شهریه دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه آزاد کم‌تر از دانشگاه‌های دولتی است/ تمایل دانشجویان عراقی برای تحصیل در واحد ارومیه

مدیر بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه: شهریه‌ای که اتباع غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی می‌پردازند بسیار کم‌تر از دانشگاه‌های دیگر دولتی و خصوصی است؛ مثلا دانشگاه ارومیه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار برای تحصیل در رشته‌های غیرپزشکی از داوطلبین خارجی می‌گیرد که این مقدار در دانشگاه آزاد ارومیه حدود ۴۰۰ دلار است.

آرش محمدی‌فلاح مدیر بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: حدود ۱۲۰ دانشجوی اتباع خارجی، اکثرا از کردستان عراق در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی مشغول تحصیل هستند که پیش‌بینی می‌شود این تعداد از مهرماه با مجوزهای جدیدی که در حال اخذ آن هستیم، خیلی بیشتر خواهد شد. این دانشجویان هیچ محدودیتی در انتخاب رشته ندارند و می‌توانند در تمامی رشته‌های موجود در واحدهای ما تحصیل کنند که هم‌اکنون اغلب آن‌ها رغبت بیشتری به رشته‌های علوم مهندسی و پایه مانند عمران، کامپیوتر، برق، ادبیات فارسی، حقوق و ... دارند. همچنین با راه‌اندازی رشته پزشکی از ترم آینده، امکان تحصیل در این رشته نیز علاوه بر مامایی و پرستاری به وجود می‌آید.

وی در رابطه با گلایه برخی دانشجویان غیرایرانی نسبت به محاسبه دلاری شهریه گفت: معمولا در همه دانشگاه‌های دنیا هزینه تحصیل برای دانشجویان خارجی بیش‌تر از اتباع داخلی خودشان است. شهریه‌ای که اتباع غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی می‌پردازند بسیار کم‌تر از دانشگاه‌های دیگر دولتی و خصوصی است؛ مثلا دانشگاه ارومیه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار برای تحصیل در رشته‌های غیرپزشکی از داوطلبین خارجی می‌گیرد که این مقدار در دانشگاه آزاد ارومیه حدود ۴۰۰ دلار است.

فلاح افزود: اگرچه هنوز به صورت کلی تسهیلات مالی خاصی برای دانشجویان اتباع خارجی در تصمیم‌گیری‌های کلان لحاظ نشده است؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی حداکثر تلاش خود را به کار می‌گیرد تا این دسته از دانشجویان در رابطه با پرداخت شهریه با مشکلی مواجه نشوند. به همین خاطر آن‌ها مجازند با واریز مقداری پیش‌پرداخت، باقی‌مانده شهریه خود را در طول ترم بپردازند و مشکلی بابت حضور در کلاس نداشته باشند.

او پیرامون برگزاری آمادگی‌های زبانی این دسته از دانشجویان بیان کرد: دوره‌های زبان فارسی و آزمون ویژه‌ای در آغاز تحصیل برای دانشجوهای اتباع در سه سطح مقدماتی تا پیشرفته برای افرادی که میزان‌ تسلط‌های مختلفی دارند، برگزار می‌شود. دانشگاه‌های محدودی در کشور اجازه برگزاری دوره‌های زبان فارسی را دارند که خوشبختانه واحد ارومیه یکی از آن‌ها است. اگر دانشجویی هم اعلام کند که به فارسی تا حد قابل قبولی مسلط است و به آموزش نیاز ندارد، باید در آزمون سراسری بسندگی زبان شرکت کند که بر اساس نتیجه آن در دانشگاه پذیرش می‌شود.

مدیر بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه تصریح کرد: از آن‌جایی که پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی در زمان همه‌گیری ویروس کرونا و آموزش مجازی بود، هنوز زمینه‌های حضور آن‌ها در بعضی طرح‌های علمی‌مهارتی مثل پویش فراهم نشده، اما فکر می‌کنم از نیمسال آینده و تداوم آموزش حضوری اتفاقات خوبی در این حوزه بیافتد.

وی معتقد است که نزدیکی فاصله اقلیم کردستان عراق و استان آذربایجان غربی، کاهش مشکلات زبان فارسی اتباع کرد به دلیل سکونت قبلی تعداد زیادی از آن‌ها در ایران و همچنین مورد پذیرش بودن مدرک دانشگاه آزاد واحد ارومیه در اقلیم کردستان از جمله عللی است که موجب افزایش تمایل دانشجویان کرد عراقی برای حضور در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه ادامه داد: خوابگاه‌های مجزایی برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته شده که امکانات رفاهی آن در حد یک هتل ۴ ستاره است. از آن‌جایی که تقریبا همه دانشجویان اتباع ما، پسر هستند و درخواستی بابت خوابگاه متاهلی نداشته‌ایم، تاکنون در اقدام به تاسیس این نوع خوابگاه نشده است ولی با توجه به ظرفیت‌های موجود، توانایی ایجاد خوابگاه‌ متاهلی را نیز برای داوطلبین آن داریم.

فلاح در پایان تاکید کرد: دانشگاه‌های مرزی امکان جذب دانشجوی خارجی بیش‌تری را نسبت به سایر واحدها دارند لذا تسریع در روند اخذ برخی مجوزها از مرکز می‌تواند کمک شایانی به بهبود امور بین‌الملل آن‌ها کند که این علاوه بر ارزآوری برای کشور، موجب ارتقای تبلادلات فرهنگی و علمی بین دو کشور می‌شود.

انتهای خبر/

کد خبر: 1147250

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =