هورمون عشق چیست و چگونه عواطف را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

آکسی توسین نوعی هورمون است که هنگام ایجاد ارتباط عاطفی بین دو فرد و به ویژه مادر و کودک در قسمتی از مغز ترشح می شود و وقتی وارد جریان خون می‌شود، شیردهی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند بر رفتارهای عاطفی، شناختی و اجتماعی تأثیر بگذارد؛ از این رو به هورمون عشق معروف است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بدن در برگیرنده هورمون های مختلفی است که به هنگام برخی واکنش های احساسی در بدن ترشح می کنند و تنظیم کننده بسیار مهمی در ایجاد عواطف و احساسات آدمی هستند.

بیشتر بخوانید:

راهکارهایی برای همدردی با فرد مبتلا به افسردگی

هورمون عشق یا همان اکسی توسین یکی از مواد شیمیایی موجود در بدن است که بررسی‌ها نشان می‌دهد سطح آن هنگام عاشق شدن بالا می‌رود. از همین رو بسیاری از متخصصان لقب هورمون عشق را به آن داده‌اند.اکسی توسین در هیپوتالاموس، بخشی از مغز تولید می‌شود.

زنان معمولاً سطح بالاتری از هورمون عشق را نسبت به مردان دارند. از آنجا، به غده هیپوفیز، در پایه مغز منتقل و ترشح می‌شود.

نتایج آزمایش‌های انجام شده روی زوجینی که در روابط عاشقانه قرار دارند، نشان می‌دهد که سطح هورمون اکسی توسین در این افراد بالاتر از سایرین است. همین نتیجه باعث شده که بسیاری از متخصصین به آکسی توسین لقب هورمون عشق را بدهند. به طور کلی باید گفت برخورداری از سطوح مناسب هورمون آکسی توسین بر جنبه‌های مختلف رابطه عاطفی تاثیر مثبت می‌گذارد که مواردی نظیر همدلی، ایجاد خاطرات مثبت، وفاداری، تعهد و اعتماد را شامل می‌شوند. 

آکسی توسین نوعی هورمون است که همانند یک انتقال دهنده عصبی شیمیایی عمل می‌کند. این هورمون نقش مهمی در تولید مثل دارد. همچنین آکسی توسین در زنان فرایند زایمان را تسهیل کرده و منجر به ترشح شیر از پستان نیز می‌شود. نقش هورمون آکسی توسین در تولید مثل مردان این است که به حرکت اسپرم‌های آنها کمک می‌کند.

ارتباط هورمون عشق با انتقال دهنده‌های عصبی

هورمون عشق یا همان آکسی توسین تا حد زیادی در تعامل با انتقال دهنده‌های عصبی مرتبط با شادی و لذت (سروتونین و دوپامین) عمل می‌کند. از همین رو  به آکسی توسین، سروتونین و دوپامین هورمون‌های شادی نیز می‌گویند.

چگونه هورمون عشق عواطف ما را تحت تاثیر قرار می دهد؟

همچنین آثار اکسی توسین بر رفتاری‌های اجتماعی به این شکل و سیاق است  که این هورمون ابعاد مختلفی از رفتارهای انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در تجربه آرامش، میزان اعتماد به اطرافیان و ثبات روانشناختی کلی فرد نقش دارد.

 ترشح آکسی توسین در برخی قسمت‌های سیستم عصبی میزان استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد و در نتیجه در احساس بهزیستی و آرامش موثر است.

آکسی توسین و تجربه عشق مادری

آکسی توسین به عنوان هورمون مادرانگی نیز شناخته می‌شود؛ چرا که در جنبه‌های مهمی از رفتارهای مادرانه نقش دارد که در ادامه به هرکدام از آنها اشاره کرده ایم.

۱- زایمان

ترشح هورمون آکسی توسین در اواخر بارداری در حقیقت این پیام را به رحم می‌رساند که انقباضات خود را شروع کند؛ همین مسئله منجر به آغاز فرایند زایمان می‌شود. همچنین ترشح این هورمون در بازسازی بدن زن پس از زایمان نیز تاثیر دارد؛ چراکه باعث می‌شود بعد از تولد کودک، رحم به اندازه طبیعی خود بازگردد.

۲- شیردهی

هنگامی که کودک سینه مادر را می‌مکد هورمون آکسی توسین نیز در بدن تولید می‌شود. افزایش سطح آکسی توسین به جهش شیر و بیرون آمدن آن از سینه مادر کمک می‌کند. از آن جایی که شیردهی مناسب تاثیر بسزایی بر رابطه مادر و فرزند دارد، می‌توان گفت که آکسی توسین به طور غیرمستقیم در این مسئله نیز تاثیر خود را می‌گذارد.

هنگامی که کودک سینه مادر را می‌مکد هورمون آکسی توسین نیز در بدن تولید می‌شود و افزایش سطح آکسی توسین به جهش شیر و بیرون آمدن آن از سینه مادر کمک می‌کند

۳- ارتباط مادر و فرزند

جدا از تاثیرات غیرمستقیم پژوهش‌ها نشان می‌دهند مادرانی که سطوح بالاتری از آکسی توسین در بدن خود دارند رفتارهای عاطفی‌تری با فرزند خود داشته و مراقبت بیشتری نیز به عمل می‌آورند. برای مثال آنها به دفعات بیشتری فرزند خود را وارسی کرده، با عاطفه بیشتری فرزند خود را لمس می‌کنند، برای فرزند خود آواز می‌خوانند و بیشتر برای صحبت کردن با کودک وقت می‌گذارند.

استفاده از هورمون عشق به عنوان دارو

با مطالعه اثرات مثبت آکسی توسین این سوال برای بسیاری از مخاطبان پیش می‌آید که در صورت کمبود آکسی توسین آیا شکل دارویی آن برای مصرف وجود دارد یا خیر؟ در جواب باید گفت بله، با این حال موارد استفاده از آن محدود است.

به طوری که اغلب تنها برای شروع یا تحریک انقباضات زایمان و کاهش خونریزی‌های مرتبط با آن تجویز می‌شود. شکل دارویی هورمون عشق می‌تواند عوارض جانبی مختلفی برای مصرف کننده ایجاد کند که از جمله آنها می‌توان به تپش قلب و دچار شدن به خون ریزی‌های غیرطبیعی اشاره کرد.

 آیا هورمون عشق می‌تواند برای مردان و یا پدری کردن هم تاثیر داشته باشد؟

بله، رابطه پدر و فرزندی در ترشح آکسی توسین در مردان نیز اثر می‌گذارد و باعث می‌شود آنها ارتباط گرم‌تری با فرزند خود برقرار کنند.

رابطه اکسی توسین یا هورمون عشق و وفاداری

هرچه زمان بیشتری را با شریک زندگی خود سپری کنید، اکسی توسین بیشتری تولید می‌کنید. هرچه اکسی توسین بیشتری تولید کنید، ممکن است آرزوی بیشتری برای زندگی با شریک خود داشته باشید.

به نظر می‌رسد اکسی توسین در تعامل اجتماعی و روابط بین افراد نقش دارد. وقتی اکسی توسین وارد جریان خون می‌شود، رحم و شیردهی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما وقتی در قسمت‌های خاصی از مغز ترشح شود، می‌تواند بر رفتارهای عاطفی، شناختی و اجتماعی تأثیر بگذارد.

رابطه پدر و فرزندی در ترشح آکسی توسین در مردان نیز اثر می‌گذارد و باعث می‌شود آنها ارتباط گرم‌تری با فرزند خود برقرار کنند

این هورمون به عنوان یک جز مهم از یک سیستم پیچیده عصبی شیمیایی توصیف شده است که به بدن اجازه می دهد تا خود را با شرایط بسیار احساسی سازگار کند.

با این وجود، به نظر می‌رسد که اکسی توسین با رفتارهای اجتماعی، از جمله مراقبت از مادر، پیوند بین زوجین، رفتار جنسی، حافظه اجتماعی و اعتماد در ارتباط است.

اکسی توسین به عنوان یک دارو

اکسی توسین به عنوان داروی تجویزی با نام تجاری Pitocin استفاده می‌شود. تحت نظارت پزشکی، از تزریق اکسی توسین گاهی اوقات برای شروع انقباضات هنگام تولد یا تقویت آنها در حین زایمان استفاده می‌شود و به کاهش خونریزی پس از زایمان کمک می‌کند. همچنین می‌توان برای انقباض رحم و کنترل خونریزی پس از زایمان، از اکسی توسین استفاده کرد.

هورمون عشق و اثرات رفتاری

اکسی توسین به عنوان یک درمان احتمالی برای هراس اجتماعی، اوتیسم و افسردگی پس از زایمان پیشنهاد شده است.  دانشمندان معتقدند که اکسی توسین می‌تواند به افرادی که از تعامل اجتماعی اجتناب می‌کنند و کسانی که ترس مداوم و ناتوانی در اعتماد به دیگران را تجربه می‌کنند، موثر باشد.اکسی توسین همچنین در کنترل خشم نقش دارد.

خطرات و عوارض اکسی توسین

نقش اکسی توسین پیچیده است و مشخص کردن عوارض آن آسان نیست. در زنان، این هورمون باعث زایمان و ترشح شیر مادر می شود. در مردان، اکسی توسین به حرکت اسپرم کمک می کند.

تاثیر مثبت اکسی توسین بر احساسات

اکسی توسین تاثیر مثبتی بر رفتارهای اجتماعی مرتبط آرامش،اعتماد و ثبات روانی کلی دارد؛همچنین نشان داده شده است که این هورمون هنگام آزاد شدن در قسمتهای خاصی از مغز، سطح استرس و اضطراب را کاهش می دهد.

رابطه بین اکسی توسین و مادر شدن

اکسی توسین چندین نقش مهم در مادر شدن ایفا می کند. این هورمون به رحم علامت می دهد که منقبض شده و زایمان شروع می شود. با افزایش تولید هورمون های مرتبط  این روند را به پیش می برد. بعد از زایمان ، به رحم کمک می کند تا به اندازه قبلی خود بازگردد.

وقتی نوزاد به سینه مادر خود می چسبد، باعث آزاد شدن اکسی توسین می شود. این به بدن سیگنال می دهد که شیر را برای نوزاد کم کند.

هورمون اکسی توسین هنگام آزاد شدن در قسمتهای خاصی از مغز، سطح استرس و اضطراب را کاهش می دهد

رابطه وفاداری به شریک زندگی و اکسی توسین

هرچه بیشتر با شریک زندگی وقت بگذرانید اکسی توسین بیشتر تولید می شود. هرچه اکسی توسین بیشتری تولید کنید، بیشتر به شریک زندگی خود میل دارید.

چطور اکسی توسین را افزایش دهیم؟

یوگا و مدیتیشن،موسیقی،ماساژ،معاشرت،ارتباط با دوستان،مراقبه،حمام، غذای سالم،رابطه  جنسی،مهربانی و داشتن حیوانات خانگی از جمله راههای افزایش هورمون اکسی توسین در بدن است.

در ادامه عوامل افزایش دهنده هورمون اکسی توسین را تشریح می کنیم

گوش دادن به موسیقی افزایش دهنده اکسی توسین

در حالی که سلیقه موسیقی از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است؛ اما اکثر مردم از گوش دادن به نوعی موسیقی لذت می برند.گوش دادن به موسیقی باعث  بهبود روحیه، تمرکز و انگیزه شما می شود؛ همچنین به بهبود توانایی و ایجاد پیوندهای اجتماعی کمک می کند؛ این تاثیری است که با این هورمون نیز مرتبط است.

مهربانی کردن و بروز احساس

به اشتراک گذاشتن عشق و علاقه خود با افرادی که بیشترین اهمیت را برای شما دارند می تواند به چند طریق به افزایش اکسی توسین کمک کند.

هرچه بیشتر با شریک زندگی وقت بگذرانید اکسی توسین بیشتر تولید می شود

 با دوستان به تفریح بروید

دوستی های قوی می تواند تفاوت زیادی در بهزیستی عاطفی شما ایجاد کند. تفریح به همراه دوستانتان می تواند زمان خوبی را برای شما رقم بزند؛ اما همچنین می تواند به شما کمک کند از حمایت اجتماعی برخوردار باشید و در دنیا کمتر تنها باشید.

احساسات خوبی که در اطراف دوستان خود تجربه می کنید، می تواند به شما کمک کند تا نسبت به تعاملات خود احساس مثبت تری داشته باشید.

مدیتیشن کنید

یک تمرین مدیتیشن روزانه می تواند به کاهش استرس و اضطراب، بهبود خلق و خوی شما کمک کند و به شما کمک کند تا نسبت به خود و دیگران احساس دلسوزی بیشتری داشته باشید.

تعاملات اجتماعی

گوش دادن به صحبت دوستان و همدلی یک اصل اساسی در تعاملات و روابط اجتماعی قوی است.پیوند و افزایش احساسات ارتباط، اعتماد و همدلی گاهی اوقات می تواند به سادگی گوش دادن به آنچه دیگران می گویند آسان باشد.

بنابراین، هنگامی که دوست یا شریک شما می خواهد در مورد موضوعی مهم صحبت کند، هر چیزی را که ممکن است حواس شما را پرت کند، کنار بگذارید، تماس چشمی برقرار کنید و توجه کامل خود را به او جلب کنید.

رفتار نوع دوستانه یا ایثارگرانه

رفتارهای نوع دوستانه یا ایثارگرانه نیز باعث ترشح این هورمون می شود.

هدیه دادن به کسی یا انجام یک رفتار مهربانانه تصادفی او را خوشحال می کند و می تواند شما را نیز خوشحال کند. این عمل ساده می تواند روحیه شما را بالا ببرد و احساسات مثبت را نیز در شما تقویت کند.

کلام آخر

 هنوز متخصصان زیادی در مورد این هورمون، از جمله مزایای آن در حال تحقیق هستند. با این حال، یک چیز مسلم است؛اینکه این هورمون اگرچه مفید است، اما درمانی نیست.

اگر در روابط خود با مشکل روبرو شدید یا در تعاملات اجتماعی با مشکل روبرو شدید، بهتر است از یک درمانگر کمک بگیرید. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا علل احتمالی را کشف کرده و قدم هایی برای ایجاد پیوندهای قوی تر با دیگران بردارید.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1146500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =