شهریه مدارس غیردولتی در تهران اعلام شد

رئیس سازمان مدارس غیردولتی درباره ممنوعیت ثبت‌نام فرزندان مسئولان آموزش و پرورش در مدارس غیردولتی گفت: قانونی مبنی بر ممنوعیت ثبت‌نام فرزندان مسئولان در مدارس غیردولتی نداریم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ تورم و افزایش عجیب قیمت‌ها، شهریه مدارس غیردولتی را نیز تحت تأثیر قرار داده است و دیگر هر خانواده‌ای توان کمر صاف کردن در برابر آن را ندارد.

سال‌هاست که دولت‌ها، کوچ دانش‌آموزان به مدارس غیردولتی را فرصتی برای کاهش هزینه‌های خود در آموزش و پرورش می‌دانند و آموزش و پرورش هم برای دفاع از مدارس غیردولتی، همواره این موضوع را پیش می‌کشد که اگر مدارس غیردولتی نبودند، چه می‌شد؟

بیشتر بخوانید:

مدارس سما به بنگاه اقتصادی تبدیل نخواهد شد/ حضور دانش آموزان در کلاس‌های تابستانی اجباری نیست

 اما منتقدان هم می‌پرسند حالا که مدارس غیردولتی هستند، وضعیت چگونه است؟ آیا کیفیت مدارس دولتی افزایش یافته؟! در پاسخ به این پرسش، وزارت آموزش و پرورش رفتار متناقضی دارد.

طی سالیان اخیر بیشترین رشد مدارس غیردولتی در دوره ابتدایی (7 درصد افزایش) رخ داده است. انتظار می‌رود با ورود دانش‌آموزان ابتدایی به متوسطه اول و دوم به تدریج موج افزایش سهم بخش غیردولتی به این مقاطع رسیده و تثبیت شود.

از سوی دیگر کلاس‌های متراکم دوره ابتدایی که جمعیت دانش‌آموزان آنها هر سال رو به افزایش است، برخی خانواده‌ها را (به‌ویژه آنهایی که فرزندشان در دوره ابتدایی تحصیل کرده و با مشکل اختلال یادگیری و عدم تمرکز کافی مواجه هستند) وادار کرده تا به مدارس غیردولتی حتی با وجود شهریه‌های سنگین کوچ کنند.

 احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس غیردولتی بود تا در رابطه با موضوعاتی همچون رشد شهریه این مدارس، توسعه مدارس غیردولتی و ادامه افت کیفیت آموزش در مدارس دولتی، ممنوعیت ثبت‌نام فرزندان مسئولان آموزش و پرورش در مدارس غیردولتی و ... سوالاتی را مطرح کنیم.

بخش نخست این گفت‌وگو در ادامه تقدیم مخاطبان تسنیم می‌شود.

در بحث شهریه مصوب مدارس غیردولتی شاهد هستیم که مدارس پوستر شهریه را نصب نمی‌کنند و خانواده‌ها از میزان شهریه مدرسه مطلع نیستند، شهریه مدارس غیردولتی چگونه تعیین و اطلاع‌رسانی می‌شود؟

شورای نظارت مرکزی بر مدارس غیردولتی الگوی شهریه مدارس را سالانه تعیین می‌کند که شاخص‌هایی همچون فضا، تجهیزات، امکانات، نیروی انسانی و کیفیت آموزشی و پرورشی مدنظر است. امسال تلاش کردیم در کنار امکانات سخت‌افزاری به بحث کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی ورود کنیم که در گذشته کمتر به این موضوع پرداخته می‌شد و بیشتر مسائلی مانند اینکه مدرسه در کجا اجاره شده و تجهیزات مدنظر بود اما امسال 35 امتیاز از 100 امتیاز برای کیفیت‌بخشی آموزشی لحاظ شد و در سال‌های آینده آن را به اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین مرتبط خواهیم کرد.

شهریه مدارس غیردولتی براساس شاخص‌هایی همچون میانگین نمرات پایه دوازدهم، کسب امتیازات در جشنواره‌های کشوری و استانی، مسابقات قرآنی و تربیتی و ... مدنظر است؛ اکنون برش‌های مدرسه‌ای سند تحول بنیادین در حال آماده شدن است تا بدانیم برای اجرای سند تحول چه انتظاراتی از مدارس داریم تا بتوانیم شهریه را به آن گره بزنیم.

دو شهریه را به مدارس اعلام کرده‌ایم، شهریه ثابت و فوق برنامه، مدرسه موظف است تابلویی را از منطقه بگیرد و در مدرسه نصب کند. هم‌اکنون بارگذاری شهریه در 19 هزار مدرسه انجام شده است و در سامانه مشارکت‌ها به آدرس https://mosharekatha.ir/ هر مدرسه‌ای را تعیین کنید، شهریه ثابت و فوق برنامه‌اش نمایش داده می‌شود.

نحوه ثبت شکایات

برای تعیین شهریه، هر مدرسه‌ای با منطقه آموزش و پرورش به توافق رسیده است یعنی شاخص‌ها را با یکدیگر رصد کرده‌اند و مسائلی همچون تاب‌آوری مردم، شرایط منطقه، تورم، افزایش اجاره بها و دستمزد مدنظر بوده است و براساس آن شهریه‌ای برای مدرسه تعیین شده است، البته موسس می‌تواند نسبت به کم بودن شهریه اعتراض داشته باشد، خانواده‌ها هم می‌توانند در این سامانه از مدارسی که شهریه بالاتری نسبت به شهریه مصوب دریافت می‌کنند، شکایت کنند.

معلمان هم اگر در بحث حقوق مشکلاتی دارند در سامانه آن را ثبت کنند، البته در برخی موارد شاهد هستیم چون می‌خواهند به معلمان حقوق کمتری پرداخت کنند، آنها در ظاهر قرارداد دارند اما در واقعیت اتفاق دیگری رخ می‌دهد و ممکن است در صورت اعتراض به معلم بگویند دیگر نیاید؛ به دنبال پیشگیری از چنین اتفاقاتی هستیم.

اگر معلمان مشکلات و اعتراضات خود را در سامانه ثبت کنند، مخفی می‌ماند؟

بله حتماً؛ معلمان از طریق سامانه مشارکت‌ها به آدرس https://mosharekatha.ir/ می‌توانند مشکلات خود را ثبت کنند و چون مشکلات مربوط به واریز حقوق برای تمام معلمان مدرسه رخ می‌دهد اگر یک نفر گزارش دهد مشخص نخواهد شد چه شخصی است.

سه شهریه برای هر مدرسه

در بحث شهریه مدارس غیردولتی باید بین شهریه ثابت، فوق برنامه و هزینه‌های دیگر مانند لباس، غذا و سرویس تفکیک قائل شد. اگر اعلام می‌کنیم شهریه یک مدرسه 23 میلیون تومان است اما خانواده‌ها می‌گویند 33 میلیون شهریه دریافت می‌کنند، این شهریه با احتساب تمام هزینه‌ها است بنابراین سه عدد برای هر مدرسه داریم که شامل شهریه ثابت، فوق برنامه و هزینه‌های مربوط به لباس و سرویس و... است.

 آیا مابه‌التفاوت آن تا این رقم زیاد می‌شود؟

بله؛ مدارس می‌توانند تا 38 درصد شهریه ثابت بابت فوق برنامه دریافت کنند، خانواده‌ها حتماً نسبت به این موضوع که مدارس برنامه‌های معرفی شده بابت فوق برنامه را اجرا کنند، حساسیت داشته باشند.

فوق برنامه، غذا و لباس اختیاری است

از سوی دیگر استفاده از فوق برنامه، لباس و غذا اختیاری است.

اما مدارس اجازه نمی‌دهند این موارد برای خانواده‌ها اختیاری باشد.

اینگونه نباید باشد شاید فردی نخواهد از غذای مدرسه، لباس و سرویس استفاده کند نمی‌توان خانواده‌ را مجبور کرد شاید خانواده‌ای بخواهد با ماشین شخصی فرزند خود را به مدرسه ببرد.

نباید مدرسه‌ای برخلاف شهریه‌ای که آموزش و پرورش اعلام می‌کند، شهریه دریافت کند؛ واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات ادارات آموزش و پرورش استان‌ها و واحد مدارس غیردولتی ادارات آماده ثبت اعتراضات مردم درباره شهریه مدارس غیردولتی هستند.

مردم باید عدد ثابتی را درباره شهریه بشنوند

امسال در راستای شفاف‌سازی تلاش کردیم، شهریه اعلام شده از سوی آموزش و پرورش و مدارس یکسان باشد و مردم عدد ثابتی را در حوزه شهریه بشنوند.

کمترین و بیشترین شهریه مربوط به کدام شهرها؟

حداقل شهریه ثابت مدارس غیردولتی 4 میلیون و 100 هزار تومان برای دوره ابتدایی استان کهگیلویه و بویراحمد و حداکثر شهریه 35 میلیون و 600 هزار تومان برای دوره متوسطه دوم در تهران است البته این شهریه برای کتاب‌ و برنامه‌های درسی است.

 موضوعاتی مانند کنکور، آموزش زبان و استخر را باید مجزا در نظر گرفت، این موارد ارتباطی به برنامه درسی ندارد و شهریه آن جدا است.

سقف شهریه دوره ابتدایی 26 میلیون تومان، متوسطه اول 33 میلیون تومان و متوسطه دوم 36 میلیون تومان است.

میانگین شهریه دوره متوسطه دوم در برخی استان‌ها بدین شرح است: استان کهگیلویه و بویراحمد 6 میلیون تومان، سیستان و بلوچستان 6 میلیون و 600 هزار تومان، ایلام 7 میلیون و 100 هزار تومان، اردبیل 7 میلیون و 200 هزار تومان، بوشهر 7 میلیون و 800 هزار تومان، اصفهان 11 میلیون و 400 هزار تومان، خراسان رضوی 11 میلیون و 100 هزار تومان و آذربایجان شرقی 9 میلیون و 600 هزار تومان.

حداقل و حداکثر شهریه در شهر تهران

در شهر تهران حداقل شهریه دوره ابتدایی 6 میلیون و 400 هزار تومان و حداکثر 26 میلیون و 800 هزار تومان است.

این شهریه برای دوره متوسطه اول، حداقل 10 میلیون و حداکثر 33 میلیون تومان و برای دوره متوسطه دوم حداقل 7 میلیون و 300 هزار تومان و حداکثر 35 میلیون و 600 هزار تومان است.

 از نظر شما آیا خانواده‌ها توان پرداخت چنین شهریه‌هایی را دارند؟

این شهریه مربوط به تمام مدارس نیست بلکه سقف شهریه است حتی ممکن است برای تعداد محدودی از مدارس باشد قطعاً اگر تمام مدارس چنین شهریه‌ای را دریافت کنند از توان خانواده‌ها خارج است.

آیا از مهر ماه امسال ثبت‌نام فرزندان مسئولان آموزش و پرورش در مدارس غیردولتی ممنوع می‌شود؟

نباید بیشتر از قانون انتظار داشته باشیم، اگر هر فردی بخواهد براساس دیدگاه خود از آموزش و پرورش مطالبه داشته باشد این موضوع به جا نیست.

قانونی برای ممنوعیت ثبت‌نام در مدارس غیردولتی نداریم

امروز قانونی مبنی بر ممنوعیت ثبت‌نام فرزندان معاونان، مدیران کل و مدیران مناطق آموزش و پرورش در مدارس غیردولتی نداشتیم بنابراین لزومی ندارد به آن ورود کنیم اگر قانون وجود داشته باشد مانند بحث تعارض منافع و ممنوعیت مدرسه‌داری به آن ورود می‌کنیم همچنان که اکنون در حال اجرا هستیم.

نمی‌توانیم نظرات تمام افراد را در مدارس جاری کنیم بلکه برای خود قوانینی داریم که آن را اجرا می‌کنیم و تا به امروز ممنوعیتی برای ثبت‌نام در مدارس غیردولتی نداشتیم.

این ممنوعیت را تأثیرگذار نمی‌دانم، نباید وارد دوگانگی بین مدارس دولتی و غیردولتی شویم.

تجمیع فعالیت‌ها دلیل استقبال از مدارس غیردولتی

مدارس غیردولتی در برخی موارد تجمیع کار انجام داده‌اند شاید عده‌ای به عنوان معاون در آموزش و پرورش فرصت نداشته باشند عصرها فرزند خود را به کلاس خصوصی ببرند و چون خدمات مدنظر در مدارس غیردولتی تجمیع شده است آنها را انتخاب می‌کنند بخشی از استقبال مردم از مدارس غیردولتی به دلیل تجمیع فعالیت‌ها در مدرسه است.

البته گاهی ممکن است تعدادی مدرسه فعالیت بهتری در مقایسه با مدارس دولتی داشته باشند هر چند اکنون مدارس نمونه دولتی، سمپاد و حتی دولتی عادی هم خوب فعالیت می‌کنند و ما به عنوان مدیران فعلی تحصیلکرده مدارس دولتی عادی هستیم.

معتقدم مدارس غیردولتی اگر به خوبی توسعه یابند از سوی دیگر به کیفیت مدارس دولتی هم توجه شود، به توسعه عدالت آموزشی کمک خواهد شد.

پس چرا وزیر آموزش و پرورش ممنوعیت ثبت‌نام فرزندان مسئولان در مدارس غیردولتی را اعلام کرد؟

در یک برنامه تلویزیونی از وزیر درخواستی شد و ایشان هم موضوع را اعلام کرد؛ اگر وزیر آموزش و پرورش این مسئله را صلاح بداند ما آن را اجرا می‌کنیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1147273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =