شیوه آموزش دانشجویان دندان‌پزشکی باید تغییر کند/ تجهیز پلی‌کلینیک‌ها اقدامی مناسب برای ارتقای آموزش‌ دانشجویان

پژوهشگر رشته دندان‌پزشکی با بیان اینکه برای ارتقای کیفیت آموزشِ دانشجویان رشته دندانپزشکی آموزش‌های منسجم و تغییرات در شیوه آموزش ضروری است، گفت: برای ارتقای فعالیت علمی دانشجویان دندانپزشکی می‌توان با تجهیز کردن پلی‌کلینیک‌ها، زمان بیشتری اختصاص داد تا آموزش‌ها در زمینه دندانپزشکی ارتقا یابد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در روزهای اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به افزایش ظرفیت دانشجوی دندان‌پزشکی رای نداد و موضوع افزایش دانشجویان دندان‌پزشکی از سوی این نهاد برای بررسی بیشتر به ستاد نقشه جامع علمی کشور ارجاع شد. این تصمیم‌گیری در حالی اتخاذ می‌شود که در کشور ما سرانه رعایت بهداشت دهان و دندان با استانداردهای تعریف شده تفاوت قابل ملاحظه ای دارد  و از یک سو فرهنگ مراجعه به دندانپزشک در بین افراد جامعه نهادینه نشده و از سوی دیگر شاهد هزینه‌های گزاف هستیم. چندی قبل هم مهدی کدخدازاده، دبیر شورای تخصصی دندان پزشکی وزارت بهداشت گفت: شاخص ما نسبت به ۱۰ هزار نفر جمعیت پنج و در آمریکا حدودا ۶/۱ دندان پزشک است. برای ارتقای سلامت دندان و دهان باید به سمت پیشگیری رفت.

مدت اختصاص زمان اساتید به دانشجویان کاهش یافته است

 آریا حسن‌پور، دانشجوی ترم ۱۲ رشته دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی و پژوهشگر رشته دندان‌پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مشکلات عمده در بین دانشجویان دندان‌پزشکی گفت: در کشور ما مشکلات متعدد در زمینه خدمات بهداشت و درمان وجود دارد و با توجه به زیرساخت‌های موجود افزایش ظرفیت امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه در این اقدام کیفیت آموزش تنزل یابد.در وضعیت کنونی در دانشکده دندان‌پزشکی مدت زمان توجه و رسیدگی اساتید به دانشجویان کاهش یافته است.

این پژوهشگر رشته دندان‌پزشکی ادامه داد: کیفیت آموزش در دانشگاه‌های کشور در مقایسه با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در دوره‌های گذشته کاهش یافته است. در حالی که دانشگاه آزاد اسلامی بیشترین سرانه توزیع دانشجو به استاد را دارد.

مشکلات در رشته دندان‌پزشکی با افزایش ظرفیت‌ها برطرف نمی‌شود

به گفته وی شاهد کاهش کیفیت آموزش در تمامی دانشگاه‌های کشور هستیم. افزایش ظرفیت‌ها در صورت عدم ایجاد زیرساخت‌ها مناسب نیست. به باور بنده راه حل بنده افزایش ظرفیت نیست، بلکه باید به دنبال راه‌های کارشناسی برای حل مشکلات موجود بود. برای مثال مهاجرت یکی از عمده مشکلات در زمینه فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است. اینکه تربیت دانشجو منجر به مهاجرت شود تبعات جبران ناپذیر را برای دانشگاه و جامعه به دنبال دارد.

حسن‌پور با بیان اینکه افزایش ظرفیت دانشجوی پرستاری ارتقای زمینه شغلی به دنبال دارد، اظهار کرد: در وضعیت کنونی مالیات‌ها به دندانپزشکان فشار وارد کرده است و سرانه عادلانه در زمینه بهداشت دهان و دندان یکی از راهکارهایی است که برای دانشجویان در مناطق محروم تسهیلات و امکانات مناسب ایجاد کرده تا بتوان خدمات عادلانه در جامعه ارائه داد.

آموزش دانشجویان دندان‌پزشکی با کیفیت نیست

این پژوهشگر رشته دندان‌پزشکی گفت: آموزش دانشجویان دندان‌پزشکی به چند دلیل چندان با کیفیت نیست، چون اغلب دروس بر اساس فهرست وزارت علوم و تحقیقات ارائه می‌شود و اساتید هم به تدریس این کتب برای دانشجویان می‌پردازند. برای ارائه آموزش‌های منسجم به دانشجویان تغییرات در شیوه آموزش ضروری است. حداقل در این کلاس‌ها دانشجویان بعد از اتمام ترم ۵ نکات کاربردی می‌آموزند. همچنین برای ارتقای کار علمی دانشجویان می‌توان با تجهیز کردن پلی کلینیک‌ها زمان بیشتری اختصاص داد تا آموزش‌ها در زمینه دندان‌پزشکی ارتقا یابد.

ارتقای فرهنگ بهداشت دهان‌ودندان در دستور کار قرار بگیرد

حسن‌پور تاکید کرد: با توجه به اینکه در کشور ما سرانه بهداشت و درمان کاهش یافته و تعرفه‌های پزشکی و دندان‌پزشکی گران است. در این شرایط می‌طلبد تا در زمینه ارتقای فرهنگ بهداشت دهان و دندان اقدامات مناسب را در دستور کار قرار داد.

نارسایی‌های آموزشی در تابستان جبران می‌شود

وی درباره کیفیت برگزاری کلاس‌های عملی با توجه به شیوع کرونا برای دانشجویان دندان‌پزشکی گفت: با توجه به شرایط و محدودیت‌های موجود سعی شده تا در زمینه آزمایشگاهی نارسایی‌ها جبران شود. برای مثال بسیاری از آزمایشگاه‌ها در تابستان تعطیل نیست و واحدهای عملی در ترم‌های آینده اضافه شده و تمامی این مسائل باعث جبران نارسایی‌های آموزشی می‌شود. با این تفاسیر در زمینه ارتقای کیفیت آموزش اقدامات مناسب انجام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1146529

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =