دانشگاه محل هویت‌سازی است/ دانشجویان دغدغه‌مند ثروت دانشگاه هستند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم گفت: وجود دانشجویان دغدغه‌مندی که علاوه بر خواندن درس نسبت به آسیبهای اجتماعی محیط پیرامون خود بی‌تفاوت نیستند، برای دانشگاه یک ثروت است. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز بسیاری از دانشجویان تحت‌تأثیر تحریفات فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای و از سویی دیگر کم‌کاری نهادهای متولی فرهنگ کشور، در حوزه هویت‌شناسی با مشکلاتی مواجه هستند. برای رفع این مشکلات باید همه نهادها به ویژه دانشگاه‌ در حرکتی همسو به تبیین هویت اصیل ایرانی اسلامی جوانان بپردازند.

دانشجویان فعال فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در اقدامی نو و به منظور پاسخ‌گویی به شبهات دانشجویان یک کافه‌گفت‌وگو راه اندازی کردند که ۳۵۰ دانشجوی دختر امکان طرح شبهات خود پیرامون هویت زن را با کارشناسانی متخصص در محیطی زیبا و متفاوت پیدا کردند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در بازدید از کافه گفتگو در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم گفت: کافه گفتگو، ابتکار و خلاقیتی ویژه بانوان، است که متولیان آن نیز، خود خواهران دانشجو هستند. دانشگاه نیازمند دانشجویانی مبتکر، خلاق و مسئولیت‌پذیر نسبت به تحولات اجتماعی پیرامون است. 

وی با پیشنهاد تاسیس یک کافه گفت‌وگوی ثابت در دانشگاه خاطرنشان‌کرد: زیبایی این گونه‌ فعالیت‌ها بسته به تنوع، خلاقیت، ابتکار و بیرون‌آمدن از حالت کلیشه‌ است. مواردی از قبیل نوآوری، خلاقیت، انتخاب زمان‌بندی درست و...  در انجام کلیه کارها موضوع مهمی است. بنابراین ثابت‌بودن مکان کافه ممکن است کنشگری اجتماعی دانشجویان را تحت‌الشعاع قراردهد. از طرفی رسالت دانشگاه مهیاکردن ظرفیت رشد و فعالیت برای دانشجو است. درنتیجه نباید معاونت فرهنگی و سایر مسئولین متصدی و متولی کار باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن خیری در رابطه با ظرفیت استان قم در حوزه فرهنگسازی تاکیدکرد: یکی از شیوه‌های فرهنگسازی، شبکه‌ای‌بودن آن است. از طرفی استان قم دارای ظرفیت مطرح‌شدن به عنوان الگوی دانشجویی فرهنگی در سطح کشور است. علاوه‌براین، ظرفیت دانشجویی برای دانشگاه یک امتیاز ویژه‌ای محسوب می‌شود؛ در واقع انجام این گونه فعالیت‌ها توسط مسئولان با شکل‌گرفتن به دست خود دانشجویان همراه با خلاقیت، بسیار متفاوت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم عنوان‌کرد: دانشگاه محل هویت‌سازی است و طبق فرموده‌ مقام معظم رهبری این‌گونه فعالیت‌های دانشجویان نیز منجر به هویت‌سازی آن‌ها خواهد شد. همچنین تثبیت و نوبه‌نوشدن این مدل کارها برای دریافت کنشگری حداکثری دانشجویان مفید است. 

او با تاکید بر ضرورت هم‌افزایی ظرفیت‌های فرهنگی استانی و دانشگاه یادآورشد: دانشگاه آزاد اسلامی قم با سرعت و انگیزه بالا به دنبال شناسایی ظرفیت‌های استان قم در حوزه‌های مختلف به ویژه بخش فرهنگی برای همکاری است. این دانشگاه در زمینه‌های مختلف مدارس مهارتی، کاربنیان‌ها، شرکت‌های پژوهشی فناورانه، دانش‌بنیان‌ها، مراکز رشد، مراکز تحقیقات و... دارای ظرفیت بالایی است. علاوه بر این یکی از رسالت‌های دانشگاه آزاد اسلامی قم، فرهنگسازی است. 

خیری در پایان اظهارکرد: برای تحقق دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، باید از تمامی ظرفیت‌های علمی و فرهنگی دانشگاه‌ استفاده کرد. 

در ادامه مهدی علی بابایی دبیر اجرایی قرارگاه فرهنگی اجتماعی 19 دی استان قم در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با هدف و انگیزه شکل‌گیری کافه گفتگو گفت: کافه گفتگو به عنوان اولین کافه گفتگوی استان قم، ظرف مدت نه ماه، فعالیت خود را در سطح استان آغازکرد؛ اما اولین فعالیت‌ کافه‌ گفتگو در دانشگاه‌ها، از دانشگاه آزاد اسلامی قم شروع‌شد. 
 هدف اصلی شکل‌گیری کافه گفتگو نیز، ایجاد محیطی زیبا و امروزی برای رفع گره‌های ذهنی جوانان در حوزه‌های مختلف است.

وی افزود: متأسفانه جوان امروز تحت‌تأثیر شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و... با موج عظیم شبهات اعتقادی، فرهنگی، سیاسی و... مواجه است. از طرفی در گفتگوهای‌ دوستانه جوانان پیرامون شبهات خود، رفع گره‌های‌ذهنی صورت نخواهد گرفت؛ درنتیجه فقط جوانان در موضوعی واحد، به اتفاق نظر خواهند رسید؛ این درحالیست‌ که بحث و گفتگوی جوانان در حضور کارشناسان مجرب، در عین طی کردن مسیر درست، به نتیجه خواهد رسید.

 مهدی علی‌بابایی در تشریح کیفیت کارشناسان کافه‌ گفتگو بیان‌کرد: دانشجویان با اعتماد به کارشناسان، به راحتی شبهات خود را مطرح کرده و پس از دریافت پاسخ مناسب خوشحال خواهندشد؛ زیرا پاسخ سوالات بر اساس ادله‌ و منطق و به دور از احساسات توسط کارشناسان به دانشجو ارائه می‌شود.

دبیر اجرایی قرارگاه فرهنگی اجتماعی 19 دی در رابطه با علت اختصاص کافه گفتگو به بانوان تاکیدکرد: حساسیت و اثرگذاری بانوان متأثر از نقشهای مادری و همسری در خانواده و جامعه نسبت به آقایان به مراتب بیشتر است. بنابراین در ابتدا کافه‌ مختص بانوان در نظر گرفته‌شد. البته اختصاص روزهایی برای حضور آقایان و رفع شبهات آنان‌ در کافه گفتگو بلامانع است.

او عنوان‌کرد: حضور هر دو جنس دختر و پسر همزمان در کافه گفتگو به علت به وجود آمدن اختلاط متأثر از کوچک بودن فضا، امکان‌پذیر نخواهد بود. 

دبیر اجرایی قرارگاه فرهنگی اجتماعی 19 دی بیان‌کرد: وجود چنین دانشجویان دغدغه‌مندی که علاوه بر خواندن درس نسبت به آسیبهای اجتماعی محیط پیرامون خود بی‌تفاوت نیستند، برای دانشگاه یک ثروت است. 

مهدی علی بابایی در رابطه با شرط اثرگذاری حداکثری کافه گفت‌وگو تاکیدکرد: اثرگذاری حداکثری کافه گفتگو با تداوم ارتباط با شبکه دانشجویی رخ خواهد داد. از این‌رو، شروع حضور کافه گفت‌وگو در دانشگاه‌های مختلف، تداوم ارتباط با شبکه‌های دانشجویی را برقرار خواهدکرد.
 خبرنگار: فاطمه دده‌بیگی

انتهای خبر/ 

کد خبر: 1146652

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =