کاهش۵۰ درصدی تورم مسکن در خرداد ۱۴۰۱

نرخ تورم سالانه واحدهای مسکونی شهر تهران در خردادماه سال قبل برابر ۸۴.۴ درصد بود، اما این نرخ در خردادماه امسال به ۲۵.۱ درصد رسیده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است.

گزارش مرکز آمار از بازار مسکن شهر تهران در خردادماه امسال نشان می‌دهد، نرخ تورم سالانه خردادماه ١٤٠١ املاک مسکونی شهر تهران به عدد ۲۵.۱ درصد رسیده که این نرخ علاوه بر کاهش ۵۶ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل، نسبت به اردیبهشت‌ماه امسال نیز (٢٥,٦ درصد)، ٠.٦ درصد کاهش داشته است.

تورم سالانه مسکن در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم (مرداد ۱۴۰۰) برابر با ۷۴.۹ درصد بود، اما آمار نشان می‌دهد که تورم سالانه از مرداد ۱۴۰۰ هر ماه نسبت به ماه قبل کاهش داشته است، به طوری که در پایان سال گذشته نرخ تورم سالانه مسکن شهر تهران به ۳۳ درصد رسید و این کاهش تورم در ۳ ماه ابتدایی امسال نیز ادامه داشته و در خردادماه به ۲۵ درصد رسیده است.

اهمیت کاهش تورم سالانه مسکن از آنجا است که بر اساس گزارش همین مرکز، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران از پاییز ۱۳۹۶ تا پاییز ۱۴۰۰ رشد ۵۶۰ درصدی داشته است. یعنی قیمت هر متر آپارتمان در شهر تهران طی مدت ۵ سال حدود ۶ برابر شده است.

متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در پاییز ۱۳۹۶ معادل ۵ میلیون تومان بوده و در پاییز ۱۴۰۰، این عدد به ۳۳ میلیون و ۴۸۶ هزار تومان اوج گرفته است.

بازار مسکن در ایران همواره تحت تأثیر شرایط اقتصادی و نرخ تورم بوده است، اما فعالان بازار جهش‌های قیمت مسکن در ۵ سال پایانی دولت قبل را ناشی از کم‌کاری این دولت می‌دانند.

علیرضا رهایی، مدیرکل امور زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است: «انگیزه و اراده ساخت مسکن در دولت قبلی وجود نداشت و این باعث افزایش مشکلات مسکن شد، از سوی دیگر تأثیر انتظارات تورمی در حوزه مسکن و افزایش قیمت آن توسط سوداگری در بازار نیز مشکلات مسکن را افزایش داد.»

افزایش قیمت مسکن، تأثیر خود را بر بازار اجاره نیز گذاشته است. با توجه به اینکه در بازار اجاره، قیمت اجاره بها به‌صورت مستقیم به ارزش ملک و قیمت آن وابسته است طی مدت ۵ سال یعنی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ قیمت اجاره بیش از ۲۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

براساس گزارش مرکز آمار، قیمت اجاره یک متر واحد مسکونی در شهر تهران در پاییز سال ۱۳۹۶ برابر ۲۵ هزار و ۷۳۴ تومان بوده که در پاییز ۱۴۰۰ به ۸۶ هزار و ۹۶۵ تومان رسیده، یعنی رشد اجاره در مدت ۵ سال بیش از ۳ برابر بوده است.

به این ترتیب انتظار مردم برای خانه‌دار شدن به خاطر کاهش ساخت و تولید مسکن در یک دهه قبل طولانی‌تر شده و تقاضای انباشته در بازار مسکن، تعادل میان عرضه و تقاضا را در این بخش برهم زده است، به همین دلیل شتاب رشد قیمت مسکن در ۵ سال گذشته شدید بوده است. با کند شدن نرخ تورم سالانه طی ۱۰ماه گذشته، شتاب رشد قیمت ماهانه نیز کمتر شده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، در خرداد ماه ١٤٠١ تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۳۵.۵ درصد رسیده است.

تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل (٢٩.٦ درصد) ٥.٩ درصد افزایش داشته است. همچنین در خردادماه ١٤٠١ تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ۷.۱ درصد بوده است. تورم ماهانه خردادماه در مقایسه با ماه قبل (٦.٠ درصد)، ۱.۱ درصد افزایش داشته است.

با اینکه متوسط قیمت آپارتمان شهر تهران در خردادماه امسال به ۴۱ میلیون تومان رسیده، اما این قیمت تحت تأثیر مناطق گران‌قیمت است، به طوری که در حال حاضر در شهر تهران در مناطقی قیمت مسکن نصف متوسط قیمت است. در منطقه ۱۷ قیمت یک متر واحد مسکونی حدود ۲۰ میلیون و ۷۰۰هزار تومان است.

در منطقه ۱۶ نیز قیمت یک متر آپارتمان به طور متوسط حدود ۲۱ میلیون تومان است. در ۳ منطقه یک، دو و سه متوسط قیمت مسکن بیش از ۵۰ میلیون تومان است که قیمت در این مناطق متوسط قیمت در کل شهر را در آمار افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، با توجه به کاهش سالانه نرخ تورم و کاهش شتاب افزایش ماهانه قیمت، پیش‌بینی این است که در صورت تحقق وعده دولت برای افزایش تولید و عرضه مسکن و اجرای برنامه نهضت ملی بر اساس طرح اولیه آن که ساخت یک میلیون مسکن را در سال برآورد کرده است، تعدیل قیمت مسکن و ایجاد ثبات در بازار آن طی ماه‌های آینده دور از انتظار نیست.

منبع: روزنامه ایران

کد خبر: 1146826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =