بازگشت بازار ارز به تعادل / سفته‌بازی‌های فضای مجازی بی‌اثر می‌شود

دبیر کل کانون صرافان ایران اظهار کرد: می‌توان گفت بازار غیررسمی دنبال کننده نرخ رسمی ارز معاملاتی در کشور شده است. در این صورت، زمانیکه هموطنان به دنبال تهیه ارز مورد نیاز خود از صرافی‌ها هستند، کمتر در فضای نرخ دهی‌های غیررسمی قرار می‌گیرند.

معمولا نرخ ارز تاثیر بسیار بالایی در اقتصاد کشورها دارد بویژه آنکه به نوعی در تعیین میزان درآمدهای ارزی و قیمت کالاهای وارداتی نقش بی‌بدیلی دارد. اما به باور کارشناسان اقتصادی؛ همیشه ثبات نرخ ارز از نرخ آن مهمتر است چون تصمیم سازان و فعالان اقتصادی می‌توانند برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد. موضوعی که در سال‌های اخیر نبود آن احساس شده و بازار ارز دچار نوسانات بالایی بود بطوربکه نرخ دلار با ثبت رکود جدیدی وارد کانال 33 هزار تومان نیز شد.

البته فارغ از متغیرهای اقتصادی و عوامل عرضه و تقاضا، مباحث روانی و شوک‌های سیاسی نیز در افزایش و نوسان نرخ ارز تاثیرگذار است، برای نمونه موضوع نتیجه برجام یکی از این موارد است که در اواخر هفته گذشته شاهد تاثیران آن بودیم.

کامران سلطان زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز در مورد آخرین وضعیت بازار ارز اظهار داشت: با توجه به جریان نوسانات ارز در چند روز گذشته که عمده آن جنبه روانی مربوط به اتفاقات سیاسی برجام بود، پس از یک افزایش نرخ‌ها در اوایل هفته، در کمتر از ۴۸ ساعت با توجه به عرصه ارز توافقی در صرافی‌ها، مجدد قیمت‌ها به تعادل بازگشت.

وی افزود: می‌توان گفت بازار غیررسمی دنبال کننده نرخ رسمی ارز معاملاتی در کشور شده است. در این صورت، زمانیکه هموطنان به دنبال تهیه ارز مورد نیاز خود از صرافی‌ها هستند، کمتر در فضای نرخ دهی‌های غیررسمی قرار می‌گیرند.

دبیر کل کانون صرافان ایران اظهار داشت: این امر نتیجه بخش‌نامه جدید بانک مرکزی در مورد عرضه و تقاضای توافقی ارز در صرافی‌ها بوده و از همین روی هموطنان نیاز خود را  در صرافی‌های رسمی تحت نظر بانک مرکزی برطرف می‌کنند.

وی پیش‌بینی کرد: اگر این روند عرضه به هموطنان دایره وسیع‌تری بخود بگیرد شاهد کمرنگ‌تر شدن بازار غیررسمی و بی‌اثر شدن سفته‌بازی‌های فضای مجازی خواهیم بود و نیازها به سمت بازار رسمی سوق پیدا خواهد کرد.

سلطان زاده تصریح کرد: امیدواریم با حضور دکتر صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی، شاهد شرایط باثبات‌تری در بازار ارز باشیم. البته باید توجه داشت که عرضه و تقاضا در بازار نرخ ارز را تعیین می‌کنند و هر چقدر عرضه در بازار افزایش و تقاضا کاهش پیدا کند، تعادل عرضه و تقاضا روی خواهد داد و تا زمانی که تقاضا پایین باشد روند نرخ ارز نزولی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: عرضه در بخش ارز توافقی در اکثر صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی در حال افزایش هست. البته آمار رسمی از مقدار دقیق عرضه و تقاضا در صرافی‌های رسمی در اختیار  بانک مرکزی مباشد.

این کارشناس بازار ارز با اشاره به نرخ انواع ارز اظهار داشت: در حال حاضر نرخ هر درهم نیمایی از ۷۱۵۰-۷۳۰۰ هزار تومان، دلار نیمایی در کانال ۲۶ هزار تومان، ارز مسافرتی در کانال ۲۷ هزار تومان و دلار توافقی در کانال 29 و 30 هزار تومان است.

کد خبر: 1146659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =