تعاملات بین صنعت و دانشگاه توسعه می‌یابد/ افزایش حمایت‌های بخش خصوصی از شرکت‌های دانش بنیان

برگزاری رویداد عصر امید آغاز ارتباطات بین صنعت و دانشگاه بود و ادامه این روند باعث جهش تعاملات بین صنعت و دانشگاه در سال آینده خواهد شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، امروزه دغدغه دانشگاه‌ها در مقاطع مختلف دیگر ارائه دروس تئوری به دانشجویان نیست، بلکه مهارت‌ورزی، کسب تجربیات، تخصص، معرفی به صنعت و دیگر نهادها برای اشتغال و کارآفرین مورد اهمیت قرار گرفته است.  این در حالی است که در اغلب دانشگاه‌ها و مدارس آنطور که باید به مقوله مهارت‌آموزی توجه نشده و به شکل سنتی به فعالیت می‌پردازند. در این شرایط کمتر از یک ماه از برگزاری رویداد عصر امید می‌گذرد و در این اقدام تمامی شرکت‌های دانش بنیان، نخبگان در سراسر کشور در این رویداد حاضر شده به نمایش توانمندی‌ها پرداختند.

دانشگاه‌ها در وضعیت کنونی باید خود را به روز کرده و از آموزش صرف به کارآفرین و مهارت‌آموزی توجه کنند و این تغییر نسل می‌تواند بازار کار، آشنایی با صنعت را برای دانشجویان به همراه داشته باشد. 

چندی قبل هم  محمد مهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نیاز جوانان به مهارت آموزی است، گفت: مهمترین آرزوی جوان ایرانی، یافتن شغل است، از این‌رو دانشگاه آزاد اسلامی با درک نیاز جوانان اقدام به برگزاری رویداد ملی عصر امید کرد که در آن هزار شرکت دانش بنیان، هزار ایده و هزار زیرساخت دانشگاه آزاد اسلامی به نمایش درآمد و در قالب این نمایشگاه، ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه از صندوق‌های علم و فناوری جذب شد و این اقدام عملی دانشگاه در پاسخ به نظرسنجی بود که دانشجویان مهمترین دغدغه خود را یافتن شغل عنوان کرده بودند.

در رویداد عصر امید با استان‌های واجد ظرفیت‌های ویژه برای جذب مشارکت صنایع با دانشگاه، انواع حمایت‌ها به ارزش بیش از ۲۲۰۰ میلیارد ریال در قالب حمایت مالی نقدی جذب شد و با غرفه‌های بخش صنعت هم بیش از ۱۷۰ تفاهم‌نامه با صنایع منعقد شده است.

انعقاد ۱۶۰ تفاهم‌نامه بین دانشگاه و صنعت در رویداد عصر امید

قباد بهزادی‌پور، مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز  درباره ماحصل برگزار رویداد عصر امید گفت: این نوع نمایشگاه‌ها محلی برای ارتباط شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور است و از دو دیدگاه می‌توان به این قضیه توجه کرد که از یک بعد شناسایی صنایع، تحقیق، توسعه و نیازهای فناورانه را به صنعت مورد توجه قرار می‌دهد.

وی افزود: از بعد دیگر در برخی مواقع دانشجو به صنعت معرفی شده و با توجه به محصول دانش بنیان می‌توان در محصول ارتقا ایجاد کرد. بی‌شک این گونه تعاملات در رویداد عصر امید و دیگر نمایشگاه‌ها باعث طرح نیاز صنایع شده و در زمینه اشتغالزایی نسل جوان هم نتایج موثر به دنبال دارد.

به گفته مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در رویداد عصر امید بیش از ۱۶۰ تفاهم‌نامه بین دانشگاه و صنعت منعقد شده که با گذشت ۴ ماه به قرارداد تبدیل می‌شود. در این اقدام باید  بتوان با شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تفاهم‌نامه منعقد کرد و به این شکل  شرکت‌ها، محصولات، ایده‌ها مشخص شود.

عبدالله محمدی، مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ماحصل برگزاری رویداد عصر امید و عقد تفاهم نامه ها بین صنعت و دانشگاه گفت: این رویداد یک حماسه بود. در این اقدام تمامی بخش‌های دانشگاه با یکدیگر همکاری کرده و بازخورد آن را بعد از رویداد در سطح جامعه شاهد هستیم.

وی افزود: شاید حضور نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی در دیگر نمایشگاه‌ها ماحصل برگزاری این رویداد است. برای مثال در سال گذشته فقط واحد دانشگاهی یادگار امام (ره) به نمایندگی از دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه‌ها از سوی دیگر سازمان دعوت می‌شد، اما امسال به دلیل تماشای این توانمندی‌ها و عقد قراردادهای متعدد و چندین میلیارد ارزش این قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها است.

محمدی تاکید کرد: برگزاری رویداد عصر امید فقط به چند روز خلاصه نمی‌شود، بلکه شروع ارتباطات است، چون ادامه این روند باعث تقویت فعالیت‌ها در قالب واحدهای فناور و هسته پژوهشی به گروه پژوهشی ارزشمند است. تعاملات بین صنعت و دانشگاه در سال آینده با جهش همراه است.  

  یاسر محمدزاده، دانشجوی رشته برق گرایش الکترونیک در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ماحصل برگزار رویداد عصر امید و حمایت‌های صنعت گفت: حمایت‌های بخش خصوصی به نسبت بخش دولتی بیشتر بود.  این در حالی است که از سوی بخش دولتی هم پیشنهادات متعدد را شاهد هستیم، اما حمایت‌ها و تعاملات با بخش خصوصی بیش از گذشته است.

وی افزود: فعالیت بیش از پیش صنعت و دانشگاه گواه ارتباط دانشگاه، صنعت، هم‌افزایی و تاثیرات مثبت آن بر عملکردشان آگاه هستند. بستر مناسب برای استفاده از تخصص و دانش فنی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش‌های کنترل کیفی، تحقیق و توسعه، فراهم شده است که این موضوع در راستای ایجاد ارتباط موثر دانشگاه و صنعت اثرگذار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =