اعزام ۲ هزار دانشجوی جهادگر به مناطق محروم/ رویکردهای معاونت فرهنگی دانشگاه پزشکی شهید بهشتی شفاف شود

«انتصاب مسئولان بسیج دانشجویی، مطالبه شفافیت فرهنگی در دانشگاه علوم پزشکی بهشتی و اعزام گروه‌های جهادی» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های دانشجویی در هفته سوم تیرماه ۱۴۰۱ است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تشکل‌های دانشجویی در هفته‌ای که گذشت فعالیت‌های متعدد و متفاوتی مثل انتخاب یا انصاب دبیران یا مسئولان داشتند؛ اما آمادگی و ساماندهی فعالیت‌های جهادی و شناسایی مناطق محروم و هدف محور اصلی فعالیت و تمرکز آنها بود. موضوعی که هر سال بعد از امتحانات پایان ترم و ایام نوروز در صدر اخبار مرتبط با فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی قرار دارد.

از جمله دیگر عناوین مهم حوزه تشکل‌های دانشگاهی می‌توان به « مطالبه اصلاح قوانین مربوط به مناطق آزاد، برگزاری گردهمایی کوثرانه» و غیره اشاره کرد. مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار تشکل‌های دانشجویی را در هفته‌ سوم تیرماه آورده است: 

انتصاب مسئولان بسیج دانشجویی برخی از دانشگاه‌های تهران

صادق مفرد مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ طی احکامی جداگانه عرفان سامی را به عنوان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، محمد رضا قلی پور را به عنوان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری و علی شهریاری را به عنوان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی منصوب کرد.

علاوه بر انتصاب‌های نام برده شده، مفرد در حکمی دیگر مصطفی بابائی را به عنوان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس معرفی کرد. گفتنی است، پیش از این سجاد شیخ علیا مسئولیت این تشکل دانشجویی را به عهده داشته است.

همچنین امیرحسین محمدپور به عنوان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد مرکز  و  مهدی ثقینی را به عنوان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب نیز منصوب شدند.

اصلاح قانون مناطق آزاد؛ مطالبه بیش از ۱۱۰ تشکل دانشجویی

 قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی و بیش از ۱۱۰ تشکل دانشجویی در نامه‌ای به محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواستار اصلاح قانون مناطق آزاد و ویژه تجاری شدند.

در این نامه بیان شده است: «مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بایستی نقش موثری در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد که مطابق بند ۱۱ ابلاغیه سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» از سوی مقام معظم رهبری، این مناطق موظف‌اند اقدام به توسعه حوزه عمل خود به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج کنید؛ اما متاسفانه آن گونه که آمار نشان می‌دهد واقعیت عملکرد این مناطق چیز دیگری است.

در بخشی از این نامه خاطر نشان شده است: «مطابق آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سهم این مناطق (با لحاظ صادرات خدمات) از صادرات غیرنفتی کشور حدود ۱ درصد، از میزان تولید حدود ۱ درصد، از تعداد واحدهای تولیدی فعال کمتر از ۳ درصد، از جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی حدود ۱۰ درصد و از اشتغال زایی کل کشور حدود ۴ درصد است و همین طور میزان واردات کالا از طریق مناطق آزاد نیز حدود ۲ برابر صادرات کالا از این مناطق به خارج از کشور است.»

دانشجویان در این نامه درباه انتظارات خود از کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کردند: «اصلاح قانون مناطق آزاد و ویژه تجاری توسط کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به اتمام برسد و  روند و زمان اتمام اصلاح این قانون به صورت شفاف و مستمر در اختیار نخبگان و دغدغه‌مندان این حوزه قرار گیرد و از ظرفیت سایر کارشناسان و اندیشکده‌ها و NGO‌های مردمی نیز به نحو شایسته‌ای استفاده گردد و تا زمان اصلاح قانون از افزایش هر منطقه آزاد و ویژه اقتصادی جدا جلوگیری شود.»

گردهمایی واحد خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در تهران 

پنجمین گردهمایی واحد خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با عنوان «کوثرانه» از ۲۴ تا ۲۷ تیرماه در تهران برگزاری می‌شود.

گفتی است که هویت شناسی زنان و دختران، فرصت‌های عاملیت زنان در جامعه، تاکنیک‌های مدیریت فردی در جهت رشد فردیت، چالش‌های حضور اجتماعی زنان و حقوق زنان و بررسی شبهات اجتماعی در این زمینه از جمله سرفصل‌های پنجمین گردهمایی واحد خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل است.

اعزام ۲۰۰۰ دانشجوی جهادگر به مناطق محروم

 ایمان ایرانی مسئول معاونت عملیات جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران آماده کردن، پشتیبانی و آماده سازی برای برگزاری اردوهای جهادی و فعالیت های جهادی دانشجویان دانشگاه‌های تهران را هدف اصلی این معاونت بیان کرد.

وی از اعزام ۲۰۰۰ دانشجو در قالب گروه‌های جهادی خبر داد و تصریح کرد که  از این تعداد ۶۰ درصد برادر و ۴۰ درصد خواهر هستند.

ایرانی اظهار کرد: قرارگاه عهد خدمت، به نام و یاد شهید جهادگر حادثه تروریستی حرم رضوی، شهید «حجت الاسلام محمد اصلانی» نام گذاری شده است و فعالیت‌های آن از تاریخ ۲۰ تیر تا ۵ شهریور انجام خواهد شد.

رویکردهای معاونت فرهنگی دانشگاه پزشکی دانشگاه شهید بهشتی شفاف شود

انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ دانشگاه شهیدبهشتی در نامه ای خطاب به علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بیان مطالبه خود در مورد تدوین برنامه‌ای جامع و شفاف برای فعالیت‌های فرهنگی در این دانشگاه پرداخت. 

در بخشی از این نامه بیان شده است: «جناب عالی رویکردهای کلی معاونت مربوطه درباره بهره گیری از افکار و تجارب مجموعه‌های دانشجویی در تصمیمات و برنامه‌ها را شفاف کنید؛ چرا که مشخص است مجموعه‌ها، تشکل‌ها و شوراهای دانشجویی به بدنه دانشجویی نزدیک‌تر و مانوس‌تر از کسانی هستند که مدت‌ها وقت کافی برای جلسه، همفکری و دیدار با این مجموعه‌ها را ندارند.»

در این نامه تصریح شده است: «با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانات خود مکررا جوانان را به ترویج ازدواج ساده و آسان تشویق کرده‌اند؛ اما متاسفانه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که باید در عقلانیت، فرهنگ سازی و ارزش گذاری نمونه باشد، اقدام به برگزاری مراسم‌هایی با هزینه‌های گزاف می‌شود. فارغ از اینکه تامین هزینه از طرق مختلف اتفاق می‌افتد، هدف از این همه اسراف چیست؟

در این نامه خاطرنشان شده است: «جامعه دانشجویی امروز، نیازمند یک پشتوانه مستحکم برای اقدامات فرهنگی است؛ اما گمان می‌رود هدف معاونت فرهنگی به عنوان پشتوانه دانشجویی، ایفای نقش دخالتی به جای نقش هدایتی و نظارتی در برنامه های فرهنگی دانشجویان است.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1147220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =