هشدار درباره تولید گوشت قرمز / حوزه دام وارد مرحله دشواری شده است

رییس شورای تامین دام کشور اظهار داشت: درحال حاضر بدلیل هزینه بالای تولید، پرواربندی یعنی تجمیع دام‌های ضعیف و بالا بردن ضریب گوشت آنها به صرفه نیست، پس بهترین راه حل صادرات است.

منصور پوریان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز در مورد آخرین وضعیت تولید دام کشور گفت: در حال حاضر حوزه دام کشور بدلیل خشکسالی فراگیر و کم‌آبی وارد مرحله سخت و دشواری شده است، بطوری که جمعیت کثیری از دام‌ها خصوصا در استان‌های جنوبی بدلیل نبود مرتع سبز، نحیف و به اصطلاح بازار «نیم گوشت» شده‌اند.

وی گفت: براساس آخرین برآوردها، در حال حاضر ۶ میلیون دام سبک در شرایط اضطراری قرار دارد. از همین روی، معاونت تخصصی دام کشور خواستار خروج ۲ میلیون راس در فروردین امسال برای خرید داخلی و صادرات شد. اما بازار داخلی عملا دام ضعیف شده را بدلیل ضریب گوشت پایین پسند نمی‌کند، بنابراین تنها راه صادرات است.

رییس شورای تامین دام کشور تصریح کرد: معمولا کشورهای که در شرایط مشابه ما بوده‌اند، سیاست خروج یا صادرات دام نر را اجرا کردند چون در دوره خشکسالی نمی‌توان تولید گوشت انجام داد و تنها تلاش می‌شود جلوی خروج دامدار از صحنه تولید را با خروج دام نره و حفظ ماده‌ها گرفته شود. همچنین دام ماده هم باید بصورت مناسب تعلیف شوند تا از ضعف هرچه بیشتر جلوگیری شود چون ماده نحیف توان زایش را ندارد.

وی افزود: مراکز تخصصی و رسمی کشور مثل معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و مرکز پژوهش‌های مجلس از ابتدای سال بارها تذکر و هشدار وضعیت دشوار را داده‌اند. میزان دام موجود در حوزه دامداران خصوصا ماده‌ها بالا است که باید راه‌های پیشنهاد شده توسط وزارت کشاورزی، جهت تامین بازار داخلی و صادرات را داشته باشیم تا این شرایط را با کمترین تلفات پشت سر بگذاریم.

رییس شورای دام کشور با اشاره به صادرات دام سبک کشور به کشورهای خلیج فارس افزود: درحال حاضر بدلیل هزینه بالای تولید، پرواربندی یعنی تجمیع دام‌های ضعیف و بالا بردن ضریب گوشت آنها به صرفه نیست، پس بهترین راه حل صادرات است. کویت دام‌های ایرانی را با هر شرایطی می‌پذیرد و پس از این کشور؛ عمان، امارت، عراق و نهایتا قطر همیشه خواهان دام ایرانی بودند. باید از شرایط بهره گرفت، و توجه داشت که بدترین مدیریت بی‌تصمیمی است که متاسفانه تا امروز شاهد آن بودیم.

وی همچنین با اشاره به قیمت گوشت در بازار گفت: درحال حاضر قیمت دام سبک، بره نر کشتاری ۷۲ هزار تومان وسایر اقلام گوسفندی دیگر زیر ۶۸ هزار تومان است.

کد خبر: 1146621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =