کرم‌های مهندسی شده سلول‌های سرطانی را می‌کشند

محققان ژاپنی توانستند با ایجاد یک غلاف هیدروژلی برای کرم‌های لوله‌ای، آنها را برای حمل داروهای ضدسرطانی به سلول‌های تومور برسانند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ در ماه نوامبر پارسال خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دانشمندان یک آزمایش غربالگری سرطان را با استفاده از کرم‌های گرد دستکاری شده ژنتیکی انجام دادند و از طریق یک قطره ادرار توانستند علائم اولیه سرطان لوزالمعده را تشخیص دهند.

حال دانشمندان دانشگاه اوزاکا در ژاپن کشف کرده‌اند که نوع خاصی از کرم میکروسکوپی به نام «کرم لوله‌ای یا نماتد» (Nematode) می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. از این رو، سعی کردند که کرم‌ها را به وسیله «غلاف» مبتنی بر هیدروژل بپوشانند تا بتوانند آنها را برای حمل محموله‌های کاربردی مثل مواد کشنده سرطان مهندسی کنند.

کرم دریایی که دنبال سلول‌های سرطانی است

یکی از انواع نماتدها، موجودی میکروسکوپی ساکن دریاست که «آنیساکیس سیمپلکس» نام دارد. این کرم دریایی علاقه خاصی به سلول‌های سرطانی دارد.

محققان می‌گویند: انیساکیس سیمپلکس سرطان را حس می‌کند. به طور بالقوه با تشخیص «بوی» سرطان به بافت‌های سرطانی متصل می‌شود. پس در نتیجه می‌توان از آن برای رساندن مستقیم داروهای ضدسرطان به سلول‌های سرطانی در بدن انسان استفاده کرد.

آنها تصمیم گرفتند که سیستمی را برای ایجاد غلاف هیدروژلی روی نماتدها بررسی کنند تا بتوانند یک لایه ژل مانند سرتاسر بدن آنها ایجاد کنند و از آنها در برابر مواد کشنده سلول‌های سرطانی که برای حمل آنها مجهز شده‌اند، محافظت کند. نتیجه آزمایش این بود که نماتدها با لباسی به ضخامت یک صدم میلی‌متر پوشیده شدند و جالب‌تر اینکه کل این فرآیند فقط ۲۰ دقیقه طول کشید.

محققان می‌گویند: نتایج بسیار واضح و جالب بود. غلاف‌ها به هیچ وجه با بقای کرم‌ها تداخل نداشت و به اندازه کافی منعطف بود تا حرکت و توانایی طبیعی کرم‌ها را برای جستجوی بو و سیگنال‌های شیمیایی حفظ کند.

داروهای ضدسرطان مستقیم به سلول‌های سرطانی تحویل داده می‌شوند

محققان بعد از این آزمایش، داروهای ضدسرطان را روی نماتدها آزمایش کردند. معمولا این داروها برای کرم‌های انگلی مضر است، اما در این مورد، کرم‌ها با زره هیدروژلی خود کاملا در امان ماندند و توانستند دارو را در شرایط آزمایشگاهی منتقل کند و تحویل بدهد.

محققان می‌گویند: یافته‌های ما نشان می‌دهد که نماتدها می‌توانند به طور بالقوه برای تحویل محموله‌های کاربردی در آینده مورد استفاده قرار گیرند. با توجه به سازگاری غلاف‌های هیدروژلی، این سیستم تحویل مبتنی بر کرم نه تنها برای رساندن داروهای ضد سرطان به سلول‌های تومور در بیماران نویدبخش است، بلکه کاربردهای بالقوه‌ای در زمینه‌های دیگری مانند انتقال باکتری‌های مفید به ریشه گیاهان دارد.

کد خبر: 1147228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =