وزارت علوم کارگروهی برای تشویق استادان به فرزندآوری تشکیل دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه اراک گفت: وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری می‌تواند شورا یا کارگروهی برای تعیین سیاست‌های تشویقی اعضای هیئت علمی تشکیل دهد.

فاطمه مرجانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه در حال حاضر نرخ رشد جمعیت در کشور بسیار پایین است اظهار کرد: در این راستا شاید قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» و سایر مشوق‌ها بتوانند تا حدودی این مشکل را کاهش دهند، به همین منظور باید برخی قوانین حمایتی برای خانم‌های متاهل و شاغل وضع شود تا آنها با خیالی آسوده و فارغ از دغدغه‌های محیط کار باردار شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اراک از دست دادن مسئولیت و شغل را یکی از عوامل ترس خانم‌ها از فرزندآوری دانست و گفت: در نتیجه مسئولان در مرحله اول باید این اطمینان خاطر را به خانم‌ها بدهند که پس از زایمان و بازگشت از مرخصی، شغل‌شان از آنها گرفته نخواهد شد. در چنین شرایطی ترس خانم‌ها برای از دست دادن جایگاه مدیریتی کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه تمام قوانین در دهه هفتاد برخلاف فرزندآوری بود، گفت: خودم در دهه هفتاد فرزندم به دنیا آمد و به خوبی خاطرم است که رئیسم با لحنی بسیار آزار دهنده گفت «هر روز یکی از خانم‌ها می‌خواهند از مرخصی زایمان استفاده کنند.»

بیشتر بخوانید:

سرپیچی سازمان تامین اجتماعی در ارائه تسهیلات به اساتید خانم

مرجانی بر ارائه مشوق‌هایی از سوی مسئولان برای فرزندآوری استادان تاکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند همانند سایر سازمان‌ها یا به صورت جداگانه و علاوه بر سیاست‌های تشویقی دولت و مجلس شورای اسلامی مانند «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» برای استادانی که متاهل یا مادر هستند، تسهیلات یا مشوق‌هایی در نظر بگیرند.

رئیس دانشکده شیمی دانشگاه اراک با ذکر مثالی ادامه داد: وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری طبق ابلاغیه می‌تواند به روسای دانشگاه‌ها اختیار دهد که پایه حقوق یا تشویقی اعضای هیئت علمی که به تازگی فرزند دار شده‌اند را افزایش دهد. البته بسیار مناسب است اگر شورا یاکارگروهی در این وزارتخانه تشکیل شود و این پیشنهادات را بررسی و تحلیل کند. 

وی با اشاره به اینکه استادان به دلیل شان و منزلت اجتماعی که دارند، الگوهای بسیاری مناسبی برای دانشجویان و سایر افراد جامعه بوده و از آنها تبعیت می‌شود، گفت: به عنوان مثال استاد خانمی که یک یا چند فرزند دارد، بر یک یا چند فرزند داشتن سایر خانم ها تاثیر گذار است چرا که وی را به عنوان فردی علمی و باسواد میشناسند. 

برنامه‌ریزی مسئولان برای فرزندآوری دانشجویان

مرجانی با بیان اینکه مسئولان دانشگاهی باید برای استفاده از پتانسیل دانشجویان در راستای فرزندآوری برنامه‌های مشخص و بلند مدت داشته باشند، گفت: حضور در کلاس‌های درس، تاریخ امتحانات، نبود مهدکودک در دانشگاه‌ها و همکاری نکردن استادان راهنما یا مشاور از عمده‌ترین مشکلات دانشجویان متاهل و مادر است.

این استاد تمام دانشگاه اراک با تاکید بر اینکه دانشجویان مادر نیاز به حمایت‌ دارند، گفت: به عنوان مثال دانشجویی که به تازگی مادر شده است، امکان دارد برای پاس کردن دروس خود درگیر مشکلاتی اعم از زمان یا تاریخ امتحان داشته باشد. معاونان آموزشی در دانشگاه‌ها یا مدیر گروه‌ها می‌توانند ضمن حمایت و همکاری، در تاریخ دیگری از آنها به صورت جداگانه امتحان بگیرد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: گاهی سیاست‌های تشویقی-اقتصادی به تنهایی برای فرزندآوری کافی نیست، بلکه باید حمایت‌های معنوی نیز وجود داشته باشد. به عنوان مثال دانشجویی که نمی‌تواند در تاریخ خاص امتحان دهد یا از پایان نامه خود دفاع کند، هدیه 10 میلیون تومانی خیلی برای وی کارآمد یا انگیزه بخش نخواهد بود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1147261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =