تولید دانش بنیان نهاده خوراک دام با پروتئین بیشتر و قیمت ارزانتر از جو در کشور

یک شرکت دانش بنیان با استفاده از توان متخصصان خود و پشتوانه مرکز تحقیقات علوم دامی کشور موفق به تولید و عرضه یک نهاده پروتئینی از بستر طیور گوشتی ( کودمرغی) شده است که جیره دام را ۴۰ درصد ارزان تر می کند.

به گزارش گروه علمی ایسکانیوز؛ نشخوارکنندگان دستگاه گوارشی منحصر به فردی دارند که به آنها اجازه می دهد از محصولات جانبی به عنوان منابع رژیم غذایی استفاده کنند. صنعت خوراک دام عمدتا از محصولات جانبی و سایر موادی که فقط توسط نشخوارکنندگان قابل هضم است، استفاده می کند.

 یکی از این محصولات جانبی که به عنوان خوراک دام های پرواری استفاده می شود، بستر طیور گوشتی است. بستر طیور گوشتی ( کود مرغی) یک منبع خوب پروتئین انرژی و مواد معدنی است. در سراسر کشور آمریکا  بستر طیور گوشتی بیش از ۴۰ سال است که به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد، بدون هیچ گونه اثرات مضر روی دام ها و انسان هایی که محصولات این دام ها را مصرف کرده‌اند. بنابراین احتمال هرگونه خطر و تهدید سلامت انسان و بهداشت عمومی کاملاً بعید است.

 وجود باکتری هایی مانند سالمونلا و اشرشیا از عوامل محدود کننده مصرف بستر طیور گوشی به صورت خام است. لذا فرآوری و غنی سازی صحیح باعث حذف عوامل بیماری زا و همچنین افزایش خوش خوراکی محسوب می شود.

در همین راستا یک شرکت دانش بنیان ایرانی با استفاده از روش فرآوری خاص، نهاده دامی پروتئینی از بستر طیور گوشتی را در کشور تولید کرده است.

مهشید نیکو کارشناس تغذیه این شرکت دانش بنیان در گفت و گو با خبرنگار علم و آموزش ایرنا در خصوص این نهاده دامی گفت: این محصول دانش بنیان یک نهاده پروتئینی هست که از بستر طیور گوشتی تولید می شود و ۲۴ تا ۲۵ درصد پروتئین و ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ کیلو کالری انرژی دارد.

وی با بیان اینکه این محصول برای دام های پرواری استفاده می شود، بیان کرد: در حال حاضر این محصول به خاطر کمبود نهاده های دامی و قیمت بالای نهاده ها به شدت مورد استقبال قرار گرفته است؛ چرا که تا حدود ۴۰ درصد جیره دام را ارزان می کند و از طرفی به خاطر پروتئین و انرژی بالایی که دارد، وزن خوبی هم به دام می دهد.

نیکو ادامه داد: محصول پایه که همان کود مرغی فرآوری شده است، محرک رشد، محرک اشتها است و با اینکه ۲ برابر جو پروتئین و برابر با جو انرژی دارد، اما قیمت آن کمتر از نصف قیمت جو است.

کارشناس تغذیه این شرکت دانش بنیان  اظهار داشت: این محصول از لحاظ بهداشتی، کاملا بهداشتی است و تاییدیه های لازم را  دارد؛ چرا که ۱۲ سال مرکز تحقیقات علوم دامی روی این محصول کار کرده و در حال حاضر این محصول در اختیار دامداران قرار گرفته است.

وی بیان کرد: دامداران به لحاظ وزن گیری و مقرون به صرفه بودن این محصول، نتیجه خوبی در دام های خود گرفته اند.

این کارشناس با بیان اینکه شرکت های دیگری در این زمینه کار می کنند، افزود: با دانش فنی موجود و پشتوانه تحقیقات علوم دامی کشور، شرکت ما تنها کارخانه ای است که حتی می توان گفت در خاورمیانه این محصول را به این روش تولید می کند.

نیکوگفت: در حال حاضر ۶۰۰ تن در ماه از این نهاده تولید می کنیم، اما نیاز است این مقدار افزایش یابد و برای این کار نیاز به حمایت دولت داریم تا این ظرفیت را افزایش دهیم؛ چرا که دامداران در حال گرفتن نتیجه از این محصول هستند. گسترش خط تولید به تسهیلات بیشتر نیاز دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1147156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =