رفتار شناسی غرب از دوحه تا شورای امنیت

در حالی که کشورهای غربی با فضاسازی‌های سیاسی و رسانه‌ای به‌دنبال پنهان کردن ریشه‌های شکل‌گیری وضع موجود هستند و از جبران رفتار غیر قانونی ترامپ در خروج از برجام طفره می‌روند، تهران همچنان با حسن‌نیت به تداوم دیپلماسی با حفظ مواضع اصولی خود می‌نگرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ پس از سفر بورل مسئول سیاست خارجی اروپا به تهران و گفتگوی او با مقامات کشورمان که گفته می‌شود محتوای آن مربوط به آمادگی آمریکا برای بازگشت به تعهدات برجامی بوده، مذاکرات در دوحه پایتخت قطر از سر گرفته شد.‌

در مذاکرات لغو تحریم‌ها در دوحه، علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، رابرت مالی نماینده آمریکا، انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشتند و طی دو روز موارد اختلافی باقی مانده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

هر چند هنوز اطلاعات دقیقی در مورد محتوای مذاکرات در دوحه و نتایج آن منتشر نشده اما کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در اقدامی سوال‌ برانگیز قبل از آغاز نشست شورای امنیت برای بررسی روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ بیانیه‌ای درباره ایران صادر کردند.

این سه کشور طی این بیانیه مدعی شدند: «متأسفیم که ایران تاکنون از این فرصت دیپلماتیک استفاده نکرده و به تشدید تنش‌های هسته‌ای ادامه داده است.»

نمایندگان سه کشور ذکر شده درباره مذاکرات قطر نیز مدعی شدند: «ایران بار دیگر از مغتنم شمردن فرصت، امتناع ورزید و در عوض مطالبات فرعی و غیر واقع‌بینانه مطرح کرد.»

«باربارا وودوارد» نماینده بریتانیا در سازمان ملل نیز گفت: «جمهوری اسلامی باید به سرعت توافق را بپذیرد، توافق بهتری در کار نخواهد بود.»

همچنین «نیکلاس دی ریویر» نماینده فرانسه در سازمان ملل هم گفت: «شورای امنیت سازمان ملل از جمهوری اسلامی می‌خواهد تا هیچ‌گونه فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیک طراحی شده برای حمل کلاهک‌های اتمی انجام ندهد. ما شدیدا فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در منطقه را محکوم می‌کنیم.»

معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل نیز در این نشست مدعی شد؛ آمریکا همچنان متعهد به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام است. چنین توافقی از ماه مارس در دسترس است. تنها زمانی که ایران خواسته‌های خارج از برجام خود را کنار بگذارد ما می‌توانیم این توافق را نهایی کنیم.

نکته مهم در موضع‌گیری‌ها اعلام شده، بی‌توجهی تعمدی به اصل و ریشه مذاکرات است، چه، از ابتدای دور جدید مذاکرات تا به امروز موضوعات هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای اولویت اصلی در گفتگوها نداشت و رویکرد محوری مذاکرات رسیدن به سازوکاری برای رفع تحریم‌ها بود، خاصه اینکه فعالیت‌های جبرانی ایران در بخش هسته‌ای صرفا با هدف واکنش نسبت به بدعهدی و بی‌عملی آمریکا و اروپا انجام شده و در صورت رفع تحریم‌ها قابل بازگشت است‌.

این اصل از ابتدا از سوی ایران مطرح و طرف‌ها نیز بر محوریت آن تاکید نمودند. در همین راستا «مجید تخت‌روانچی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت در خصوص بررسی نحوه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ نیز اظهار داشت: ایران به دیپلماسی چندجانبه متعهد است و نتیجه آن باید تضمین‌کننده لغو موثر و قابل راستی‌آزمایی همه تحریم‌های غیرقانونی باشد.

مطالبات ایران در دور جدید مذاکرات از ابتدا کاملا واضح و مشخص بوده و مبتنی بر سه اصل لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و اخذ تضامین معتبر از سوی آمریکا و اروپا پیگیری شده است.

بر همین اساس؛ کشورهای چین و روسیه که از اعضای اصلی شورای امنیت سازمان ‌ملل متحد هستند با در نظر گرفتن رفتار ثابت و قانونی ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها به فضاسازی غربی‌ها که به‌دنبال فرافکنی برای اجتناب از پذیرش تعهدات خود و مقصرنمایی ایران هستند به شدت واکنش نشان دادند.

«ژانگ جون» سفیر چین در سازمان ملل در خصوص رفتار آمریکا گفته؛ این کشور باید به سرعت برای پاسخ به درخواست‌های منطقی ایران تصمیم قاطع بگیرد.

«دیمیتری پولیانسکی» معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل نیز در موضعی مشابه گفته ‌است: تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران مغایر با برجام هستند. توقف پیشرفت در برجام به دلیل اقدامات آمریکا و تحریم‌های آن است.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در سیزدهمین گزارش خود از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیز بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته‌ای یک‌جانبه آمریکا علیه ایران و بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید کرد.

در حالی که کشورهای غربی با فضاسازی‌های سیاسی و رسانه‌ای به‌دنبال پنهان کردن ریشه‌های شکل‌گیری وضع موجود هستند و از جبران رفتار غیر قانونی ترامپ در خروج از برجام طفره می‌روند، تهران همچنان با حسن‌نیت به تداوم دیپلماسی با حفظ مواضع اصولی خود می‌نگرد.

مواضع اعلام شده از سوی پنج عضو اصلی شورای امنیت که در قالب دو جبهه با نظرات کاملا مخالف بروز و ظهور یافته نشان می‌دهد که آمریکا و اروپا به‌دنبال سیاسی کردن روند مذاکرات و استفاده از ابزارهای فرامذاکراتی برای فشار بر ایران هستند.

اگر آمریکا و اروپا همچنان غرب را معادل با کل جهان می‌دانند و به‌دنبال دیکته کردن منویات غیر حقوقی خود به دیگران هستند، باید عواقب چنین رویکردی را بپذیرند.

مسیر دیگری که پیش روی غرب قرار دارد، بهره‌برداری از فرصتی است که ایران در اختیار آنها قرار داده که می‌تواند به شکل‌گیری توافقی قوی، پایدار و قابل اتکاء منجر شود.

منبع: نور نیوز

کد خبر: 1146322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =