آخرین تحولات اوکراین | لوکاشنکو: تصمیمات در مینسک تحت تأثیر مسکو اتخاذ نمی‌شوند

روزنامه‌های انگلیسی با اشاره به برخی نگرانی‌ها درباره تغییر توازن نیروها در اروپا در صورت پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا، اعتراف کردند: درگیری نظامی در اوکراین نه تنها باعث اختلاف بین کشورهای عضو ناتو شده، بلکه آنها را به سه اردوگاه تقسیم کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، در تاریخ 23 ژوئن (دوم تیر ماه)، شرکت کنندگان در نشست رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل تصمیم گرفتند به اوکراین وضعیت نامزدی برای پیوستن به این سازمان را اعطا کنند. مذاکرات در خصوص این موضوع پس از آنکه مقامات کی‌یف تعدادی از شروط عضویت در اتحادیه اروپا را برآورده کرد آغاز خواهد شد، از جمله این شروط - تشدید مبارزه با فساد مالی، انحصار طلبی و انجام اصلاحات قضایی است.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین معتقد است که این تصمیم اتحادیه اروپا "بزرگترین گام در جهت تقویت کل اروپا" است. به گفته رهبر اوکراین، این کشور از همه امکانات لازم برخوردار است تا به عضویت کامل این سازمان درآید. وی در عین حال تاکید کرد که مسیر اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا نباید سال‌ها طول بکشد.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین | کرملین: پیام زلنسکی برای ولادیمیر پوتین کتبی نبود

این در حالی است که روزنامه انگلیسی "دیلی تلگراف" امروز، یکشنبه نوشت: مقامات آلمانی از تقویت مواضع کشورهای اروپای شرقی و برهم زدن توازن نیروها در قاره اروپا در صورت پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا نگران هستند.

این نشریه یادآور شد که اگر اوکراین به اتحادیه اروپا بپیوندد، پنجمین کشور بزرگ جامعه اروپایی خواهد شد و تقریباً 9 درصد از آرا در شورای اروپا را بدست خواهد آورد. با توجه به روابط نزدیک کی‌یف با لهستان و سایر کشورهای اروپای مرکزی و شرقی، این وضعیت ممکن است موقعیت دو کشور قدرتمند اروپایی - فرانسه و آلمان را تضعیف کند.

در این مقاله آمده است، در همین رابطه، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان قصد دارد روند رأی گیری در شورای اتحادیه اروپا را تغییر دهد که در حال حاضر نه تنها به تعداد کشورهای رای دهنده، بلکه به میزان جمعیت آنها نیز بستگی دارد.

پرتغال نیز نسبت به موضوع پذیرش اوکراین در اتحادیه اروپا تردید دارد. از جمله دلایل دیگر نگرانی‌ها، وضعیت بد اقتصادی اوکراین ذکر شده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و سی‌ام جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

کرملین: امیدواریم عقل سلیم برای جلوگیری از  جنگ «همه علیه همه» باقی مانده باشد

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به این سئوال که آیا با توجه به روند اوضاع کنونی در اوکراین، جنگ "همه علیه همه" امکان پذیر خواهد بود، تاکید کرد که مسکو امیدوار است که حداقل بخشی از اراده سیاسی و عقل سلیم در کشورهای غربی برای جلوگیری از چنین وضعیتی باقی مانده باشد.

سخنگوی کرملین در عین حال یادآور شد، هیچ تردیدی وجود ندارد که در روسیه عقل سیاسی کاملاً حفظ شده است، چرا که با وجود وضعیت دشوار روابط با غرب جمعی، مقامات مسکو هرگز از روی احساسات تصمیم گیری نمی‌کنند.

پیش از این، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا گفت که کشورهای ناتو قصد ندارند وارد درگیری نظامی با روسیه شوند. وی در عین حال از قصد این ائتلاف برای «افزایش توان بازدارندگی» خبر داد. بطور همزمان، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز تاکید کرد که این ائتلاف خود را بخشی از مناقشه بر سر اوکراین نمی‌داند و نمی‌خواهد این درگیری به خارج از مرزهای این کشور گسترش یابد.

وی همچنین یادآور شد که پیمان آتلانتیک شمالی هدف خود را جلوگیری از درگیری مستقیم با روسیه در رابطه با جنگ  در اوکراین قرار داده است، زیرا خسارات ناشی از آن غیرقابل تصور خواهد بود.

راه حل مناقشه اوکراین باعث اختلاف نظر در ناتو شده است

نشست سران ناتو که در پایان ماه ژوئن برگزار شد، اتحاد خود را در خصوص نگرش نسبت به روسیه اعلام کرد که در ارتباط با وضعیت اطراف اوکراین، "جدی‌ترین تهدید برای امنیت" این سازمان نامیده شد. در عین حال بر اساس گزارش امروز روزنامه "ساندی تایمز" انگلیس، کشورهای عضو ناتو در خصوص راه‌های حل و فصل مناقشه اوکراین به سه اردوگاه تقسیم شده‌اند. به نوشته این نشریه، سه گروه از کشورها در داخل ناتو شکل گرفته‌اند که آنها را باید «شاهین»، «کبوتر» و «شترمرغ» نامید.

این روزنامه لقب "شاهین" را برای کشورهایی انتخاب کرده که طرفدار "ضربه‌ای محکم به روسیه هستند" که پس از آن دیگر نتواند تهدیدی برای همسایگان خود ایجاد کند. علاوه بر این، به عقیده «شاهین‌ها»، ناتو باید تمام تلاش خود را برای «بازگرداندن دونباس و کریمه تحت کنترل اوکراین» و همچنین «ایجاد شرایط برای تغییر قدرت در روسیه» انجام دهد. به گزارش ساندی تایمز، این دسته شامل کشورهای همسایه روسیه، به ویژه لهستان است.

این نشریه "کبوتر" را کشورهایی می‌داند که از توقف هر چه زودتر درگیری در اوکراین حمایت می‌کنند، حتی به قیمت دادن امتیازات ارضی از طرف اوکراینی. به ویژه، آنها با خروج نیروهای روسی از مواضع بدست آمده تا 24 فوریه (5 اسفند و آغاز جنگ) موافقت خواهند کرد و همچنین وضعیت فعلی کریمه بعنوان بخشی از خاک روسیه و استقلال دو جمهوری دونتسک و لوهانسک را به رسمیت خواهند شناخت.

در این زمینه، این روزنامه به نقل از یک مقام ناشناس از یکی از کشورهای اسکاندیناوی نوشت که «چنین معامله‌ای ناعادلانه است، ولی عملی است».

 روزنامه ساندی تایمز در رده «شترمرغ» کشورهایی را گنجانده که بر اساس اسناد رسمی ناتو، به دنبال راه حلی با کمترین مقاومت و تمرکز بر مشکلات داخلی خود هستند. این گروه به ویژه شامل کشورهای جنوب قاره اروپا می‌شود.

سناتور روس: غرب گرفتار خودفریبی شده است

سناتور آلکسی پوشکوف در توضیح داده‌های مربوط به خرید حجم قابل توجهی گاز طبیعی مایع از روسیه (LNG) از سوی فرانسه، ابراز عقیده کرد که کشورهای غربی، علی‌رغم اظهارات تند خود در خصوص تحریم‌ها، به خرید منابع انرژی روسیه ادامه می‌دهند.

روز گذشته، شنبه روزنامه آلمانی "دی ولت" Die Weltبا استناد به اطلاعات مرکز تحلیلی فنلاندی CREAگزارش داده بود که فرانسه به "بزرگترین خریدار گاز مایع LNGاز روسیه در جهان تبدیل شده است."

پوشکوف در کانال تلگرامی خود نوشت: «همه کشورهای عضو جدید اتحادیه اروپا اعلام می‌کنند که نیازی به نفت و گاز روسیه ندارند و بلافاصله مشخص می‌شود که آنها گاز ما را به شکلهای مختلف می‌خرند: برای مثال لهستان آن را بطور معکوس از آلمان خریداری می‌کند، یا مانند فنلاند و فرانسه که به شکل LNGخرید می‌کنند.»

به گفته وی، در موارد دیگر، تعدادی از کشورهای غربی برای دور زدن تحریم‌های خود، حتی اقدام به خرید نفت روسیه از هند می‌کنند.  این سناتور خلاصه کرد: "بنابراین معلوم نیست که آنها می‌خواهند چه کسی را فریب دهند، ظاهراً فقط خودشان را، برای اینکه این مسئله برای کسی یک راز پنهان نیست."  

فرانسه بزرگترین خریدار گاز مایع از روسیه شد

فرانسه به بزرگترین خریدار گاز طبیعی مایع از روسیه در جهان تبدیل شده است. روزنامه آلمانی "دی ولت" Die Weltاین مسئله را با استناد به اطلاعات مرکز تحلیلی فنلاندی CREAگزارش داده است. طبق این داده‌ها، این مسئله به دلیل این واقعیت است که فرانسه با مشکلاتی در بخش انرژی مواجه است. به ویژه، به دلایل فنی، عملیات بسیاری از نیروگاه‌های هسته‌ای به حالت تعلیق درآمده و در نتیجه تولید برق در این کشور کاهش می یافت.

این روزنامه یادآور شده که فرانسه از اواسط ماه ژوئن دیگر گاز طبیعی روسیه را از طریق خط لوله دریافت نکرده، در عین حال، برخلاف آلمان، این کشور دارای چهار پایانه برای دریافت گاز مایع LNGبه طور همزمان است.

نیویورک تایمز: اوکراین نیروهای آموزش ندیده را به میدان جنگ می‌فرستد

روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه گزارش داد که مقامات کی‌یف به دلیل تلفات زیاد نیروهای مسلح اوکراین در منطقه دونباس، نیروهای نظامی آموزش ندیده از مناطق غربی این کشور را به میدان جنگ در شرق اعزام می‌کند.

این روزنامه نوشته است: «تلفات جدی نیروی انسانی در دونباس مقامات نظامی اوکراینی را وادار کرده تا نیروهای کمکی را از غرب کشور جذب کنند. بسیاری از این افراد به سادگی برای این سطح از درگیری نظامی آماده نبوده و آموزش کافی را ندیده‌اند. این افراد گاهی اوقات دو هفته یا کمتر آموزش دیده و بعد راهی میدان نبرد می شوند.»

این روزنامه آمریکایی یادآور شده که برخی از واحدهای دفاع ارضی اوکراین تاکنون متحمل خسارات قابل توجهی شده‌اند. و نیروهای آنها در شرق تقریباً به یک سوم کاهش یافته است که این وضعیت یک فاجعه برای کشوری در حال جنگ است.

روز شنبه وزارت دفاع روسیه نیز گزارش داد که نیروهای مسلح اوکراینی متحمل خسارات و تلفات قابل توجهی در تمامی جهات شده است.

رئیس جمهور لوکاشنکو: 20 بلاروسی که در کنار اوکراین می‌جنگیدند، کشته شده‌اند

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس شب گذشته، شنبه اعلام کرد که تشکلی از مهاجران بلاروسی که در طرف ارتش اوکراین می‌جنگیدند، به تازگی زیر آتش توپخانه روسیه قرار گرفته و در نتیجه 20 نفر از آنها کشته شدند.

لوکاشنکا در یک نشست رسمی به مناسبت روز استقلال بلاروس گفت: می دانید، آنجا (در اوکراین) یک گردان بلاروسی هم وجود داشت که بعد به یک هنگ تبدیل شد، به نام کالینوفسکی که متشکر از گروهی از مهاجرین و فراریان ما بود. تعداد آنها حدود 60 الی 70 نفر بود که اکنون تعداد آنها کمتر شده، دقیقاً چند روز قبل تعدادی از این افراد زیر آتش توچخانه نیروهای مسلح روسیه قرار گرفتند و حداقل 20 نفر از آنها کشته شدند و مابقی به همراه نظامیان اوکراینی متواری شدند.

وی همچنین یادآور شد که نیروهای نظامی اوکراینی سعی کردند با استفاده از موشک به برخی تأسیسات نظامی در خاک بلاروس حمله کنند، ولی خوشبختانه همه موشک‌ها رهگیری و نابود شدند.

لوکاشنکو: تصمیمات در مینسک تحت تأثیر مسکو اتخاذ نمی‌شوند

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در این نشست یادآور شد که دستور داده است تا مراکز تصمیم گیری علیه مینسک در پایتخت‌های غربی هدف قرار گیرند تا آنها عواقب هر نوع اقدام خصمانه را ارزیابی کنند.

الکساندر لوکاشنکو همچنین تاکید کرد که تمامی تصمیمات مینسک رسمی با رضایت و خواسته مقامات بلاروسی اتخاذ می شود و تحت تأثیر مسکو نیست.او بدین ترتیب برخی شایعات مبنی بر اینکه مینسک در تصمیم گیری‌ها صرفاً از مسکو پیروی می‌کند را رد کرد.

رئیس جمهوری بلاروس اقدامات تحریک  آمیز جدید کشورهای غربی علیه این کشور را نیز بعید ندانست و خواستار آمادگی مقامات برای مقابله با این تحریکات شد.

سیاستمدار آمریکایی، بایدن را به خیانت به‌خاطر اوکراین متهم کرد

تولسی گابارد، نماینده سابق کنگره آمریکا  ابراز عقیده کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به خاطر منافع اوکراین به ایالات متحده خیانت کرده است.

گابارد شب گذشته در توییتی نوشت: «انتقال حاکمیت ما به رئیس‌ جمهور یک کشور دیگر، اگر خیانت نباشد، چه چیز دیگری باید نامیده شود. اکنون وضعیت به گونه‌ای شده که مسئولیت مهمترین مسائل سیاست خارجی که کشور ما در 60 سال گذشته با آن روبرو بوده است، برعهده کنگره یا رئیس جمهور آمریکایی قرار نداشته، بلکه مسئولیت آن بر عهده یک دولت خارجی، یعنی اوکراین قرار گرفته است.»

این سیاستمدار سابق رئیس جمهور بایدن و مقامات دولت وی را به دلیل اجتناب از پاسخ صریح و روشن به این سئوال در خصوص هدف نهایی ایالات متحده در مناقشه اوکراین سرزنش کرد و یادآور شد که متاسفانه کاخ سفید مسئولیت امور را به ولادیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین منتقل شده است.

روز جمعه گزارش شد که دیدترین نظرسنجی در آمریکا نشان دهنده نارضایتی مردم آمریکایی از سیاست های کاخ سفید است.

نفتکش روسی لانا از بازداشت در یونان آزاد شد

به گزارش شبکه تلویزیونی راشاتودی، نفتکش روسی "لانا" حامل نفت ایران از بازداشت در کشور یونان آزاد شد و این کشتی با کمک یدک کش به بندر پیرئوس فرستاده خواهد شد.

این نفتکش در ماه آوریل هنگام لنگر انداختن به دلیل نقص مکانیکی در بندر کاریستوس در یکی از جزایر یونان بازداشت و متوقف شد. این نفت کش پیش از این با پرچم فدراسیون روسیه حرکت میکرد و پیگاس (Pegas) نامیده میشد. این کشتی پس از آن به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا به لانا "Lana" تغییر نام داد.

پس از توقیف کشتی، سوخت به نفع ایالات متحده ضبط شد. جمهوری اسلامی ایران به این موضوع واکنش منفی نشان داده و یادآور شد که نفتکش به صورت غیرقانونی بازداشت شده است و توقیف محموله را «نمونه بارز دزدی دریایی بین المللی» نامید.

کد خبر: 1146379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =