ضعف سیاست‌گذاری در حوزه یکپارچه‌سازی رشته‌ها و علوم مختلف/ تشکیل ۱۶ اتاق فکر برای تحقق اولویت‌های وزارت علوم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شکافی بین رشته‌ها و علوم مختلف وجود دارد؛ متاسفانه در این قسمت شاید سیاست درستی نداشته باشیم اما این مسئله باعث نمی‌شود که رشته‌های مختلف را جدای از هم دید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی با حضور سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، غلامعلی حداد عادل رئیس شورای تحول علوم انسانی، حجت الاسلام و المسلمین رضا غلامی رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، عبدالحسین کلانتری دبیر جشنواره و معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم و جمعی از پژوهشگران و اندیشمندان عرصه علوم انسانی و اسلامی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

ضعف سیاست‌گذاری وزارت علوم در یکپارچه‌سازی رشته‌ها و علوم مختلف

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم اختتامیه این جشنواره ضمن خیر مقدم به حاضران در جمع  گفت: می‌خواهم با طرح چند سوال نکاتی را عرض کنم، نخست اینکه چرا علم؟ بایدها و نبایدها و پیامدهای علم چیست؟ تفاوت بین علم و فن چیست و کدام یک ارجح است؟ اینها سوالاتی است که برای مدیریت عرصه علمی و سیاست‌گذاری علم باید جواب مناسبی داشته باشد تا تولید علم، مرجعیت، نوآوری و نوآفرینی را در پی داشته باشد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: ترویج علم و فرهنگ سالم، دانایی جامعه را در پی خواهد داشت و دانش‌پذیری از جمله اصول اساسی یک جامعه دانا است. رفاه اجتماعی، قدرت، ثروت، امنیت، آرامش و آسایش، نتایج تولید علم و فناوری هستند. همچنین دیپلماسی علم هم‌افزایی و هم‌یاری را به دنبال خود می‌آورد. 

وی با طرح این سوال که تفاوت بین علم و فن چیست؟ افزود: در علم مالکیت مطرح نیست و هرچه دایره و محیط انتشار علم بیشتر باشد، ارزش آن علم بیشتر است؛ اما در فناوری مالکیت مطرح است. به همین دلیل، کسی که فناوری و دانش به دست می‌آورد، از طریق آن ثروت، امنیت و آرامش تولید می‌کند.

زلفی گل با تصریح بر این که فناوری، خرید و فروش می‌شود و مالکیت در آن مطرح است، گفت: کشوری که تولید علم را جدی بگیرد و خروجی آن فناوری باشد، همیشه برتر است. در همین راستا این سوال که علم یا فناوری بهتر است، سوال خطایی است زیرا دوگانگی ایجاد می‌کند مثل این است که بگویم علم بهتر است یا ثروت؟ پدر بهتر است یا مادر؟ درحالی‌که این‌ها لازم و ملزوم هستند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه علم به تحقق نوآوری منجر می‌شود، افزود: از آن‌جایی که کشوری که در دنیا برای علم هزینه و سرمایه گذاری می‌کند، دست برتر را دارد، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی و ریاست جمهوری برای علم و و فناوران جایگاه ویژه قائل هستند و بهترین دلیل این است که رئیس جمهور وقت خود را برای عالمان و فناوران قرار دادند.  

وی با اشاره به اینکه وزارت علوم با رعایت نوع نگاه جمهوری اسلامی، مجموعه حاکمیت و دولت سیزدهم  پنج اولویت را به نیت پنج تن آل عبا سرلوحه خود قرار داده است، ادامه داد: ما در پنج اولویت لحاظ شده از همه ظرفیت‌ها و پژوهش و فناوری و نوآوری در دانش و آموزش عالی استفاده می‌کنیم که شامل مرجعیت و دیپلماسی علم و فناوری و نوآوری، آموزش و پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآور،  شاگرد فناور و نوآورپروری و تولید خدمت و ثروت و سرمایه از دانش است.

زلفی گل گفت: ما می‌دانیم امکانات محدود و زمان سریع می‌گذرد. به همین دلیل این 5 اولولویت را انتخاب کردیم. بدیهی است که علم یکپارچه می‌تواند موثرتر باشد و در این مسیر به کمک پژوهشگران نیاز داریم. شکافی بین رشته‌ها و علوم مختلف وجود دارد و تحقیق و پژوهش باعث هم‌افزایی می‌شود که متاسفانه در این قسمت شاید سیاست درستی نداشته باشیم؛ اما این مسئله باعث نمی‌شود که رشته‌های مختلف را جدای از هم دید، زیرا وحدت و کثرت یک اصل است. 

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در پایان گفت: اگر دنبال آسایش و آرامش هستیم، باید به تمامی رشته‌ها توجه شود. سلامت فقط جسمی نیست بلکه روحی هم است. ضمن اینکه رفاه هم فقط آسایش نیست بلکه آرامش هم مهم است. آرامش از رهگذر رشته‌های انسانی و آسایش از طریق رشته‌های فنی حاصل می‌شود. از طرف دیگر، سلامت جسمی به کمک پزشکی و سلامت تغذیه از طریق رشته کشاورزی و دامپزشکی به دست می‌آید. به همین دلیل، توجه به تحقیقات چند رشته ای دارای اهمیت است.

تقدیر از ۱۶ اثر و تحقیق دارای امتیاز بالاتر به عنوان آثار برتر جشنواره فارابی

عبدالحسین کلانتری دبیر جشنواره و معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم در ابتدای این مراسم در خصوص فرایند برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره بین المللی فارابی ویژه علوم انسانی و اسلامی با اهدافی همچون شناسایی استعدادهای برتر داخلی وخارجی، آثار و نظریه‌های برتر، طرح‌های جدید در شناسایی رشته‌های مختلف انسانی و اسلامی، تشویق و معرفی آثار برتر به جامعه علمی و نخبگانی، زمینه‌سازی برای ارتقا و تامین و توسعه علوم انسانی بومی برگزار شده است.

وی ادامه داد: ایجاد انگیزه برای استعدادهای جوان آینده‌ساز کشور، ایجاد شهامت عملی لازم جهت فعالیت نوآورانه، ورود فعالانه علوم انسانی در فرایند برنامه‌ریزی و سیاستگذاری، کاربردی کردن علوم انسانی با توان حل مسائل و مشکلات جامعه، آشناسازی جامعه ایران به خصوص جوانان جهان اسلام با یافته‌های حوزه‌های مختلف علوم انسانی اسلامی و بسترسازی برای حضور فعال علوم انسانی اسلامی ایران در تراز جهانی، سیزدهمین دوره خود را پشت‌سر می‌گذارد.

وی افزود: در بخش داخلی این دوره از جشنواره مجموعه آثار و تحقیقات واصله در چهار قالب کتاب پژوهشی، طرح پژوهشی، رساله دکتری، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد در ۱۵ گروه علمی مورد بررسی اولیه و اجمالی قرار گرفتند و آثار شایسته داوری همه جانبه و تفصیلی برای داوران جشنواره ارسال شدند. در نهایت ۱۶ اثر و تحقیق دارای امتیاز بالاتر به عنوان آثار برتر در دو عرصه بزرگسال و جوان در دو رتبه برگزیده و شایسته تقدیر تعیین شدند.

دبیر جشنواره درباره اهم معیارهای این دوره از جشنواره بر مبنای انتخاب و آثار برتر عنوان کرد: مساله‌محور بودن تحقیق و اهمیت و ضرورت آن، بینارشته‌ای بودن تحقیق، انسجام درونی و محتوایی و قوت استدلال با شواهد کافی در ارائه نظریات، تمرکز تحقیق بر مسائل دینی و ضرورت‌های ایرانی و اسلامی به خصوص میزان ابداع و نوآوری تحقیق، تبدیل یافته‌های پژوهش به الگو و نظریه یا نظام در تحقیقات نظری و آثار بنیادی و راهکار معنوی و اجرایی در آثار کاربردی، از جمله این معیارها است.

کلانتری ادامه داد:‌ در بخش ویژه جشنواره ده تن از استادان مشهور به عنوان شخصیت پیشگام و پیشتاز علوم انسانی و اسلامی تعیین شدند. دارا بودن سوابق علمی قوی و به ویژه نوآوری و نظریه‌پردازی، تاثیرگذاری علمی، آموزشی و پژوهشی در فضای دانشگاهی و حوزوی کشور،  تاثیرگذاری عملی و اجتماعی در مجامع نخبگی و شاگردپروری از جمله معیار انتخاب این شخصیت‌ها بود.

وی با بیان اینکه در سیزدهمین دوره جشنواره، نظریه‌پرداز برجسته بنا بر پیشنهاد هیات نظریه‌پرداز و مناظره با تایید شورای سیاستگذاری جشنواره مشخص شد، گفت: در این دوره از جشنواره انجمن علمی و نشریه علمی برتر بنا به پیشنهاد معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات فناوری و معاونت پژوهشی حوزه‌های علمیه کشور با تایید شورای سیاستگذاری تعیین و انتخاب شدند.

کلانتری ادامه داد: در بخش بین‌الملل سیزدهمین دوره جشنواره ابتدا سوابق علمی و پژوهشی استادان و مربیان خارجی مربوط به سه دوره حوزه مطالعات اسلامی، ایران‌شناسی و علم دینی دریافت شد سپس با تشکیل شورای علمی بین‌الملل و کمیته بین‌الملل سوابق استادان مورد مطالعه قرار گرفت و نسبت به تعیین ۱۰ استاد و محقق خارجی برتر اقدام شد. از جمله معیارهای انتخاب استادان و محققان خارجی برتر دارا بودن سوابق علمی قوی، برجسته و نوآوری و نظریه‍پردازی تاثیرگذاری عملی آموزشی و پژوهشی در فضای دانشگاهی بین‌الملل بود. 

وی خاطرنشان کرد: افزون بر این دو مترجم برتر در زمینه ترجمه از عربی به فارسی و از ترجمه انگلیسی به فارسی با تصویب شورای سیاستگذاری جشنواره تعیین و انتخاب شدند.

کلانتری اظهار کرد: اعطای این جوایز با حضور وزیر علوم و تحقیقات نسبت به سال پیش معادل با جشنواره خوارزمی شده است. امید است که بتواند نقش کوچکی در شناساندن گروه‌های علمی موفق به جامعه دینی و تقدیری از آنها ایفا کند و شاهد بهره‌مندی کشور از توانمندی‌های آنان در جهت تحولات علمی بزرگ در کشور و جهان اسلام باشیم.

جایزه دیپلماسی علمی به جشنواره اضافه خواهد شد

حجت الاسلام رضا غلامی رییس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی گفت: در جمهوری اسلامی تحول علوم انسانی موضوعی بسیار با اهمیت و جدی است، به ویژه با پیروزی انقلاب اسلامی این بحث که چه نسبتی باید بین علوم انسانی و اجتماعی به عنوان مغزافزار پیشرفت کشور و گفتمان انقلاب اسلامی وجود داشته باشد، مطرح شد.

وی افزود: طی دهه‌های اخیر در زمینه تحول علوم انسانی اقدامات ارزشمندی انجام شده است، اما فاصله ما با نقطه مطلوب بسیار زیاد است. در زمینه تحول در حوزه علوم بومی‌سازی، کارآمدسازی و هماهنگی با جهان الهی و احکام اسلامی با نقطه مطلوب فاصله طولانی داریم و چه بسا به این زودی اهداف مهم و پیش‌بینی شده تحول علوم انسانی محقق نشود چراکه سرمایه‌گذاری، تلاش و زمان زیادی لازم دارد. 

غلامی با بیان اینکه امروز انقلاب اسلامی در مرحله بسیار حساس و خطیر نیازمند علوم انسانی قدرتمند و قوی برای تبیین پدیده‌های انسانی و اجتماعی است، عنوان کرد: اگر علوم انسانی بخواهد در پیشرفت کشور تاثیرگذار باشد، باید فرصت لازم برای تمدن‌سازی را ایجاد کند.

رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی با طرح این سوال که جشنواره فارابی با این درجه از اعتبار و وجاهت چه کمکی به تحول بنیادین علوم انسانی می‌کند، گفت: یکی از کمک‌ها ایجاد فضای مساعد برای رقابت علمی است؛ زیرا باید قبول کرد که فضای علوم انسانی در کشور ما پرنشاط نیست و رقابت سازنده در علوم انسانی مشاهده نمی‌شود. این جشنواره می‌تواند نقش موثری در ایجاد فضای رقابتی و الگوسازی به ویژه برای جوانان با توجه به شاخص‌های دقیق و سخت‌گیرانه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده، داشته باشد.

وی ادامه داد: شاخصه دیگر جشنواره فارابی این است که امکان ارزیابی مراکز دانشگاهی را در حوزه علوم انسانی فراهم می‌کند. پس از سیزده دوره برگزاری جشنواره، دانشگاه‌ها با سهم بیشتر در ارسال آثار علمی و برگزیده جشنواره مشخص شدند. ملاک ارزیابی دانشگاه‌ها جشنواره نیست؛ اما یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای ارزیابی دانشگاه‌ها است.

رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی بیان کرد: جشنواره برآورد دقیق و واقعی از نقاط قوت، ضعف و ظرفیت‌های علوم انسانی ارائه می‌دهد. ما راه‌های مختلفی برای رسیدن به این برآورد داریم؛ اما جشنواره هر ساله به شکل طبیعی این کار را برای ما انجام می‌دهد. چند هزار اثر در اختیار دبیرخانه جشنواره قرار می‌گیرد که با ارزیابی نقاط قوت و ضعف آنها استخراج می‌شود. از گزارش جشنواره، شورای تحول وزارت علوم، بنیاد ملی نخبگان و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در تصمیم‌سازی‌های خود استفاده می کنند.

غلامی افزود: جشنواره استعدادهای برتر و نخبگان را معرفی و زمینه‌ای را برای حمایت از آنها فراهم می‌کند. امسال با مساعدت وزیر علوم بین جوایز جشنواره فارابی و جشنواره خوارزمی هم‌ترازی وجود داشت که این امر نشان داد وزارت علوم نسبت به علوم انسانی نگاه درجه دو ندارد. هرآنچه به جشنواره خوارزمی اختصاص یافت به جشنواره فارابی هم اختصاص یافت؛ اما این کفایت نمی‌کند.

وی افزود: بیشترین اهتمام شخصی که در جشنواره فارابی به عنوان نظریه پرداز و برگزیده معرفی می شود این است که پروژه علمی خود  را با قوت و قدرت به سرانجام برساند. بهترین جایزه و هدیه این است که از نظریه پرداز حمایت شود که پروژه علمی خود را به نتیجه برساند. در اینجا وزارت علوم، بنیاد ملی نخبگان، معاونت پژوهشی وزارت علوم و معاونت پژوهشی حوزه‌های علمیه در این زمینه نقش دارند. ما باید زمینه رفع مشکلات و یاری آنها را فراهم کنیم.

رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی در خصوص تجلیل از پیشگامان و استادان برجسته مرحوم، اظهار کرد: باید زمینه‌ای فراهم شود که آثار علمی این استادان منتشر شده و از افکار و دیدگاه های آنها استفاده شود. چرا که آثار برخی استادان برجسته، هنوز منتشر نشده است.

غلامی بیان کرد: از خواص دیگر جشنواره فارابی تقویت در حوزه علم‌سنجی است. امروز علم‌سنجی در دنیا بسیار گسترش پیدا کرده است و دانش موثقی است. این نوع جشنواره‌ها به خصوص جشنواره فارابی که در راس جشنواره‌های علمی قرار دارد، می‌تواند بنیه علم‌سنجی را تقویت کند. ما از دبیرخانه درخواست کردیم که تاثیر علم‌سنجی در شاخص‌های ارزیابی را در نظر بگیرند که این کار انجام شده است؛ اما در این زمینه نیز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی با بیان اینکه جشنواره فارابی در تقویت بر تحول علوم انسانی اثرگذار است، گفت: اثر دیگر جشنواره تشویق استادان به نوآوری است که مهترین نیاز برای تحول علوم انسانی است. امروز میزان نوآوری در علوم انسانی اسلامی رضایت بخش نیست. در بخشی از علوم انسانی سال‌های طولانی نوآوری جدی نداشتیم. عوامل مختلف بر نوآوری نقش دارند که یکی از این عوامل می‌تواند جشنواره فارابی باشد که کمک و تشویقی برای استادان برتر با ظرفیت و با استعداد است تا انرژی و نبوغ خود را برای نوآوری‌های بزرگ صرف کنند. 

رئیس دبیرخانه جشنواره فارابی تصریح کرد: با جشنواره باید از مرزهای علمی عبور کنیم اگر چه در علوم انسانی ما خود مرزگذار هستیم اما به این معنا نیست که با دنیا قطع ارتباط کرده و درباره علوم انسانی در دنیا تحقیق نکنیم که سخن موثر داشته باشیم یا سخنان دیگران را نشنویم. این نوآوری ها می تواند ما را از جهت داخلی به مرزهای علمی متعارف در دنیا نزدیک کند که سخن تازه ای برای گفتن داشته باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه دیپلماسی علمی در بخش بین‌الملل علوم انسانی اسلامی دست کم گرفته شده است. نخست به دلیل تعارضات بین ما و برخی از جریانات فکری و دیگر به دلیل کم‌کاری و تنگ نظری در علوم انسانی اسلامی است. برخی معتقدند اگر استادی از کشور دیگری بر خلاف نظر ما سخن بگوید، اتفاق بدی برای جمهوری اسلامی رخ خواهد داد در حالی که آزاداندیشی و تکثر دیدگاه‌ها از نظر گفتمان جمهوری اسلامی مطلوب و سازنده است و علوم انسانی بدون آزاداندیشی نمی‌تواند زیست داشته باشد. 

وی افزود:‌ بخشی از آزاداندیشی با ارتباط، تعامل و تضارب افکار متفکران غیرایرانی اعم از مسلمان و غیرمسلمان رخ می‌دهد. جشنواره فارابی می‌تواند در این زمینه نقش موثر داشته باشند.

غلامی با بیان اینکه بخش بین‌المللی بودن جشنواره باید از حالت تشریفاتی خارج شود، گفت: باید ماه‌ها پیش از آغاز جشنواره ارتباطات بین‌المللی آغاز شود. هیات‌هایی از خارج به داخل کشور آمده و هیات‌هایی از داخل به کشورهای دیگر بروند و مباحثاتی صورت گیرد. ما قصد داریم در جشنواره چهاردهم افزون بر تبلیغ جشنواره در سایر دانشگاه‌های دنیا از داوران غیرایرانی در درجه اول از داوران مسلمان و در درجات بعدی از سایر داوران برای ارزیابی آثار استفاده کنیم. 

رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی با بیان اینکه طی هماهنگی با وزیر علوم قرار شد، جایزه دیپلماسی علمی به جشنواره بعدی افزوده شود، خاطرنشان کرد: جشنواره فارابی در این چهارده دوره موفق بوده است؛ اما به علت نبود امکانات مالی یا سیاست‌های وزارت علوم در دوره‌های قبل نتوانسته به همه اهداف و استعدادهای جشنواره دست یابد. در این دوره با همکاری وزارت علوم و شخص وزیر بنا داریم که استعدادها و ظرفیت‌های جشنواره را شناسایی کرده و به فعلیت برسانیم. 

وی ضمن تشکر از استادان و داوران در گروه های مختلف و کمیته علمی و اجرایی گفت: هر سال با نوآوری و ابتکارات جشنواره فارابی روبرو خواهید شد. در جشنواره فارابی بسیار تلاش شده است که داورها سخت‌گیرانه و بر اساس قانون و عدالت عمل کنند.

برگزیدگان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی معرفی شدند

مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی برگزار شد و برگزیدگان آن با حضور حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری معرفی شدند.

برگزیدگان این جشنواره در بخش‌های گروه های علمی، شخصیت های پیشگام و پیشتاز علوم انسانی و اسلامی، محققان برتر بخش بین­ الملل و برگزیدگان سایر بخش ها تقسیم شده‌اند.

آثار، شخصیت ها و سایر موضوعات برتر بخش داخلی و بین المللی سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی به شرح زیر اعلام شده اند:

گروه اخلاق، ادیان و عرفان

شایسته تقدیر در بخش بزرگسال: «صدیقه رمضانی تَمیجانی» برای کتاب « معنویتِ بی‌سامان: تأملی جامعه شناختی بر معنویت گراییِ جدید و چراییِ گرایش به آن در ایران »

برگزیده سوم بخش جوان: «محمد علی عباسی» برای پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد با عنوان: «تبیین نبوت در عرفان نظری با تأکید بر آثار آیت الله نجابت»

 گروه تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی

شایسته تقدیر در بخش بزرگسال: «سیدمنصور سیدسجادی» برای کتاب «شهر سوخته: هنر و باستان‌شناسیِ حوزه‌ دلتای رودخانه هیرمند از آغاز تا دوره تیمور»

برگزیده سوم بخش جوان: «رضا طالبی‌فرد» برای رساله‌ ی با عنوان: « آینده‌نگاریِ توسعه‌ پایدارِ روستایی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (مطالعه موردی: شهرستان جیرفت)»

گروه زبان، ادبیات و زبان‌شناسی

شایسته تقدیر در بخش بزرگسال: «فاطمه شفیعی» برای رساله‌ ی با عنوان: «پژوهشی در بررسی نقش تسهیل‎گرِ استعاره‌ مفهومی در بازشناسی و یادآوری: با فرضِ استعاره به عنوان عامل مؤثر در شکل‎گیری طرح‎واره»

گروه علوم اجتماعی و علوم ارتباطات

برگزیده سوم در بخش جوان: جناب آقای «سید امیررضا برقعی» برای پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد با عنوان: «تبیین دلالت‌های دانش فقه برای مفهوم‌پردازی مرز در حکمرانیِ فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران»

گروه علوم اقتصادی، مدیریت و علوم مالی

برگزیده سوم در بخش جوان،: «سعید مسعودی‌پور» برای کتاب «تبلیغات تجاریِ اسلامی»

گروه علوم تربیتی، روانشناسی و علوم ورزشی

شایسته تقدیر در بخش جوان: « میثم نوری خانیوردی» برای رساله‌ ی با عنوان: «طراحی الگوی فرآیندیِ تجاری‌سازیِ یافته‌هایِ تحقیقات دانشگاهی در حوزه ورزش»

گروه علوم قرآنی، تفسیر و حدیث

شایسته تقدیر در بخش بزرگسال: حجت الاسلام و المسلمین «حمیدرضا مقیمی اردکانی» برای رساله‌ ی با عنوان: «واقع‌نماییِ گفتار معصومان علیهم السلام بر اساس مراعات سطح فهم مخاطب در روایات اعتقادی»

برگزیده دوم در بخش جوان: « محمدحسین شیرزاد» برای رساله‌ ی با عنوان: «کاربرد الگوهای انسان‌شناسیِ امنیت در تفسیر قرآن کریم»

گروه فقه و اصول

شایسته تقدیر در بخش بزرگسال: حجت الاسلام و المسلمین «احمد مروارید» برای رساله‌ ی با عنوان: «بررسی احکام تعاملِ میان روان تحلیلگر و درمان جو از منظر فقه امامیه»

گروه فلسفه، منطق و کلام

برگزیده سوم در بخش بزرگسال: حجت الاسلام و المسلمین «زهیر دهقانی آرانی» برای کتاب «بررسی و نقد آرای مستشرقان معاصر در زمینه مهدویت »

گروه فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و کتابداری

برگزیده سوم در بخش بزرگسال: « الهه حسینی » برای رساله ی با عنوان: « چهارچوب معنایی برای یکپارچه‌سازی و بازیابیِ معناییِ اشیای محتواییِ وبی: رویکرد داده‌های پیوندی در بافت سرطان»

گروه مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)

شایسته تقدیر در بخش بزرگسال: « یحیی فوزی» برای طرح پژوهشی با عنوان: «امام خمینی رحمت الله علیه در مواجهه با مخالفان و منتقدان: مطالعه بنیان‌های نظری و سیره عملی»

گروه مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی

برگزیده سوم در بخش بزرگسال: «محمد خزایی» برای کتاب «هنر طراحی ایرانی اسلامی»

شخصیت های پیشگام علوم انسانی و اسلامی

شخصیت های پیشگام علوم انسانی و اسلامی شامل مرحوم «آیت الله عباسعلی عمید زنجانی»، مرحوم «حجت الاسلام و المسلمین استاد علی ابوالحسنی (منذر)»، مرحوم «آیت الله محمد مؤمن»، مرحوم « اسدالله آزاد» و مرحوم « غلامعلی حاتم» هستند.

شخصیت های پیشتاز علوم انسانی و اسلامی شامل « منوچهر محمدی»، «حجت الاسلام و المسلمین استاد علی عابدی شاهرودی»، « عماد افروغ»، « علی­محمد ولوی»، « محمدمنصور فلامکی» هستند.

برگزیدگان سایر بخش ها

برگزیدگان سایر بخش‌ها شامل «موسی بیدج»، مترجم برتر در بخش ترجمه‌ عربی به فارسی، «کورش صفوی»، مترجم برتر در بخش ترجمه‌ انگلیسی به فارسی، نظریه‌پرداز برتر: «محمد دبیرمقدم»، انجمن علمی برتر در بخش دانشگاهی: «انجمن مالی اسلامی ایران»، نشریه علمی برتردر بخش دانشگاهی :نشریه علمی پژوهشی «پژوهش ادبیات معاصر جهان»، انجمن علمی برتر در بخش حوزوی: «انجمن علمی کلام اسلامی حوزه» و نشریه علمی برتر در بخش حوزوی: «فصلنامه علمی- پژوهشی ذهن» است.

محققان برتر بخش بین‌­الملل

محققان برتر بخش بین‌الملل جشنواره شامل «مسعود العالم چودری»، «طه عبدالرحمن»، «عثمان بَکار»، «سید علی محمد نقوی»، « دلال عباس»، «رامون گراسفوگل»، «آنتونی اِف. شاکِر» محقق برتر بخش بین‌الملل،  «مبینا موکر»محقق برتر بخش بین‌الملل، «منصور ال. لیمبا» و  « ادریس هانی» هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1146645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =