امیرعبداللهیان: گفت‌وگوهای سازنده‌ای با قطر داشتیم

وزیر امور خارجه در نشست خبری با همتای قطری گفت که گفت‌وگوهای سازنده‌ای با وزیر خارجه قطر داشته است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (چهارشنبه) ۱۵ تیر ماه میزبان «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در تهران بود، پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای قطری در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

بیشتر بخوانید:

امیرعبداللهیان: از مرحله سوء تفاهمات با باکو عبور کردیم

وزیر امور خاجه ضمن خیرمقدم به همتای خود گفت:گفت‌وگوهای سازنده‌ای را در خصوص برخی موضوعات دوجانبه داشتیم. مراتب قدردانی را از وزیر خارجه قطر به خاطر هماهنگی‌های خوب روز گذشته بین مقامات ورزشی ایران و مقامات ذیربط جام جهانی فوتبال اعلام کردم.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود:در گفت‌وگوهای امروز از زبان وزیر خارجه قطر این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که مشکلی برای اقامت طولانی مدت تجار ایرانی در قطر نخواهد بود. در زمینه تسهیل حمل و نقل و رفع مشکلات شرایط کرونایی که برخی لنج داران ایرانی با آن مواجه بودند گفت‌وگو کردیم و امیدواریم در این زمینه این مشکلات رفع شود.

وی گفت: در خصوص لزوم تقویت سازوکارهای منطقه‌ای گفت‌وگوهای مثبتی داشتیم. قطر نقش مثبتی در این زمینه ایفا کرده و در خصوص تقویت گفت‌وگوهای منطقه گام‌های مثبتی را برداشته است.

امیرعبداللهیان افزود: از حسن میزبانی دولت قطر برای گفت‌وگوهای ایران و نماینده اتحادیه اروپا و گفت‌وگوهای سه جانبه غیرمستقیم هفته گذشته در دوحه قدردانی می‌کنم. هماهنگی‌های خوب و نقش سازنده و تلاش‌های امیر قطر و وزیر خارجه این کشور برای اینکه این گفت‌وگوها را تسهیل کنند که گفت‌وگوها پیشرفت داشته باشد و در مسیر بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان گام‌ها مثبت و سازنده‌ای از دوستان قطر شاهدیم

وی گفت: برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم برخلاف برخی ادعاهای آمریکایی‌ها ما هیچگونه مطالبه زیاده خواهانه و فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم. مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است. اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوعی فرابرجامی است ما در درورن گفتگوها به آمریا تاکید کردیم براساس آنچه در ماه‌های گذشته در مذاکرات وین رخ داد و بارها طرف‌ّای غربی اعلام کردند هر آنچه مانع نفع اقتصادی ایران از برجام شود ر ا از میان برخواهند داشت. در گفت‌وگوهای دوحه یک موضوع اساسی که برآن تمرکز کردیم تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه هر آن چیزی است که نفع کامل اقتصادی ایران از براچام را بخواند تحت تاثیر قرار دهد. مطالبه و خواسته ما زیاده خواهانه نیست ولی در مسیر اخذ تضمین‌ها آمریکا باید متعهد باشد که ایران از مزایای کامل توافق سال ۲۰۱۵ برخوردار خواهد بود. این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته ما را نسبت به تحقق آن مطمئن کند. حسن نیت داریم اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم.

کد خبر: 1146855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =