فقدان «اتاق مادر و کودک» برای مادران دانشجو/ برخی از استادان با ازدواج یا فرزندآوری مخالف هستند

نبود «مهدکودک» یا «اتاق مادر و کودک» در دانشگاه‌ها یکی از مشکلات اصلی دانشجویانی متاهل دارای فرزند است؛ موضوعی که مسئولان برای تشویق دانشجویان و جوانان به فرزندآوری باید به ان توجه ویژه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چند سالی از به صدا در آمدن زنگ خطر یا آژیر قرمز نرخ منفی رشد جمعیت و جامعه کهنسال می‌گذرد. خطری که به عقیده بسیاری از کارشناسان نهادهای متولی فرنگ، در اثر سیاست‌گذاری‌های نادرست ایجاد شده است، سیاستی که با شعار «فرزند کمتر؛ زندگی بهتر» در جامعه رواج یافت. 

اکنون مسئولان کاسه چه‌کنم چه کنم  دست گرفته و زوجین را تشویق به فرزندآوری می‌کنند و در این مسیر سیاست‌های تشویقی نیز برای آنها از مثل وام یا مسکن در نظر می‌گیرند؛ اما شاید بتوان گفت دانشجویان دختر یا پسر متاهل برای فرزندآوری نیاز به حمایت‌های بیشتری دارند؛ چرا که علاوه بر مشکلات اقتصادی باید به فراگیری علم و تحصیل نیز بپردازنند. در این بین دانشجویان دختر متاهل یا مادرانی که فرزند کوچک دارند برای حضور در دانشگاه مشکلات بسیاری از جمله فقدان محلی برای نگهدای فرزندان، نبود آموزش مجازی برای آنها یا نبود امکان انتقالی گرفتن به شهر محل سکونت همسر وجود دارد. 

بیشتر بخوانید:

تاثیر دغدغه‌های کاری بر فرزندآوری اساتید زن/ قانونی برای انتقالی خانم‌ها به محل خدمت همسر وضع شود

تعداد بسیاری از دانشجویان متاهل به ویژه در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری، قصد فرزندآوری دارند؛ اما به دلیل نیاز فرزند به بودن در کنار مادر به ویژه برای شیرخواران و همکاری نکردن برخی از استادان برای حضور کودک در کلاس درس، نمی‌توانند به فرزندآوری فکر کنند. همچنین تعداد بسیاری از دانشجویان دختر، فرزند دارند؛ اما برای ادامه تحصیل به مشکل برمی‌خورند. علاوه بر آن، بسیاری از کارمندان و استادان دانشگاه نیز راه حلی برای همراه داشتن فرزند خود در دانشگاه ندارند.

در حال حاضر تعداد بسیار کمی از دانشگاه‌های کشور مانند دانشگاه تهران برای نگهداری از فرزندان اعضای هیئت علمی و دانشجویان مهد کودک دارند؛ این در حالی است که نیاز به مهد کودک یا اتاقی برای مادران و کودکان یکی از مشکلاتی است که دانشجویان به آن اشاره می‌کنند.

سرگردانی دانشجویان متاهل بین شهرهای محل تحصیل و سکونت

در این رابطه محدثه مصفا با اشاره به دانشجویانی که فرزند خردسال یا دانش آموزش دارند، گفت: متاسفانه برخی از استادان به دانشجویان اجازه نمی‌دهند که فرزندان را همراه خود به کلاس درس بیاورند. در نتیجه آنها مستاصل هستند که بعد از تعطیلی مدرسه یا مهد کودک؛ فرزند خود را کجا بگذارند یا برای نگهداری به دست کی بسپارند. 

مسئول سابق واحد خواهران اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل اضافه کرد: در حال حاضر برخی از دانشگاه‌ها به صورت محدود مکانی به نام اتاق «مادر و کودک» یا «مهدکودک» دارند؛ اما متاسفانه فقط استادان به ویژه اعضای هیئت علمی ‌می‌توانند از این مزیت و مکان استفاده کنند. اگر مسئولان اجازه استفاده را برای دانشجویان نیز فراهم کنند، داشجویان مادر با خیالی آسوده‌تر می‌تواند به تحصیل بپردازنند یا برای فرزندآوری دوم یا سوم منتظر پایان تحصیل خود نباشند.

مصفا یکی نبودن محل سکونت همسر و دانشگاه را یکی از مشکلات اصلی دانشجویان متاهل دانست و گفت: در حال حاضر انتقالی یا مهمان گرفتن به دانشگاه‌های بزرگ یا تهران تقریبا غیر ممکن است. در نتیجه خانم‌هایی که همسرانشان ساکن کلان شهرها هستند؛ نمی‌توانند انتفالی بگیرند. در چنین شرایطی مشکلات موجود به آنها اجازه نمی‌دهد که به داشتن فرزند حتی فکر کنند.

دانشجوی دکتری دانشگاه سمنان با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از دانشجویان دانشگاه سمنان، با فردی ازدواج کرد و به تبعیت از همسر  باید در این شهر ساکن شود. بنابراین این خانم مجبور است در هفته چندین بار مسافت بین این دو شهر را با وجود تمام خطرات و هزینه‌ها طی کند یا ساکن خوابگاه شود که آسیب‌های جدی برای کانون خانواده در پی دارد. 

وی اضافه کرد: البته وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری به تازگی آیین نامه‌ای برای تسهیل انتقالی یا مهمان برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان متاهل و دارای فرزند خردسال به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است؛ اما هنوز از اجرای آن و همکاری روسای دانشگاه‌های مبدا و مقصد آماری وجود ندارد. 

وی با انتقاد از استادانی با تفکرات غرب زده در دانشگاه‌ها عنوان کرد: متاسفانه برخی از استادان با ازدواج یا فرزندآوری مخالف هستند و این تفکر را سرکلاس درس به دانشجویان منتقل می‌کنند. در نتیجه به گونه‌ای مروج تجرد دانشجویان هستند. این افراد باید غربال شده و به آنها واحد درسی ارائه نشود.

راهکارهایی برای کاهش مشکلات دانشجویان متاهل

وی درباره راهکارهایی برای کاهش چالش‌های دانشجویان در دانشگاه‌ها یادآور شد: امکان بهره مندی از آموزش مجازی برای دانشجویان مادر یکی از تسهیلاتی است که می‌تواند مشکل رفت و آمد و حضور نداشتن همسر یا مادر در خانه را مرتفع کند.

مصفا با انتقاد از یکسان بودن ساعات برگزاری کلاس‌های درس و واحدها بین دانشجویان مجرد و متاهل خاطرنشان کرد: اگر مسئولان دانشگاهی بتوانند دروس تخصصی را فقط صبح یا در زمان اداری و دروس عمومی را بعد از ظهر ارائه دهند؛ دانشجویان می‌توانند صبح در کلاس حاضر شده و همزمان با تعطیلی ادارات یا مهد کودک‌ها یا مدارس به منزل بازگشته و در کنار همسر خود باشد. 

به گزارش ایسکانیوز، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای تشویق زوج‌ها به فرزندآوری و اجرای طرح «خانواده و جوانی جمعیت» سیاست‌های تشویقی و حمایتی از جمله قوانین تسهیل انتقالی یا مهمان دانشجویان دختر متاهل را در نظر گرفته و به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده‌‍‌اند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1146315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =