای از زلزله است در حالی که عواقب زلزله هزار برابر بدتر است.

این زلزله‌شناس در پاسخ به این سوال که آیا امکان پیش بینی زلزله هرمزگان با توجه به زلزله‌های چند روز اخیر وجود داشت گفت: ساختار پهنه به گونه‌ای نیست که ما انتظار زلزله‌های بزرگ‌تری مانند زمین لرزه ۷ ریشتری داشته باشیم اما تمام زلزله‌های چند مدت اخیر منطقه متوسط رو به بالا بودند. البته در طبیعت هیچ چیز غیرممکن نیست و ما باید آمادگی خود را بالا ببریم. بهتر است مردم فعلا شب را بیرون از خانه سر کنند تا انشالله پهنه آرام بگیرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1146249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =