بیراهه‌ای به نام وزارت بازرگانی؛ تذکر بسیج دانشجویی به روسای قوای مقننه و مجریه

«رسیدگی به مشکلات اتباع خارجی، بیان نکاتی درباره تشکیل وزارت بازرگانی و برگزاری نشریات دانشجویی مستقل» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های دانشجویی در هفته دوم تیرماه ۱۴۰۱ است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تشکل‌های دانشجویی در هفته‌ای که گذشت فعالیت‌های متعدد و متفاوتی مثل انتخاب یا انصاب دبیران یا مسئولان داشتند؛ اما بیشتر تمرکز آنها معطوف به تشکیل وزارت بازرگانی و جداسازی بخش تجاری از وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. مطالبه‌ای که در هفته اول تیرماه نیز در صدر اخبار مرتبط با فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی قرار داشت.

از جمله دیگر عناوین مهم حوزه تشکل‌های دانشگاهی می‌توان به «برگزاری جشنواره نشریات، تغییر زمان امتحانات در دانشگاه شهید بهشتی، آماده شدن هیئت‌های دانشجویی برای برگزاری اربعین» و غیره اشاره کرد. مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار تشکل‌های دانشجویی را در هفته‌ دوم تیرماه آورده است: 

دعوت دانشجویان از وزیر کشور برای پاسخگویی به مشکلات اتباع خارجی در ایران

جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی، هسته‌های بین الملل، گروه‌های جهادی و مجموعه‌های وابسته به دانشجویان و دانشگاه‌های کشور در نامه‌ای به احمد وحیدی وزیر کشور از وی دعوت کردند تا پاسخگوی سوالات دانشجویان درباره موانع و مشکلات اتباع خارجی از جمله محدودیت کارت‌های بانکی و گران شدن بلیت هواپیما باشد.

در بخشی از این نامه مطرح شده است: «اکنون مزید بر مشکلات و مسائل قبلی در ارائه خدمات الکترونیکی و بانکی به اتباع خارجی، تصمیمات اخیر در دو موضوع سیاست جدید سازمان هواپیمای کشوری برای اتباع خارجی و قطع ناگهانی خدمات دهی بانک‌ها به وی بدون اطلاع‌رسانی قبلی نیز، علاوه بر مشکلات و چالش‌های گوناگون معیشتی و اقتصادی و اداری که برای این عزیزان ایجاد کرده است. بنابراین تبعات منفی گسترده‌ای نیز برای کشور به همراه داشته است که از جمله‌ آن مخدوش شدن چهره جمهوری اسلامی نزد ملت‌های همسایه در منطقه و سو استفاده جریانات مخالف محور مقاومت و جمهوری اسلامی در ایجاد اجماع و حرکت‌های مشترک در فضای مجازی و شناختی کشور شده است.»

دانشجویان در این نامه بیان کردند: «تشکل‌های دانشجویی انقلابی سراسر کشور برای پیگیری مسائل اتباع خارجی از جمله دانشجویان، طلاب و فعالان و علاقمندان به انقلاب اسلامی که علی‌رغم تمامی فضاسازی‌های منفی رسانه‌های بیگانه و معاند علیه جمهوری اسلامی و با وجود مشکلات و مسائل اداری و اقتصادی بسیار، در کشور در حال تحصیل و فعالیت هستند، ضمن درخواست پیگیری موضوع مذکور با قید فوریت، از شما جهت گفتگو و هم‌افزایی درباره این مسائل دعوت به عمل می‌آورند.»

بیراهه‌ای به نام وزارت بازرگانی؛ تذکر بسیج دانشجویی به روسای قوای مقننه و مجریه

پنج دفتر بسیج دانشجویی در نامه‌ای خطاب به محمد باقر قالیباف و حجت الاسلام ابراهیم رئیسی روسای قوای مقننه و مجریه درباره بیراهه‌ای به نام «وزارت بازگانی» واکنش نشان دادند. 

در این نامه خاطر نشان شده است: «طرح تأسیس وزارت بازرگانی در دولت قبل در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و با افزایش دامنه مخالفت نمایندگان این طرح از دستور خارج شد و اصرارهای مکرر دولت قبل بر تشکیل این وزارتخانه باوجود مخالفت کارشناسان و تولیدکنندگان، مؤید نبود صدق نیت در مطرح کنندگان این طرح است. همچنین توجه به رفت و برگشت‌های موجود بین مجلس و دولت این فرضیه را تقویت می‌کند که گویی بناست هزینه و عواقب ایجاد این ساختار جدید بر گردن دیگری باشد.

در این نامه تاکید شده است: «متاسفانه دولت مدعی این است که تشکیل وزارت بازرگانی باعث تجمیع ابزارهای نظارتی دولت بر قیمت‌ها می‌شود، درصورتی که پادگانی کردن بازار و قیمت‌ها در شرایطی که تولیدکنندگان در عرصه جهاد اقتصادی با تورم هزینه تولید افسارگسیخته مواجه هستند نتیجه‌ای جز سرکوب کردن تولید و در بلندمدت نتیجه‌ای جز وابسته کردن کشور به واردات نخواهد داشت.»

انتخاب و انتصاب‌های دانشجویی در برخی از دانشگاه‌های تهران

 صادق مفرد مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ در احکامی جداگانه فرزانه کریمیان را به عنوان مسئول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) و محمد هادی باقری مقدم را به عنوان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه هنر منصوب کرد.

گفتنی است، چندی پیش نیز محمد نائیج حقیقی به عنوان مسئول برداران بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) منصوب شده بود.

همچنین سی و چهارمین نشست سالانه انجمن اسلامی دانشجویان مسکو برگزار و مرتضی حیدری به عنوان دبیر این انجمن انتخاب شد. 

علاوه بر اخبار ذکر شده، پس از برگزاری پنجاه و سومین دوره انتخابات شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و تشکیل اولین جلسه شورای مرکزی این تشکل، محمد سعدی نژاد به عنوان دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی انتخاب شد.

بسیج دانشجویی: زمان انتخاب واحد به زمانی غیر از ایام زیارت اربعین تغییر کند

علی شاهچراغ مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در نامه‌ای از علی اکبر افضلیان معاون آموزشی این دانشگاه درخواست کرد تا با تغییر زمان انتخاب واحد سال تحصیلی ۱۰۴۱- ۱۴۰۲ زمینه بهره مندی دانشجویان از این مراسم مذهبی را فراهم کند. 

در این نامه عنوان شده است: «طبق مندرجات تقویم آموزشی سال تحصیلی ۱۰۴۱- ۱۴۰۲ انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی از تاریخ ۱۹ تا ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد که دقیقا مصادف با روزهای منتهی به اربعین حسینی (ع) است.»

در این نامه تاکید شده است: «روشن است که دانشجویانی که بعد از دو سال محرومیت در این سفر زیارتی قصد تشرف مشاهد مشرفه کشور عراق را دارند در روزهای منتهی به انتخاب واحد اصلا شرایط مناسبی برای انتخاب واحد نخواهند داشت. در واقع یا باید از زیارت اربعین چشم پوشی کنند یا از انتخابات واحد دانشگاه؛ لذا تقاضا می‌شود با جابجایی زمان انتخاب واحد ترتیبی بیندیشید که دانشجویانی که قصد زیارت در ایام اربعین دارند نیز به راحتی و سهولت انتخابات واحد خود را انجام دهند و از این مراسم عظیم بی‌بهره نمانند.»

برگزاری پنجمین دروه جشنواره نشریات دانشجویی مستقل

مهدی دشتبانی عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل از برگزاری پنجمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی مستقل همزمان با بیست و سومین نشست سالیانه اتحادیه خبر داد.

وی درباره محورهای این جشنواره بیان کرد که آثار دفاتر ۶۲ گانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در موضوعات ویژه جهاد تبیین، عقلانیت در حکمرانی و عدالت خواهی ساختارمند به صورت ویژه و جداگانه داوری خواهند شد.

دشتبانی با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار تا ۱۵ مردادماه است؛گفت: آثاری که از مهرماه سال ۹۸ تاکنون منتشر شده قابل شرکت در جشنواره هستند. مهلت ارسال آثار تا ۱۵ مردادماه است.

استقبال هیئت‌های دانشجویی از محرم با شعار «موجیم و وصل ما از خود بریدن است»

سهیل موسوی دبیر ستاد محرم و اربعین هیئات‌ دانشجویی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به شعار برگزاری مراسم اربعین 1401 یعنی «موجیم و وصل ما از خود بریدن است» اظهار کرد که  امسال با هماهنگی هیئات دانشجویی بناست که هر هیئت یک کاروان در هر دو بخش خواهران و برادران برای مشرف شدن به پیاده روی عظیم اربعین و عتبات عالیات اعزام کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1146668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =