سرپیچی سازمان تامین اجتماعی در ارائه تسهیلات به اساتید خانم

مشاور رئیس دانشگاه پیام نور در امور بانوان گفت: سازمان تامین اجتماعی تسهیلات تعیین شده در قانون جوانی جمعیت را برای اعضای هیئت علمی خانم و کارکنان دانشگاه‌ها اجرا نکرده و برخلاف قانون عمل می‌کند.

رودابه فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» و سیاست‌های تشویقی مسئولان در حمایت از این طرح، مشکلات اجرایی و قانونی دارد، اظهار کرد: قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» بر روی کاغذ بسیار زیبا و تاثیر گذار است؛ اما برای اجرای آن در کشور مشکلات بسیاری وجود دارد. 

بیشتر بخوانید:

فقدان «اتاق مادر و کودک» برای مادران دانشجو/ برخی از استادان با ازدواج یا فرزندآوری مخالف هستند

مشاور رئیس دانشگاه پیام نور در امور بانوان با ذکر مثالی از ایرادات قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» تصریح کرد: به عنوان مثال این قانون در سال ۱۴۰۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید؛ اما مناسب‌تر بود اگر تمام متولدین سال ۱۴۰۰ مشمول خدمات و تسهیلات این طرح  می‌شدند؛ چرا که دامنه و گستردگی در برگیری افراد بیشتر بود. 

تخلف سازمان تامین اجتماعی از قانون

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی از قوانین مربوط به مرخصی و تسهیلات زایمان خانم‌ها سرپیچی می‌کند، گفت: این سازمان قبل از تصویب و اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» موظف بود که به خانم‌ها ۶ ماه مرخصی زایمان بدهد و ۷۰ درصد حقوق را نیز پرداخت کند؛ اما بر اساس ماده ۱۷ این قانون، سازمان تامین اجتماعی باید ۹ ماه مرخصی زایمان و حقوق کامل را به خانم‌ها ارائه دهد. متاسفانه در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی تسهیلات این قانون را برای اعضای هیئت علمی خانم و کارکنان دانشگاه‌ها را اجرا نمی‌کند و در واقع برخلاف قانون عمل کرده و سر مردم را کلاه می‌گذارد.

فراهانی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی، استادان باید یا غیب کرده و کسری کار داشته باشند یا مرخصی بگیرند که در نتیجه حقوقی برای آنها باقی نخواهد ماند، گفت: اگر رئیس دانشگاهی در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری درمقوله فرزندآوری یا حمایت از قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» به کارمند یا استادی تسهیلات ۹ ماه زایمان یا ۱۰۰ درصد حقوق را بدهد، سازمان امور مالیاتی کشور با دانشگاهی خاطی برخورد کرده که چرا از بودجه دولتی هزینه می‌کند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور با تاکید بر اینکه مادران پس از زایمان نباید از دغدغه اقتصادی یا شغلی داشته باشند، گفت: مادران در چنین دورانی باید با آرامش خاطر به فرزند خود رسیدگی کنند؛ اما با بی‌تدبیری مسئولان و مدیران سازمان تامین اجتماعی، آنها باید به فکر تهیه پول برای خرید پوشک فرزند باشند یا اینکه انتهای ماه حقوقی ندارند یا پس از مرخصی زایمان اجازه برگشت به شغل خود را نخواهند داشت.

وی با انتقاد از نبود ضمانت اجرایی برخی قوانین در کشور یادآور شد: متاسفانه بین نهادهای قانون گذار و مسئولان اجرای قوانین، هماهنگی لازم وجود ندارد، در نتیجه برخی از قوانین فقط نوشته شده ولی به درستی اجرا نمی‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1146648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =