تغییر سیاست‌های نظارتی آموزش عالی در آلمان/ بودجه دانشگاه‌ها چگونه تامین می‌شود؟

آموزش عالی آلمان به عنوان یکی از موفق‌ترین الگوهای آموزش عالی در جهان، سیاست نظارتی خود را از کنترل دقیق دولت به واگذاری مسئولیت‌ به دانشگاه‌ها تغییر داده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش عالی آلمان یکی از موفق‌ترین ساختارهای آموزشی در جهان است. به همین دلیل، آشنایی با آموزش عالی این کشور می‌تواند به ارائه الگویی موفق برای کشور ما کمک کند. ایسکانیوز در این گزارش به بررسی ساختار آموزش، بودجه و نحوه نظارت بر عملکرد موسسات آموزش عالی آلمان می‌پردازد.

قانون اساسی جمهوری فدرال آلمان، قانون‌گذاری در حوزه آموزش، علوم و فرهنگ را به ایالت‌ها واگذار کرده است و در سطح ملی هم وزارت آموزش و تحقیقات فدرال این مسئولیت را برعهده دارد.

وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان شامل هفت اداره کل مثل اداره کل مسائل و استراتژی‌های سیاستی، اداره کل همکاری‌های اروپایی و بین‌المللی در آموزش و پرورش، اداره کل آموزش عمومی و آموزش حرفه‌ای، یادگیری مادام‌العمر، اداره کل نظام آموزش عالی و پژوهش، اداره کل تحقیقات دیجیتالی شدن و نوآوری، اداره کل علوم زندگی، اداره کل تامین آینده (تحقیقات بنیادین و تحقیقات برای توسعه پایدار) است.

بودجه اغلب موسسه‌های آموزش عالی دولتی در آلمان از سوی ایالت‌ها تامین می‌شود. به این صورت که در ابتدا موسسه آموزش عالی بودجه مورد نیاز خود را تخمینی اعلام می‌کند تا در بودجه ایالت گنجانده شود. کل بودجه آموزش عالی به همین روش تعیین و از سوی وزیر تدوین شده و نهایتا در بودجه پیشنهادی دولت به مجلس ارسال می‌شود.

تغییر سیاست نظارتی آلمان بر آموزش عالی؛ از کنترل دقیق دولت به واگذاری مسئولیت

پس از تصویب بودجه در مجلس، ایالت با توجه به شرایط درونی هر موسسه بودجه را توزیع می‌کند. نکته مورد توجه نظارت حداکثری ایالت بر چگونه مصرف بودجه توسط موسسات آموزش عالی است. از آنجایی که اخیرا دولت آلمان سیاست‌های استقلال موسسات آموزشی را پیش گرفته، شیوه خود را از کنترل دقیق دولت به واگذاری مسئولیت به موسسه‌های آموزش عالی در حوزه مالی تغییر داده است.

به طور کلی نظارت بر عملکرد موسسه‌های آموزش عالی آلمان از سوی وزارت آموزش، علوم و فرهنگ و همچنین ایالت‌ها انجام می‌شود. این نظارت شامل نظارت حقوقی، نظارت بر بودجه و امور کارکنان و نهایتا نظارت بر تعیین ظرفیت آموزشی است. 

برای مثال در نظارت حقوقی بررسی می‌شود که موسسه آموزش عالی در چه مواردی موجب نقض قوانین شده است؟ در نظارت بر بودجه، کارآمدی اقدامات انجام شده موسسه از نظر اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد. سیستم ارزیابی موسسات آموزش عالی در آلمان، سیستمی ۲ لایه درونی و بیرونی است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1146475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =