علت ازدست دادن انگیزه در افراد مختلف چیست؟

از دست دادن انگیزه عامل نابود کننده ای برای زندگی و کار خواهد بود و اولین قدم برای حل این مشکل پیدا کردن و شناخت دلایل بی انگیزگی در زندگی است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، همه نیاز داریم که به کار مورد علاقه خود مشغول شویم تا به سطحی از رضایت برسیم و خودمان را پرورش دهیم؛ اما ممکن است در طول این مسیر به دلایل مختلفی انگیزه مان را از دست بدهیم و احساس کنیم که مانند روز های اول انرژی و علاقه نداریم. به نظر شما در چنین حالتی باید چه کار کنیم؟ برای ارائه راهکار مناسب، اول باید دلیل را پیدا کنیم. 

بیشتر بخوانید:

خشکی چشم و دهان علائم بیماری شوگرن

نگاه کردن به علایق؛ صرفا به عنوان فرصتی برای موفقیت

وقتی که شروع به انجام کار مورد علاقه تان می کنید و به انتهای کار نگاه می کنید، باید تصویری را ببینید که در آن آرامش دارید؛ اما اگر زمانی که به انتهای کار نگاه می‌ کنید، استرس می گیرید، بدانید که در طول مسیر انگیزه تان را از دست خواهید داد.

سخت گیری بیش از حد به خود

احتمالاً خیلی از شما مدام خودتان را سرزنش می کنید که به اندازه کافی تلاش نکرده و نمی کنید؛ در صورتی که از لحاظ جسمی و ذهنی خسته هستید. این سختگیری بیش از حد برای خود باعث می شود که در طول مسیر به زودی دل زده و خسته شوید.

انتظار برای نتیجه زود هنگام

وقتی که برای اولین بار کاری را شروع می‌ کنید؛ احتمالاً بی ‌طاقت هستید و می‌ خواهید سریع تر به نتیجه مورد نظر برسید. اگر این انتظار را داشته باشید، مطمئنا که خیلی زود خسته و بی انگیزه خواهید شد.

زمان ندادن به خود

شما باید یاد بگیرید که سریع تر یک سرگرمی مناسب را برای خودتان پیدا کنید و به دنبال علاقه تان بروید؛ اما از طرفی هم به خودتان به اندازه کافی زمان بدهید تا بتوایند اقدامات لازم را به انجام برسانید. عجله زیاد باعث می‌ شود که کارتان خوب انجام نشود و بی انگیزه شوید.

مقایسه خود با دیگران

شاید شما بخواهید مدام خودتان را در این مسیر موفقیت با دیگران مقایسه کنید و ببینید که از آن ها عقب مانده اید یا خیر. این مقایسه کم کم شما را بی انگیزه می‌ کند و باعث می‌ شود که نتوانید به رضایت مدنظرتان برسید.

کاهش شدت علاقه

گاهی اوقات شرایطی پیش می‌ آید که شما به هر چیزی علاقه تان را از دست می‌ دهید و حتی برای بیدار شدن هم انگیزه ندارید. این شرایط طبیعی است و برای هر کسی اتفاق می افتد و برای این که حال تان را خوب کنید، باید روتین خود را تغییر دهید و تحول به وجود بیاورید.

دچار شدن به احساسات منفی

زمانی که کاری طبق علاقه و خواسته شما پیش نرود، احتمالاً به احساسات منفی دچار می شوید که فقط خودتان می توانید جلوی آن را بگیرید؛ پس باید مراقب این احساسات باشید تا شما را در این مسیر بی انگیزه نکند.

نگرانی بیجا و بیش از حد

ممکن است در طول مسیر رسیدنِ به موفقیت، نگرانی هایی مثل حرف های منفی دیگران، کاهش سطح انگیزه و مشکلات خانوادگی را تجربه کنید که فقط خودتان می توانید آن را برطرف کنید و با نگرانی چیزی درست نمی شود. مطمئن باشید که کاهش سطح نگرانی مساوی با افزایش انگیزه است.

نداشتن زمان‌ بندی مناسب

وقتی که به کار جدید مشغول می‌ شوید، احتمالا زمان از دست تان در می رود اما باید مدیریت آن را در دست بگیرید که در صورت نداشتن زمان‌ بندی مناسب، قطعا سطح انگیزه شما افت خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1146560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =