برخورد مسئولان دانشگاه با انجمن‌های علمی، سلیقه‌ای است/ احتمال نادیده گرفته شدن انجمن‌ها توسط معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها

دبیر مجمع انجمن‌های علمی دانشگاه تهران گفت: برخورد مسئولان دانشگاه با انجمن‌های علمی، سلیقه‌ای است.

محمد قوشچیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان این که مهم‌ترین مشکل انجمن‌های علمی همراه نبودن برخی مسئولان دانشگاهی با انجمن‌هاست، اظهار کرد: این مشکل از گروه‌های درسی آغاز می‌شود تا معاونت دانشگاه ادامه دارد که در چنین شرایطی برخورد با دانشجویان به صورت سلیقه‌ای اتفاق می‌افتد. به طوری که ممکن است مسئولی در یک دانشگاه، فعالیت‌های انجمن را به خوبی بشناسد و حمایت کند؛ اما شاید مسئول دیگری دید حمایتی نداشته باشد و کمکی به فعالیت‌های علمی دانشجویی نکنند.  

دبیر مجمع انجمن‌های علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که نبود حمایت از سوی مسئولان دانشگاه به فعالیت‌های علمی دانشجویی ضربه وارد می‌کند، افزود: بزرگترین ضربه‌ این است که دانشجویان از ادامه فعالیت مایوس شوند. دستاورد اصلی انجمن‌های علمی، ایجاد فضایی برای مشارکت و حضور دانشجویان است.

نماینده دانشجویی در کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه تهران با تصریح بر این که وقتی دانشجویان نادیده گرفته می‌شوند، دلسرد ‌شده و فعالیت‌های فوق برنامه را رها می‌کنند، گفت:  فعالیت در انجمن، حقوق و دستمزدی برای دانشجویان ندارد و تنها بر اساس علاقه شکل می‌گیرد. به همین دلیل، حمایت مسئولان دانشگاه بر استمرار و جهت‌دهی فعالیت‌ها تاثیر به سزایی دارد.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: با توجه به گزارش‌هایی که امسال از انجمن‌های دانشگاه دریافت کردیم، رئیس جدید دانشگاه تهران نگاه تحولی خوبی به انجمن‌های علمی دارد. همچنین در جلساتی که با رئیس دانشگاه داشتیم، شاهد این دید حمایتی به انجمن‌های علمی بودیم.

قوشچیان با تاکید بر این که بودجه یکی از اصلی‌ترین مشکلات انجمن‌های علمی است، افزود: فراهم کردن مقدمات برگزاری هر مراسمی، هزینه‌هایی دربردارد. با توجه به این که معاونت فرهنگی، گستره فعالیت وسیعی دارد. اگر فرایند تصویب برنامه‌های انجمن طولانی شود یا از برنامه‌های پیشنهادی دانشجویان هیچ حمایتی نشود، انجمن با مشکلات زیادی مواجه می‌شود. 

دبیر مجمع انجمن‌های علمی دانشگاه تهران با بیان این که انجمن‌های علمی با یک عضو هیئت علمی به عنوان استاد مشاور در ارتباط هستند که فعالیت‌های انجمن را بررسی کرده و تایید اولیه آن را ارائه می‌دهد، گفت: وقتی برنامه‌های انجمن از یک فیلتر هدایتی مانند استاد مشاور می‌گذرد، یعنی به نوعی تاییدشده است. البته متاسفانه برخی استادان مشاور وقت کافی برای انجمن نمی‌گذارند، البته برخی استادان هم دانشجویان را ترغیب و تشویق به مشارکت می‌کنند.

وی با اشاره به این که وقتی استادان همکاری لازم را با انجمن نداشته باشند، اعضا مجبور می‌شوند تلاش مضاعفی داشته باشند در زمینه‌هایی مانند اخذ مجوز تا فعالیت‌هایشان به نتیجه برسد، گفت: در این صورت همکاری استاد با توجه به روابط می‌تواند کمک کننده باشد.

قوشچیان درباره بزرگترین مطالبه انجمن‌های علمی تصریح کرد: ایجاد رویکرد حمایتی از انجمن‌ها، بزرگترین مطالبه ما است. وقتی مسئولان دانشگاه معتقد باشند که انجمن‌ها مفید، موثر و در راستای اهداف وزارتخانه هستند، حمایت بیشتری از آن‌ها می‌کنند. وقتی نگاه حمایتی شود، هدف‌گذاری و ریل‌گذاری انجام می‌شود و مشکلات بودجه هم برطرف می‌شود. 

دبیر مجمع انجمن‌های علمی دانشگاه تهران در پایان اظهار کرد: چون انجمن‌های علمی عنوان فرهنگی ندارند، احتمال نادیده گرفته شدن بیشتری در مقایسه با سایر نهادهای تحت نظارت معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها وجود دارد. به همین دلیل، لازم است که مسئولان نگاه ویژه‌ای به انجمن‌ها داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1146846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =