چه تخلفاتی باعث انحلال اتحادیه‌های دانشگاهی می‌شود؟/هیئت نظـارت مرکزی، مرجع اصلی تدوین دستورالعمل‌ها

برگزاری نادرست انتخابات، تعیین نکردن مرجع پاسخگو به مراجع قانونی در مقابل عملکرد اتحادیه و اعلام عمومی نکردن ترازنامه مالی باعث انحلال اتحادیه از سوی هیئت نظارت در دانشگاه‌ها می‌شود.

به  گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان» شامل تشکل‌های اسلامی دانشجویان یا شکل‌های اسلامی اعضای هیئت علمی است. این اتحادیه در چارچوب آیین نامه «تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان در دانشگاه‌ها» فعالیت می‌کنند که به اختصار «اتحادیـه» نیز نامیـده می‌شوند.

«اتحادیه» با عضویت حداقل ۲۰ تشکل‌های اسلامی دانشجویی یا عضـویت حـداقل ۸ تشکل‌های اسلامی اعضای هیئت علمی تشکیل می‌شود. در چنین شرایطی هیئت نظارت مرکزی مجوز فعالیت در  دانشگاه را برای اتحادیه صادر می‌کند.

البته دانشجویان باید این نکته را لحاظ کنند که چنانچه اتحادیه‌ای بخواهد فعالیتی در یکی از واحدهای دانشگاهی عضو انجام دهد، بایـد از طریـق واحـد عضـو از هیـئت نظارت آن دانشگاه مجوز لازم را اخذ کند. همچنین تشکل عضو یک اتحادیه، در یک دانشگاه نمی‌تواند در اتحادیه دیگری عضو باشد.

ساختار اساسنامه اتحادیه

اتحادیه‌های دانشجویی برای تدوین و تولید محتوا و ساختار اساسنامه خود باید مواردی نظیر مبتنی بودن فعالیت‌های اتحادیه بر اهداف منطبق با آیین‌نامه و دفاتر عضو و زیر مجموعه را رعایت کنند. 

شرح وظایف ارکان اتحادیه

شواری مرکزی اتحادیه‌ها باید چگونگی تشکیل جلسات، حدنصاب رسمیت آنها و اخذ تصمیم، شرایط عضویت، نحوه عضوگیری و خروج اعضا از اتحادیه را به دفاتر عضو اعلام کرده و از آنها بخواهند طبق قوانین موضوع کشور و آیین نامه‌های مصوب فعالیت کنند.

شرایط انحلال اتحادیه

اتحادیه‌ها در صورتیکه برخلاف مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و آیین نامه «تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان در دانشگاه‌ها» فعالیت کنند، بر اساس قانون از سوی دانشگاه منحل اعلام می‌شوند. این تخلفات شامل نحوه نادرست برگزاری انتخابات در مرتبه اول و سایر دوره‌ها و همچنین تجدید انتخابات در صورت صدور رأی ابطال انتخابات از سوی دانشگاه، تعیین نکردن مرجع پاسخگو به مراجع قانونی در مقابل عملکرد اتحادیه و اعلام عمومی نکردن ترازنامه مالی اتحادیه است.

گفتنی است که مرجع تصویب دستورالعمل‌های اجرایی این آیین نامه از قبیل مراحل اخذ مجوز، رسیدگی به تخلفات هیئت نظـارت مرکزی مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و دانشگاه آزاد اسلامی است.

دستورالعمل اجرایی آیین نامه اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان

بر اساس ماده ۶ آیین نامه «اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان» که در جلسه ۴۸۸ در تاریخ 15 آبان 80 در شورای عـالی انقـلاب فرهنگی به تصویب رسید، وظایف و مسئولیت‌های هیئت نظارت مرکزی مشخص شد که شامل مواردی از جمله  اعلام دستور کار و دعوت کتبی از اعضای هیئت نظارت مرکزی برای شرکت در جلسات دستگاه‌های مربوطه، تشکیل نظام بایگانی، ثبت و نگهداری اسناد و مکاتبات و طبقه‌بندی پرونده‌ها دریافت درخواست کتبی تقاضای تأسیس اتحادیه و طرح آن پس از تکمیل پرونده در جلسات رسمی هیئت نظارت مرکزی و اطلاع رسانی به موقع در مورد آیین نامه‌ها و دستورالعمل اجرایی ذیربط به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است.

همچنین علاوه بر مواردی که ذکر شد وظایفی مانند دعوت از اعضا و هیئت منصفه برای تشکیل جلسه به منظور رسیدگی به تخلّفات و یا شکایات مربوط به اتحادیه، تهیه گزارش از فعالیت اتحادیه نیز بر عهده این هیئت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1146360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =