فعالان طرح پویش در صنعت جذب می‌شوند/ صنایع بومی شهریه واحدهای پویش را پرداخت می‌کنند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه فعالان طرح پویش در صنایع جذب می‌شوند، گفت: برای واحدهای درسی اخذ شده تحت عنوان طرح پویش شهریه‌ تعلق نمی‌گیرد و برای هر دوره کارآموزی پویش در هر ترم، گواهی حضور در صنعت به دانشجویان تعلق می‌گیرد.

منصور اسماعیل‌پور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دلایل ایجاد طرح پویش گفت: اساس احساس نیاز به شکل‌گیری طرح پویش در واقع فاصله‌ای بوده است که بین صنایع و دانشگاه ایجاد شده است و به‌طور کلی ادبیات دانشگاه و صنعت کمی متفاوت با یکدیگر است و نیاز به راهکاری که این فاصله را کمتر کند حس می‌شد و طرح‌های مختلف به عنوان راهکار برای این موضوع اجرایی شد از جمله ایجاد دفاتر ارتباط با صنعت و جامعه و طرح‌های برون دانشگاهی که بیشتر اعضای هیات علمی را درگیر موضوع می‌کرد و نیاز بود تا دانشجویان بیشتر در این موضوع دخیل شوند؛ از این‌رو طرح اشتغال همزمان با تحصیل تحت عنوان طرح پویش آماده شد تا دانشجویان در کنار آموزش مباحث نظری و تئوری در دانشگاه، به صورت همزمان آموزش‌های عملی مورد نیاز صنایع را نیز فرابگیرد تا با داشتن مهارت کافی بتواند پس از فارغ‌التحصیلی به اشتغال پایدار و ثابت دست پیدا کند.

وی درباره وظایف اصلی دانشگاه برای اجرای این طرح افزود: در ابتدا دانشگاه باید بستر مناسب طرح را با رصد، رایزنی و توافق با سازمان‌ها، صنایع و معادن استان فراهم کند و شرایط حضور دانشجویان در این مجموعه‌ها را از نظر کمی و کیفی تعیین و مشخص کند تا بتواند نیاز صنایع را به نحو مطلوب با معرفی دانشجویان بر طرف کند و متقابلا امتیازات در نظر گرفته شده برای دانشجویان را دریافت کند. دانشجو مباحث تئوری مورد نیاز را در دانشگاه فرامی‌گیرد که لازمه و زمینه حضور دانشجو در صنعت است و در ادامه صنعت با آموزش‌های عملی این روند را تکمیل می‌کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان درباره شرایط و زمان امکان ثبت درخواست برای شرکت در طرح پویش از سوی دانشجویان افزود: دانشجویان از بدو ورود و ابتدای ترم اول می‌توانند درخواست حضور و شرکت در طرح پویش را ثبت کنند. دانشجویان کاردانی و کارشناسی می‌توانند در طول تحصیل خود ۴ بار در این طرح شرکت کنند که در هر دوره به صورت درس ۲ واحدی به دانشجویان و با اسم طرح کارآموزی طرح پویشی ارائه می‌شود که دانشجو را ملزم به حضور در صنایع به مدت ۲۴۰ ساعت می‌کند.

مهارت افزایی بدون پرداخت هزینه اضافی

این عضو هیات علمی و استاد دانشگاه با اشاره به امتیازات شرکت در این طرح گفت: از فواید این درس و این طرح آن است که شهریه به آن تعلق نمی‌گیرد، نمره آن در کارنامه تاثیرگذار نخواهد بود و در انتهای هر دوره کارآموزی پویش در هر ترم، گواهی حضور در صنعت به دانشجویان تعلق می‌گیرد که سابقه خوبی برای دانشجویان خواهد بود که حتی در صورت عدم امکان جذب در همان صنعتی که در آن دوره کارآموزی پویش خود را گذرانده‌اند، می‌توانند با استناد و ارائه این گواهی راه هموارتری برای جذب در صنایع و مشاغل دیگر را طی کنند.

وی ادامه داد: زمانی که الزامات نمره‌ای در موضوع و درسی لحاظ می‌شود، کسب نمره برای دانشجویان از درجه اهمیت بالاتری برخوردار می‌شود و در کارآموزی و کارورزی‌های سنتی؛ به‌رغم اینکه هدف اصلی آموزش و یادگیری مباحث و مهارت‌های عملی بود، اما کسب نمره برای دانشجویان حائز اهمیت‌تر به شمار می‌رفت و به‌همین دلیل دانشجویان با رغبت کمتری به مهارت آموزی می‌پرداختند و بعضاً برای کسب نمره بهتر، مجموعه‌هایی را انتخاب می‌کردند که شاید مهارت آموزی خاصی در آنها رخ نمی‌داد؛ اما در کارآموزی طرح پویشی نمره حائز هیچ گونه ارزشی نیست و دانشجویان، برعکس کارآموزی‌های معمولی که برای آنها اجباری است و باید برای آن شهریه پرداخت کنند، به صورت داوطلبانه و به نیت فراگیری آموزش‌های عملی در این طرح شرکت می‌کنند و نیاز به پرداخت هیچ شهریه‌ای برای شرکت در این طرح ندارند.

اسماعیل‌پور با تشریح احتمالات مطرح شده در خصوص جایگزینی طرح پویش با کارآموزی‌ها و کارورزی‌های رایج و همچنین قرارگیری در چارت اصلی دروس رشته‌ها گفت: طرح پویش با کارورزی‌های فعلی موجود در چارت‌های درسی وجود نداشته است. امیدوارم که بنایی بر جایگزینی وجود نداشته باشد، چرا که در صورت وقوع چنین اتفاقی، معضلی مشابه کارآموزی‌های فعلی که همان اهمیت بیشتر نمره نسبت به یادگیری است، ایجاد می‌کند.

وی در خصوص نحوه نظارت و ارزیابی دانشجویان شرکت کننده در این طرح تشریح کرد: در واحد همدان، وظیفه نظارت بر دانشجویان طرح پویش را به عهده اعضاء هیات علمی‌ طرح الف گذاشتیم که باید مدت زمان بیشتری را در اختیار دانشگاه باشند و به همین دلیل دانشجویان طرح پویش را به صورت گروه بندی در اختیار این اساتید قرار دادیم و مدت زمان نظارت اساتید بر دانشجویان پویشی را به عنوان زمان حضور در دانشگاه برای این اساتید لحاظ کردیم. اساتید باید گزارش‌های دوره‌ای را از نحوه عملکرد دانشجویان و آموزش و زمان حضور خود در کنار دانشجویان و صنعت را به دانشگاه ارائه دهند.

اسماعیل پور ادامه داد: صنایع  موظف به نظارت بر فعالیت دانشجویان هستند، چون صنایع به‌دنبال نیروی ارزان قیمت‌تر هستند و به‌دلیل آنکه زمان برای تربیت و آموزش این نیروها صرف می‌کنند، مسلماً خود نظارت دقیق‌تری را به صورت طبیعی دارند. از همین رو صنایع می‌توانند با کمترین هزینه اقدام به تربیت نیرویی جوان و ارزان قیمت‌تر کنند و در آینده  این نیروها را در اولویت استخدام و جذب خود قرار می‌دهند. 

بازتعریف وظایف دفتر ارتباط با صنعت در راستای طرح پویش

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان با اشاره به وظایف دفاتر ارتباط با صنعت در طرح پویش گفت: مسئولیت اصلی پیشبرد امور طرح پویش به دفاتر ارتباط با صنعت واگذار شده است که باید با تمام صنایع و بخش‌های خدماتی رایزنی و مذاکره کرده و تفاهم‌نامه اولیه را آماده کنند. سپس باید اطلاع‌رسانی‌های مورد نیاز را انجام داده و دانشجویان متقاضی شرکت در طرح پویش را پذیرش کنند و معرفی‌نامه‌های مورد نیاز را برای آنها صادر کنند. در انتهای هر دوره کارآموزی پویش در نهایت مجموع گزارشات به دفتر ارتباط با صنعت ارجاع شده و ارزیابی نهایی برای صدور گواهی انجام می‌شود.

وی درباره نحوه شناسایی و ایجاد ظرفیت‌های موجود در صنایع، مجموعه‌ها و سازمان‌هایی که امکان همکاری دارند، افزود: ظرفیت‌سازی صنایع در سه غالب انجام می‌شود. اولین دسته اعلام درخواست نیاز صنایع از طریق اساتید دانشگاه است، چون اساتید دانشگاه آزاد اسلامی ارتباط بیرونی مناسب با بسیاری از صنایع دارند، با اعلام نیاز صنایع به دانشگاه ظرفیت مناسب را ایجاد می‌کنند. در دسته دوم رصد توسط خود دانشگاه و از طریق برگزاری جلسات دوره‌ای با صنایع و مجموعه‌های هدف انجام می‌شود. سومین شکل شناسایی از طریق رویدادهای مختلف سالانه‌ای است که توسط دانشگاه و مجموعه‌های دیگر برگزار می‌شود که با حضور صنایع و حوزه‌های مرتبط دانشگاه، این ظرفیت سنجی و ارتباط‌گیری شکل می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1146299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =