ریزروبات‌ها دندان‌هایمان را تمیز می‌کنند

محققان دانشگاه پنسیلوانیا ریزروبات‌هایی را طراحی کرده‌اند که با تغییر شکل، دندان‌های کاربرش را مسواک می‌زند و نخ دندان می‌کشد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محققان دانشگاه پنسیلوانیا روبات یک میکروگرمی طراحی کرده‌اند که مبتنی بر ماده ضدمیکروبی نانوذرات آهن است و با کمک یک میدان مغناطیسی هدایت می‌شود، دندان‌ها را مسواک می‌زند و بین دندان‌ها را نخ دندان می‌کشد. این سیستم به‌ویژه برای کسانی که مهارت یا توانایی تمیز کردن دندان‌های خود را ندارند، ارزشمند است.

بلوک‌های سازنده این ریزروبات نانوذرات اکسید آهم است که هم فعالیت کاتالیزوری دارند و هم فعالیت مغناطیسی. در نتیجه با کمک یک میدان مغناطیسی می‌توان حرکت و پیکربندی روبات را به گونه‌ای هدایت کرد که ساختارهای مویی شکل تشکیل دهند تا پلاک‌های دندانی را از سطوح دندان‌ها پاک کنند یا تبدیل به رشته‌های درازی شوند و مانند نخ دندان بین دندان‌ها بلغزند. در هر دو مورد، یک واکنش کاتالیزوری نانوذرات را به سمت تولید ضدمیکروبی سوق می‌دهد تا باکتری‌های مضر دهان را در محل از بین ببرند.

آزمایش‌هایی که با استفاده از این سیستم روی دندان‌های مصنوعی و واقعی انسان انجام شد، نشان داد که مجموعه‌ای از این ریزروبات‌ها می‌توانند با تغییر شکل به راحتی بیوفیلم‌های چسبنده‌ای را که منجر به ایجاد حفره و بیماری‌های لثه می‌شوند را از بین ببرند.

بیوفیلم یا زیست‌لایه اجتماعی از سلول‌های میکروارگانیسمی است که به یک سطح متصل شده‌اند و توسط مواد پلیمری خارج سلولی پوشیده شده‌اند. زیست‌لایه توسط گروه‌های مختلفی از باکتری‌ها ساخته می‌شود و به علت مشکلاتی که به وجود می‌آورند در پزشکی و صنعت از اهمیت بالایی برخوردارند.

محققان می‌گویند: مراقب از دندان برای بسیاری از افراد، کار دشواری است. شما باید دندان‌های خود را مسواک بزنید، بعد نخ دندان بکشید و سپس دهان‌تان را بشویید. این یک فرآیند دستی و چند مرحله‌ای است، ولی با کمک ریزروبات‌ها، هر سه مورد به صورت یکپارچه، بدون دخالت دست و به صورت خودکار انجام می‌شود.

آنها می‌افزایند: نانوذرات را می‌توان با میدان‌های مغناطیسی به روش‌های شگفت‌آوری تغییر شکل داد و کنترل کرد تا هم مانند مسواک روی دندان‌ها و هم مانند نخ دندان، بین دندان‌ها را را تمیز کنند.

تحولی در مراقبت از دهان

محققان دانشگاه پنسیلوانیا می‌گویند: طراحی مسواک، هزاران سال است که نسبتا بدون تغییر باقی مانده است. نهایت تغییری که مسواک داشته‌، اضافه شدن موتور الکتریکی بر پایه برس مسواک بوده که باز هم مفهوم اساسی یکسانی را ادامه داده است.

به گفته آنها، فرقی نمی‌کند که دندان‌های کاربر صاف یا نامرتب باشد. این ریزروبات، با سطوح مختلف سازگار می‌شود و می‌تواند با فرم دهان و دندان‌ها خودش را تنظیم کند. در این سطوح می‌توانند بیوفیلم

در این سطوح مختلف، محققان دریافتند که سیستم میکرورباتیک می تواند به طور موثر بیوفیلم ها را از بین ببرد و آنها را از همه عوامل بیماری زا قابل تشخیص پاک کند. نانوذرات اکسید آهن برای کاربردهای دیگر مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته‌ است و آزمایش‌ مربوط به تشکیل‌ رشته‌های دراز مویی روی یک مدل حیوانی نشان داد که به بافت لثه آسیبی نمی‌رسانند. محققان دریافته‌اند که چطور رشته‌های دراز را به اندازه‌ای کافی سفت بسازند که بیوفیلم‌ها را از بین ببرند، اما به اندازه کافی نرم باشد که به لثه‌ها آسیب نزند.

کد خبر: 1147041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =