جزئیات واردات ۴.۵ میلیارد دلار کالای اساسی

طبق اعلام معاون گمرک ایران در سه ماهه ابتدایی امسال بیش از ۴.۵ میلیارد دلار کالای اساسی وارد کشور شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، فرود عسگری معاون- امور گمرکی گمرک ایران- طی گزارشی جزئیات واردات کالاهای اساسی که از ابتدای سال تاکنون اعلام نشده بود را به ایسنا اعلام کرد که نشان می‌دهد در سه ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۵.۹ میلیون تن به ارزش بیش از ۴.۵ میلیارد دلار کالای اساسی از گمرک ترخیص و وارد کشور شده است.

واردات ۲۵ قلم کالاهای اساسی با دو ارز ترجیحی و نیمایی انجام می‌شود که تا اوایل سال جاری هفت قلم با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین ارز می‌شد اما از اردیبهشت ماه حذف ارز ۴۲۰۰ آغاز شده است ولی به هر حال بخشی زیادی از کالاهایی که قبلا با این نرخ تامین ارز شده بود، در حال ترخیص است که شامل گندم، جو، ذرت، روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا و بخشی از دارو و تجهیزان پزشکی است.

بیشتر بخوانید:

کاهش مالیات ارزش افزوده ۱۳ کالای اساسی ابلاغ شد

گزارش معاون گمرک نشان می‌دهد که گندم با ۱.۷ میلیون تن به ارزش ۷۱۸.۶ میلیون دلار و ذرت با ۱.۷ میلیون تن به ارزش بیش از ۶۷۵.۹ میلیون دلار در صدر ۲۵ قلم کالای اساسی وارداتی قرار دارند.

همچنین انواع دانه‌های روغنی با ۶۴۴.۱ هزار تن به ارزش بیش از ۵۰۳.۷ میلیون دلار و روغن‌های خوراکی نیمه جامد و مایع با ۲۹۵.۹ هزار تن به ارزش بالغ بر ۵۰۹.۹ میلیون دلار دیگر اقلام وارداتی اساسی با حجم بالا هستند.

کنجاله سویا با ۲۷۷ هزار تن به ارزش ۱۶۱ میلیون دلار و جو با ۲۵۵.۵ هزار تن به ارزش بیش از ۹۴.۱ میلیون دلار به همراه ذرت از نهاده‌های دامی هستند که در سه ماه اول امسال وارد شده‌اند.

دیگر کالایی که با ارز ترجیحی تامین ارز و وارد کشور شده دارو و تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی است که بالغ بر ۴.۱ هزار تن به ارزش بیش از ۶۳۴ میلیون دلار از گمرک ترخیص شده است.

از واردات نیمایی‌ها چه خبر؟

 سایر اقلام با ارز نیمایی وارد کشور شده‌اند که حجم کمتری نسبت به تامین ارز شده‌ها با ارز ترجیحی دارند و می‌توان به برنج با ۵۸۳.۶ هزار تن به ارزش ۵۴۹.۵ میلیون دلار و همچنین  شکر خام ۱۱۰.۶ هزار تن به ارزش بیش از ۵۷.۹ میلیون دلار اشاره کرد.

واردات گوشت قرمز نیز در سه ماه اول امسال شامل ۷۸۰ تن به ارزش ۴.۵ میلیون دلار گوشت قرمز گرم و ۷.۲ هزار تن به ارزش ۳۱.۷ میلیون دلار گوشت قرمز سرد بوده است.

در دوره مورد بررسی  ۱۹.۹ هزار تن به ارزش ۳۵.۸ میلیون دلار گوشت مرغ از گمرک ترخیص و وارد شده است.

گفتنی است که در سال گذشته حدود ۳۰.۹ میلیون تن کالای اساسی در ۲۵ گروه کالایی به ارزش ۱۹.۶ میلیارد دلار وارد ایران شد که نسبت به سال ۱۳۹۹ در وزن ۳۲ درصد و ارزش ۶۰ درصد افزایش داشت. از مجموع کالای وارداتی اساسی نیز،  ۲۶.۹ میلیون تن به ارزش ۱۵.۱ میلیارد دلار مربوط به واردات کالای اساسی با ارز ترجیحی بوده که  نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن ۳۳ درصد در وزن و ۷۵ درصد در ارزش افزایش پیدا کرده بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1146327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =