آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت/ از ادعای تقلب در کنکور تا حواشی افزایش ظرفیت دانشجوی دندان‌پزشکی

آموزش عالی در هفته‌ گذشته روزهای پرحاشیه‌ای را گذراند، از طرح ادعای تقلب در آزمون سراسری و دستور رئیس جمهور برای تشکیل هیئت بررسی سلامت کنکور گرفته تا حواشی شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت بر سر تصویب افزایش ظرفیت پزشکی.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت، روزهای پرحاشیه‌ای را گذراند، از طرح ادعای تقلب در آزمون سراسری و دستور رئیس جمهور برای تشکیل هیئت بررسی سلامت کنکور گرفته تا حواشی شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت بر سر تصویب افزایش ظرفیت پزشکی.

برگزاری مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره فارابی با حضور رئیس جمهور و ابلاغ شیوه‌نامه شناسایی استعدادهای برتر به منظور جذب در دستگاه‌های اجرایی کشور از دیگر رویدادهای هفته گذشته بود. در ادامه ایسکانیوز، گزارشی از مشروح این رویدادها، ارائه می‌دهد.

پایان کنکور ۱۴۰۱ با حواشی بسیار؛ اما در نهایت تایید قطعی سلامت آزمون

آزمون سراسری ۱۴۰۱ که از روز چهارشنبه ۸ تیرماه آغاز شده بود، نخستین روز این هفته یعنی شنبه ۱۱ تیرماه با برگزاری آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی به پایان رسید. این آزمون با حواشی بسیاری همراه بود و پرحاشیه‌ترین اتفاق کنکور امسال، وقوع تقلب در آزمون بود. عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش، مهم‌ترین تقلب را کنکور ۱۴۰۱ را عکس گرفتن برخی داوطلبان از سوالات و ارسال آن برای افراد خارج از آزمون دانست و تصریح کرد که برخی افراد به کمک عینک دوربین‌دار، گردنبند هوشمند و دوربین‌دار، کراوات، پاپیون و دکمه مجهز به دوربین قصد عکس گرفتن از سوالات را داشتند که به کمک دستگاه‌های آشکارساز شناسایی شدند.

رئیس سنجش همچنین از تشکیل پرونده برای ۴۸۰ نفر از متخلفان کنکور ۱۴۰۱ خبر داد که ۷۰ مورد تخلف در زمان آزمون گروه ریاضی و علوم انسانی در حال رخ دادن بود. همچنین پورعباس از دستگیری یک تیم فروشنده وسایل الکترونیکی برای تقلب در کنکور خبر داد که این تیم از آذربایجان تا خراسان گسترده شده است.

انتشار اخبار تقلب در کنکور، اعتراض داوطلبان را برانگیخت. به طوری که کمپین‌هایی درباره ابطال کنکور تجربی و برکناری رئیس سازمان سنجش شکل گرفت. به همین دلیل، رئیس جمهور دستور داد هیئتی برای تحقیق و بررسی ابعاد شبهات مطرح شده در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ تشکیل شود.

این هیئت چهارشنبه ۱۵ تیرماه اعلام کرد که پس از بررسی دقیق همه گزارشات و مستندات ارائه شده از سوی دستگاه‌های مذکور، صحت برگزاری آزمون در بخش‌های مختلف شامل طراحی سوالات، چاپ، قرنطینه، توزیع و دیگر مراحل فرایند اجرایی، هیچ گونه شائبه و کمبودی نداشته و با توجه به اقدامات سازمان سنجش آموزش کشور و همکاری همه دستگاه‌های دست‌اندرکار در امر برگزاری آزمون، سلامت کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ در همه رشته‌ها و گروه‌ها مورد تایید قطعی است.

کشمکش شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت در مورد افزایش ظرفیت دندانپزشکی 

افزایش ظرفیت دندنپزشکی یکی از موضوعاتی است که اخیرا کشمکش‌هایی را بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت ایجاد کرده است. به طوری که اعضای شورا بر افزایش ظرفیت تاکید داشته؛ اما مسئولان وزارت بهداشت معتقدند که افزایش ظرفیت دندانپزشکی از اولویت برخوردار نیست. 

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شنبه ۱۱ تیرماه تصریح کرد که به دلیل تفاوت آمار ارائه شده از سوی ستاد نقشه جامع علمی کشور با آمارهای وزیر بهداشت، ستاد از عین‌اللهی وزیر بهداشت دعوت کرده است که در جلسه‌ای علمی و دوستانه، آمار و ارقام یکسانی اعلام کنند. کبگانیان گفت که اگر اعداد و ارقام یکی باشند، مانعی برای ادامه گفت‌وگو وجود نخواهد داشت. در نتیجه قرار بود در جلسه سه‌شنبه این هفته شورا موضوع افزایش ظرفیت دندانپزشکی مورد بررسی قرار گیرد؛ اما شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۲ تیرماه اعلام کرد که با وجود این که زمان جلسه از سوی شخص وزیر بهداشت تنظیم شده‌ بود، عین‌اللهی ۴۰ دقیقه پیش از آغاز جلسه، آن را لغو کرد.

از سوی دیگر، مهدی کدخدازاده دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی ۱۳ تیرماه درباره دلایل لغو جلسه بررسی افزایش ظرفیت دندانپزشکی توضیح داد که ناهماهنگی در تعیین زمان جلسه، اعلام دیرهنگام و تداخل با جلسات از پیش تعیین شده از جمله دلایل لغو جلسه بوده است. کدخدازاده تصریح کرد که سرانه دندانپزشک در موضوع ارتقا سلامت دهان، اولویت ندارد. به علاوه نحوه محاسبه سرانه دندانپزشک از سوی ستاد بر اساس دندانپزشکان دارای پروانه مطب نادرست است و ما بارها نحوه محاسبه صحیح را که بر اساس تعداد ثبت شده در سامانه نظام پزشکی است، را به شورا توضیح داده‌ایم.   

در حالی که انتظار می‌رفت با توجه به لغو جلسه با وزیر و مخالفت وزارت بهداشت، افزایش ظرفیت دندانپزشکی در جلسه این هفته شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نشود؛ اما این موضوع ۱۴ تیرماه در جلسه شورا مطرح و تصویب شد. سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تصویب ماده واحده‌ای مبنی بر تقویت زیرساخت‌های وزارت بهداشت در حوزه آموزش پزشکی و دندانپزشکی خبر داد و تاکید کرد که لازم است با همکاری نهادها، زیرساخت لازم برای جذب دانشجوی پزشکی عمومی و دندانپزشکی فراهم شود.

برگزاری جشنواره فارابی با حضور رئیس جمهور

جشنواره بین‌المللی فارابی به عنوان بزرگترین رویداد علوم انسانی کشور، سه‌شنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱ با حضور سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، غلامعلی حداد عادل رئیس شورای تحول علوم انسانی، حجت الاسلام و المسلمین رضا غلامی رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، عبدالحسین کلانتری دبیر جشنواره و معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم و جمعی از پژوهشگران و اندیشمندان عرصه علوم انسانی و اسلامی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

در این دوره جشنواره از ۱۶ اثر و تحقیق دارای امتیاز بالاتر به عنوان آثار برتر در بخش‌ گروه‌های علمی، شخصیت‌های پیشگام و پیشتاز علوم انسانی و اسلامی، محققان برتر بخش بین­‌الملل و برگزیدگان سایر بخش‌ها تقدیر شد. 

رئیس‌جمهور در این مراسم با تاکید بر ضرورت آسیب‌شناسی وضع موجود در حوزه علوم انسانی، تحقق علوم انسانی در تراز انقلاب شکوهمند اسلامی را حائز عقب‌ماندگی‌هایی دانست که باید با نگاه اجتهادی و نوآورانه عالمان و دانشمندان این عرصه، جبران شود.

ابلاغ شیوه‌نامه شناسایی استعدادهای برتر برای جذب در دستگاه‌های اجرایی

ناصر باقری‌مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از ابلاغ شیوه‌نامه شناسایی استعدادهای برتر به منظور جذب در دستگاه‌های اجرایی کشور خبر داد. به گفته قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در جلسه مورخ ۲۴ خرداد به پیشنهاد مشترک بنیاد ملی نخبگان و سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد ماده(۳) «آیین‌نامۀ جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی»، با هدف شناسایی سرمایه انسانی استعدادهای برتر و جذب آنان در دستگاه‌های اجرایی کشور، این شیوه‌نامه را تصویب کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1146803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =