تقلید از پوشش‌های نامتعارف دانشجویی به پیشنهاد بلاگرها/ نمره مردودی دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگ

برخی از بلاگرها در اینستاگرام، تیپ‌ و استایل‌های نامتعارفی را به دانشجویان پیشنهاد می‌دهند؛ این در حالی است که بسیاری از دانشگاه‌های جهان قوانین سختگیرانه‌ای را برای پوشش دانشجویان در نظر گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چند سالی است عباراتی نظیر باید و نبایدهای «استایل دانشجویی»، نکاتی درباره استایل دانشجویی شیک، جدیدترین استایل های دانشجویی، چند پیشنهاد برای استایل جذاب در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام وجود دارد، بلاگرها هم برای اینکه از غافله عقب نمانند به دانشجویان تیپ‌های مناسب دانشگاه را پیشنهاد می‌دهند و به دانشجویان توصیه می‌کنند برای رفتن به دانشگاه فلان لباس یا مانتو را با فلان مدل شلوار ست کنید. 

پدیده «استایل دانشجویی» از جمله چالش‌هایی است که محیط فرهنگی دانشگاه‌ها را تهدید می‌کند و دانشجویان را به سوی استفاده از سبک‌های مد غربی سوق می‌دهد. موضوعی که شاید بتوان گفت با قوانین پوشش دانشجویان در دانشگاه‌ها تناقض دارد؛ اما سبک‌های پوشش نامتعارف با غفلت مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها یا نهادهای فرهنگی در کشور رو به روز بیشتر توسط دانشجویان استفاده می‌شود که این موضوع مورد انتقاد برخی از استادان است.

این روزا  تیپ و استایل مخصوص دانشگاه و یا استایل دانشجویی یکی از موضوعات مهم برای تمام دانشجوها است و دختران و پسرانی که در این موقعیت قرار دارند تمام تلاش خود را می‌کنند که در عرصه مد و لباس از سایر دانشجویان پیشتاز باشند. با این وجود فضای دانشگاه ها در ایران دچار تناقضات فراوانی در پوشش دانشجویان و فرهنگ است، موضوعی که باعث نگرانی بسیاری از کارشناسان و فعالان عرصه فرهنگ شده است.

تقلید از پوشش‌های نامتعارف دانشجویی به پیشنهاد بلاگرها/ نمره مردودی دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگ

تیپ برخی دانشجویان در کافه‌های بالاشهر هم دیده نمی‌شود

«استایل دانشجویی» و پیج‌های اینستاگرامی که تبلیغ کننده این موضوع و تیپ‌های دانشجویی هستند، در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشتند. حتی بلاگرها هم به میدان آمده و استایل‌های نامتعارف دانشجویی را به دانشجویان پیشنهاد می‌دهد. این در حالی است که بسیاری از کشورهای علمی برای برای حضور در دانشگاه، قوانین پوششی سختگیرانه‌ای را در نظر گرفته‌اند.

 فرانک موسوی هم بر این باور است که در حال حاضر وضعیت پوشش دانشجویان دختر و پسر به هیچ عنوان مناسب محیط علمی و فرهنگی نیست و گاهی در دانشگاه شاهد استایل‌های دانشجویی هستیم که حتی در کافه‌های بالا شهر هم دیده نمی‌شود.»

این استاد دانشگاه اعتقاد دارد که معیارهای فرهنگی در دانشگاه‌ها باید در مرحله اول مشخص شوند و در گام دوم  مورد باز تعریف قرار گیرند؛ چرا که محیط دانشگاه و فضاهای کلاس درس از نظر معیارهای فرهنگی مانند حجاب و عفاف، انتخاب لباس و استایل نمره قابل قبولی ندارد. 

نمره مردودی دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگ

تعداد دانشجویانی که اغلب در خانواده مورد آموزش صحیح و اصول تربیتی قرار نگرفته‌اند کم نیست، این دانشجویان معمولا اقدام به همانندسازی با سایرین می‌کنند. از سوی دیگر دانشگاه محیطی از گروه‌های مختلف همسالان بوده که تاثیر پذیری بالای از یکدیگر دارند. بنابراین ترویج دهندگان این مدها یا استایل‌های خارج از عرف که اغلب متمایل به سبک‌های غربی است، از خلا شخصیتی برخی دانشجویان سوء استفاده کرده و آنها را با هدف منفعت مالی و نفوذ فرهنگی جذب می‌کنند.

نرگس کشتی‌آرا نسبت به وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها گلایه دارد؛ زیرا بر این باور است که فضای فرهنگی فعلی دانشگاه‌ها اسف بار بوده و متاسفانه این موضوع روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

«من به رعایت اصول فرهنگی در دانشگاه‌ها از ۱۰۰، نمره ۱۰ را می‌دهم» این ارزیابی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی از وضعیت دانشگاه‌های کشور است و عنوان می‌کند که مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها نتوانستند مسئولیت خود را به خوبی ایفا کنند و در ایجاد فضای فرهنگی نامناسب فعلی نقش بسزایی دارند.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویانی که از نظر علمی توانمند هستند، کمتر جذب پدیده‌های مانند استایل دانشجویی می‌شوند، تصریح می‌کند مسئولان در گام اول باید به دانشجویان جایگاه و شخصیت علمی بدهند تا آنها برای خودنمایی از مقوله مد و لباس پیروی نکنند.

گرایش به استایل دانشجویی برای تایید شدن از سوی همسالان

اگر بخواهیم گرایش جوان‌ها در جامعه و دانشجویان در دانشگاه‌ها را به پدیده مد گرایی و استایل دانشجویی مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم؛ شاید برخی از ویژگی‌های شخصیتی یا جبران برخی از کمبودهای فردی باعث ترویج مدهای خاص در جامعه می‌شود، البته این موضوع در سایه نبود الگوی مناسب برای پوشش جوانان است.

محسن جدیدی هم یکی از استادانی است که منتقد پدیده «استایل دانشجویی» در دانشگاه‌ها بوده و وجود گروه‌های همسال و فشارهای ناشی از سوی دوستان و همکلاسی‌ها در دانشگاه‌ها را عاملی برای انتخاب دوستان و تاثیرپذیری در اخلاق یا انتخاب پوشش و لباس می‌داند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیاز به کسب قدرت را یکی از عامل اصلی رواج پدیده «استایل دانشجویی» برمی‌شمارد و می‌گوید: «بر اساس نظریه‌های روانشناسی و روانشناختی نیاز به کسب قدرت در تمام افراد در نسبت‌های مختلف وجود دارد. این نیاز در افراد و در سنین مختلف، نمودهای متفاوتی دارد معنا که این افراد برای جذب جنس مخالف یا عضو و پذیرفته شدن در گروه‌های هم جنس یا هم سال اقدام به پیروی از مد یا استایل‌های هنجار شکن می‌کنند.»

«دمده»، «از مد افتاده» و «غیر امروزی» الفاظی هستند که به عقیده جدیدی‌اند که به دانشجویانی که از مد پیروی نمی‌کنند اطلاق می‌شود. بنابراین این موضوع باعث می‌شود که تا دانشجویان برای فرار از این برچسب‌های اجتماعی، خود را به  قالب انتخاب نوع لباس یا پوشش یا استفاده از مدهای غربی بسپارند.

تقلید کورکورانه استادان از پوشش‌های نامتعارف دانشجویان

همانگونه که دانشجویان موظف هستند بر اساس مقررات دانشگاه و آیین‌نامه‌ «رفتار و پوشش» که از سوی معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شده، در کلاس درس و محیط دانشگاه حاضر باشند، استادان مدعو و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نیز موظف هستند طبق آئین نامه «پوشش و اخلاق حرفه‌ای استادان» لباس خود را انتخاب کنند. 

«متاسفانه پیروی از استایل‌های خاص محدود به دانشجویان نیست و برخی کارکنان و استادان نیز خود را پیرو انتخاب پوشش‌های خاص و نامتعارف می‌کنند.» عصمت سوادی بر این باور است که استادان باید الگوهای رفتاری، اخلاقی و پوشش برای دانشجویان باشند و اگر خود آنها در این موارد مناسب نباشند، دانشجویان نیز در نبود الگوی مناسب، دچار بحران هویت یا شخصیت می‌شوند.

ارائه راهکار عملیاتی و کارآمد و تبیین درست سیاست‌های فرهنگی از جمله مواردی است که این استاد دانشگاه برای  مقابله با پدیده استایل دانشجویی مطرح می‌کند و می‌گوید: «تمام مسئولان و مدیران باید برای اصلاح پوشش در دانشجویان برنامه داشته باشند و با طرحی کوتاه مدت یا مقابله با یک یا دو نفر نمی‌توان دانشجویان را متقاعد کرد که از این مدهای عجیب پیروی نکنند.»

تقلید از پوشش‌های نامتعارف دانشجویی به پیشنهاد بلاگرها/ نمره مردودی دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگ

به گزارش ایسکانیوز؛ با وجود تمام تحلیل‌های استادان و تفاسیر کارشناسان، دانشگاه به عنوان نماد ترویج علم و فرهنگ در جامعه شناخته می‌شود که نقش الگوسازی برای جوانان را بر عهده دارد، در نتیجه انتظار می رود این نهاد پیشرو در عرصه فرهنگ سازی یا مبارزه با تهاجم فرهنگی باشد. موضوعی که شاید در حال حاضر کمتر در اولویت کاری و برنامه ریزی مسئولان قرار داشته باشد؛ چرا که با حضور در دانشگاه‌ها یا سرچ عکس‌های دانشجویی در اینترنت متوجه برخی از هنجار شکنی‌ها می‌شویم که شاید شایسته محیط علمی نباشند. 

همچنین بر اساس نظر کارشناسان حوزه فرهنگی یا جامعه شناسان «آموزش مسئولیت پذیری اجتماعی» به جوانان به ویژه دانشجویان کمک می‌کند تا آنها به قوانین مرتبط با پوشش یا رفتار متناسب با مکان‌های خاص احترام گذاشته و خود را ملزم به پیروی از آنها می‌کنند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1146260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =