معرفی سنسور هوشمند که می‌توانست در حادثه پلاسکو و متروپل سودمند باشد

سومین نمایشگاه شهر هوشمند ایران در مصلی تهران از ساعت ۹ تا ۱۸ در حال برگزاری است. در این نمایشگاه غرفه دانشگاه آزاد اسلامی محصولات مرتبط با شهر هوشمند و مدیریت شهری و روستایی شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های مستقر در مراکز رشد به معرفی می‌پردازد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سومین دوره نمایشگاه هوشمندسازی شهر، ساختمان‌ها و اماکن شهری از سوی وزارت کشور با حضور شرکت‌های دانش بنیان در زمینه هوشمندسازی سازه‌های شهری در قالب پنل‌های آموزشی و سخنرانی‌های متعدد برگزار می‌شود. در بین غرفه‌های نمایشگاه که از سوی شرکت‌های متعدد برگزار شده است، غرفه دانشگاه آزاد اسلامی با عرضه محصولات فناورانه واحدهای دانشگاه در حوزه شهر هوشمند و مدیریت شهری و روستایی در سومین نمایشگاه شهر هوشمند ایران فعال است.

در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی محصولات مرتبط با شهر هوشمند و مدیریت شهری و روستایی شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های مستقر در مراکز رشد، مراکز تحقیقاتی و ... واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، نجف آباد، قزوین، واحد الکترونیکی، دماوند، ساوه، اراک، کرج، یادگار امام خمینی (ره)، علوم و تحقیقات، اسلامشهر و ... عرضه شده است. سومین نمایشگاه شهر هوشمند ایران Smart City Expo ۲۰۲۲ با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران و حمایت وزارت کشور (مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار)، از دوازدهم الی چهاردهم تیر  ۱۴۰۱ در مصلی تهران از ساعت ۹ تا ۱۸ در حال برگزاری است.

چراغ‌های معابر شهر به روز می‌شوند

حمید محمدی، مدیر یکی از صنایع در زمینه انرژی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در زمینه هوشمندسازی چراغ در معابر شهری درباره حضورش در این نمایشگاه به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: از طریق نصب چراغ بر روی فناوری و ایجاد ارتباط هوشمند دو طرفه بین اشیا و صنایع از طریق حسگر ارتباط بین صنایع ایجاد می‌شود. در این فناوری  عملکرد سیستم بررسی شده و   بازرسان در بازدیدها در صورت بروز استهلاک در بین  چراغ‌ها پی برده و اقدامات برای نوسازی  انجام می‌شود. با این تفاسیر مسئولان امر فقط از طریق بازدیدهای میدانی درباره وضعیت روشنایی شهر مطلع می‌شوند.

محمدی تاکید کرد: در این سیستم اطلاعات چراغ در نرم افزار وجود داشته و گزارش عملکردها مورد توجه قرار می‌گیرد و در صورت بروز خرابی سیستم به شکل آنلاین مطلع می‌شوند. در این سیستم زمان پیک مصرف برق چراغ‌ها به فعالیت پرداخته و در ساعات ۲۲-۲۳ به‌دلیل کاهش ترددهای شبانه نور چراغ‌های معابر کاهش می‌یابد. تاکنون در استان قزوین این اقدام به شکل پایلوت اجرایی شده و در حال بهره‌برداری است.

ربات جنگجو در خدمت هوشمندسازی شهر

ربات جنگجو در مسابقات تیم ملی قهرمان کشور شده است.  یاسر محمدزاده، دانشجوی رشته برق گرایش الکترونیک در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره قابلیت‌های این ربات گفت: این ربات در مسابقات جهانی چین و روسیه  و تیم ملی حضور داشته و  جزو پژوهش‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود. در چند دوره نمایشگاه شرکت‌ها، شهرداری‌ها و ادارات متعدد از قابلیت‌های متعدد این دستگاه مطلع شده و  این ربات از قابلیت‌های دیگر همچون ربات‌های قنات نورد هستند. بر اساس عملکرد این ربات دستگاهی دیگر برای فعالیت در مصارف  متعدد تهیه شده است.

این پژوهشگر با بیان اینکه این اقدام ماحصل فعالیت یک تیم ۵ نفر است، ادامه داد:  در ۶ سال اخیر در ۵ دوره مسابقات کشوری شرکت کردیم و در دوره‌های قبلی تجربیات متعدد اخذ شده است و به مدت سه سال طراحی این دستگاه طول کشیده و تیم منتخب فنی در این دوره انتخاب شد و  برای ساخت این دستگاه سه تا چهار ماه زمان برد.

حمایت از محصولات جدید در دانشگاه آزاد اسلامی

عبدالله محمدی، مدیر کل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه نمایشگاه شهر هوشمند در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: یکی از وظایف دانشگاه حمایت از تیم‌ها، ایده‌ها و شرکت‌ها است. در مرکز رشد زیرساخت‌های آزمایشگاهی در اختیار همگان قرار داشته و از لحاظ علمی فعالیت‌ها و نیازهای دانشجویان مورد توجه قرار می‌گیرد تا محصولات جدید بتواند خودش را نشان داده و بازار را به نوعی از آن خود کند.

مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در این شرایط برگزاری نمایشگاه‌ها می‌تواند به تیم‌ها در راستای نمایش توانمندی‌ها به مراجعه کنندگان به جامعه و صنایع و شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و ... به نمایش بگذارند. از سوی دیگر اعتماد صنایع به دانشگاه آزاد اسلامی جلب می‌شود. امیدواریم  ارتباط بین صنایع و دانشگاه شکل بگیرد و محل دریافت نیازهای صنایع و حل نیازها در راستای شعار دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان اینکه« دانشگاه آزاد اسلامی بسترساز تولیدات دانش بنیان است»محقق شود.

وی درباره حضور دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در این نمایشگاه ادامه داد: اغلب دانشجویان در تلاش برای ایجاد ارتباط با صنعت هستند و به‌دنبال ایجاد مسیرهای متعدد با صنعت در قالب طرح پویش، برگزاری رویداد عصر امید و ... هستیم تا دانشجو در مسیر رشد پیدا کرده تا تفاهم‌نامه‌ها با شرکت‌ها برقرار شود. در این نمایشگاه نیروهای ارتباط با صنعت و اعضای هیات علمی متخصص شهر هوشمند و جغرافیای شهری و روستایی حضور دارند. برگزاری نمایشگاه ها و رویدادها باعث شده تا  اقدامات هسته‌ها به واحد فناور و  هسته‌های پژوهشی به گروه‌های پژوهشی تبدیل شود و این اقدامات ارزشمند است.

۱۴۰۰محصول به مرحله تجاری‌سازی رسیده است

قباد بهزادی‌پور، مدیر کل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ایجاد کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان با ایجاد سراهای نوپا و نوآوری به فعالیت پرداخته و در سال ۹۸ حدود ۴۸ هزار متر مربع فضا برای مراکز رشد اختصاص داده شد که در سال ۱۴۰۰ این فضا  به ۴۱ هزار متر مربع افزایش یافته است.

مدیر کل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: فضا برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور ایجاد شده است و در دانشگاه آزاد اسلامی در مراکز رشد در سال گذشته ۴۱ هزار متر مربع برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور اختصاص داده شده است. هم‌اکنون ۱۵۷ مرکز رشد و حدود ۵۳ سرای نوآوری در حوزه‌های تخصصی متعدد مشغول به فعالیت و هزار ۶۸۳ هسته و واحد فناور در مراکز رشد مستقر هستند که ۱۶۰ هسته جزو شرکت‌های دانش بنیان و خلاق هستند. هزار و ۴۰۰ محصول در دانشگاه ایجاد شده و به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.

به گفته وی حدود دو هزار و ۵۰۰ دانشجو و عضو هیات علمی در این شرکت‌ها مشغول به فعالیت هستند. در سال ۹۸، حدود ۵۰۸ شرکت به فعالیت می‌پردازند. در نمایشگاه شهر هوشمند ۷۰ شرکت تمایل به فعالیت داشتند که از این میان با توجه به محدودیت‌های ۲۰ پژوهشگر از شرکت‌های مختلف کارهای خود را ارائه کرده و تعاملات با دهیاری‌ها و شهرداری‌های در زمینه هوشمندسازی شهری و روستایی خواهیم داشت.

مدیر کل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برگزاری نمایشگاه‌های متعدد برای ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور و ایده‌پردازان با صاحبان سرمایه است و  می‌توان از بعد شناسایی نیازهای صنعت به قضیه توجه کرد و صنایع در کارها با توجه به تحریم‌ها نیاز به تامین نیازهای فناورانه از سوی شرکت‌ها داشته و توانایی حل نارسایی‌ها از سوی شرکت‌ها اعمال می‌شود.

بهزادی پور اظهار کرد: این شرکت‌ها از سوی سراهای نوآوری تامین شده و می‌توانند در صنعت  ارتقا یابند و شرکت‌ها و ایده‌های خود را به صنایع ارائه داده تا بتوانند از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و هم از سوی شرکت‌ها به فعالیت بپردازند. امیدواریم در این نمایشگاه‌ها تفاهم نامه‌ها و قراردادهای متعدد امضا شود.

وی درباره اقدامات در طرح پویش اشتغال افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خراسان به عنوان واحدهای دانشگاهی قابل اجرای طرح پویش اشتغال در این حوزه است و در این طرح تحصیل و اشتغال دانشجو به شکل همزمان مورد توجه قرار گرفته می‌شود و در قبال آن انتظار می رود تا صنعت از لحاظ مالی و یادگیری مضاعف به دانشجو کمک کند. در نهایت اگر این دانشجو در صنعت استخدام شود یا نشود توانسته فنون کسب و کار را آموخته و بعد از فارغ التحصیلی تجربه مناسب اخذ کرده و به ایجاد کسب و کار می‌پردازد.

به گفته مدیر کل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی هم‌اکنون در حال توسعه فناوری در واحدهای دانشگاهی هستیم و حمایت‌های مناسب از سوی مراکز رشد انجام شده و با فعالیت سراهای نوآوری و پویش اشتغال امیدواریم قراردادهای متعدد بین شرکت‌های سرا بسته شود تا امکان حضور دانشجویان و اساتید در هسته فناوری و امکان اشتغالزایی و  فعالیت کسب و کارهای نوپا افزایش یابد.

نمایش سنسوری که می‌توانستند جان قربانیان پلاسکو و متروپل را نجات دهد

سید علی امیر احمدی، پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه شهر هوشمند با یک نمایشگر نیرو در سازه‌ها شرکت کرده است. وی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره  عملکرد سنسور گفت: در ساختمان بار مرده و بار زنده وجود دارد و  از طریق دفن شدن سنسور در اسکلت ساختمان می‌تواند بارهای مرده و زنده را تفکیک کرده و از طریق سیستم‌های یادگیرنده نیروها را بررسی کند.  این سنسور در شرایط بحرانی همچون آتش سوزی، زلزله، گسل، رانش زمین و سیل وضعیت ایمنی را هشدار می‌دهد تا در صورت عدم ایمنی شرایط چگونگی ورود با سازها را مشخص می‌کند.

 وی افزود: برای مثال اگر این محصول در ساختمان پلاسکو یا متروپل مورد استفاده قرار می‌گرفت، طبیعتا نیروهای آتش نشان می‌توانستند راه‌های مناسب برای ورود به ساختمان را پیدا کرده و حداقل می‌توانستند در حوادث جان خود را نجات داده و از ماموریت سالم بازگردند. این سنسور ساخت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از طریق هوش مصنوعی قابلیت استفاده در پل، سد، ساختمان‌های اداری و ... را دارد.

امیر احمدی اظهار کرد: این سنسور در صورت بروز زلزله سیستم گازرسانی را  قطع می کند. درضمن این سنسور ماحصل تولید دو پژوهشگر در دانشگاه آزاد اسلامی است.  باید توجه داشت کشور ما زلزله خیز است و امکان بروز اتفاقات ناگوار در هر لحظه وجود دارد. این محصول نیازمند گذراندن استانداردهای بیشتر است و در مرحله نخست نیازمند حمایت‌های مناسب از  بعد اخذ استانداردهای لازم و مجوزگیری‌ها است. برای  شرکت‌‎های دانش بنیان تسهیلات وجود دارد، اما پاسخگو نیست. از سوی دیگر شهرداری‌ها و سازمان‌های دیگر به‌دلیل نبود شرایط مناسب اقتصادی تهیه این سنسورها در اولویت‌شان نیست.

شایان ذکر است، در سومین دوره از نمایشگاه  شهر هوشمند، ۲۳۰ استارت‌آپ، شرکت دانش‌بنیان و فناوری حضور دارند، همچنین تعداد قابل توجهی از شهرداری‌های کشور با حضور در این نمایشگاه خدمات خود را به عموم مردم ارائه کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1146479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =