امیرعبداللهیان: خواستار سهم طبیعی خود در بازار انرژی هستیم

وزیر امور خارجه در دیدار با همتای ایتالیایی خود با بیان این‌که ایران علاقه‌مند است سهم طبیعی خود را در بازار انرژی داشته باشد، گفت: خواستار یک توافق خوب و پایدار هستیم و معتقدیم ایران باید قادر به انتفاع کامل اقتصادی از برجام باشد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز در رأس هیأتی به منظور گفت‌وگو و رایزنی با مقامات ایتالیا و واتیکان وارد رم شد، ظهر امروز (دوشنبه) ۲۰ تیر ماه، با «لوئیجی دی‌مایو» وزیر امور خارجه ایتالیا دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید

سفارش امیرعبداللهیان به سفیر درباره حضور تیم ملی در جام جهانی

در این ملاقات دو وزیر راه‌های گسترش هر چه بیشتر مناسبات دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار دادند. 

این نخستین سفر امیرعبداللهیان به ایتالیا پس از تصدی این سمت است. وزرای خارجه دو کشور پیش از این دو بار در نیویورک و مونیخ دیدار کرده بودند. وزرای خارجه دو کشور ۲۴ آبان ماه سال گذشته نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بودند.  

امیرعبداللهیان در دیدار امروز با اشاره به سابقه دیرینه روابط دوستانه و ظرفیت‌های موجود در دو کشور، بهره گیری از این ظرفیت‌ها برای توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها به ویژه در زمینه‌های تجاری و اقتصادی بین ایران و ایتالیا را مورد تأکید قرار داد.

اهمیت توسعه گردشگری بین دو کشور با توجه به جاذبه‌های توریستی ایران و ایتالیا و افزایش پروازها بین دو کشور از جمله مواردی بود که در این دیدار مورد توجه و تأکید قرار گرفت.

* پیشنهاد امیرعبداللهیان به بخش‌های خصوصی ایران و ایتالیا

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابراز علاقه‌مندی به حضور تکنولوژی و کالاهای ایتالیایی و ایرانی در بازار دو کشور، شرایط فعلی را فرصتی مناسب برای دو طرف به منظور گسترش تبادلات تجاری عنوان و پیشنهاد کرد که بخش‌های خصوصی دو کشور برای تعمیق همکاری‌های اقتصادی و تجاری فعال شوند. وی همچنین اهمیت بررسی موضوعات کنسولی و تسهیل در تردد و تبادلات مردمی بین دو کشور در این رابطه را یادآور شد.

* می‌خواهیم برجام خوب کار کند

امیرعبداللهیان در خصوص برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز عنوان کرد: ما می‌خواهیم که برجام خوب کار کند. ما به طور جدی خواستار یک توافق خوب و پایدار هستیم، معتقدیم ایران باید قادر باشد از برجام نفع کامل اقتصادی ببرد. آمریکا باید این واقعیت را در حوزه تضمین به خوبی درک کند. در این راستا جمهوری اسلامی ایران همواره ابتکارات جدید خود را ارائه کرده است، با این حال آمریکایی‌ها درست و منطقی عمل نکرده‌اند. آنها بایستی درک خود از موضوع را واقع بینانه کنند. 

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین امروز در توئیتی در واکنش به یادداشت اخیر جو بایدن و بحث تداوم فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک علیه ایران نوشت: اگر پنجره دیپلماسی هنوز باز است، به خاطر ابتکارات پویای ایران است. رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند از طریق اتهام زنی و تحریم، دیدگاه‌های یکجانبه این کشور را تحمیل کند.

* علاقه‌مندیم سهم طبیعی خود را در بازار انرژی داشته باشیم

وزیر خارجه همچنین در دیدار با همتای ایتالیایی گفت: ایران علاقه‌مند است سهم طبیعی خود را در بازار انرژی داشته باشد و از این طریق به جامعه بین‌المللی مساعدت کند.

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در این ملاقات سفر وزیر امور خارجه کشورمان در مقطع کنونی تحولات بین‌المللی را از اهمیت بالایی برخوردار خواند و آن را فرصت مناسبی برای گسترش روابط دوجانبه ارزیابی کرد. 

* علاقه‌مندی شرکت‌های ایتالیایی به تداوم فعالیت‌های اقتصادی در ایران

وی اظهار داشت: شرکت‌های ایتالیایی علاقه‌مند هستند به فعالیت‌های اقتصادی خود در ایران ادامه دهند.

دی‌مایو تأکید کرد: ایتالیا و اتحادیه اروپا علاقه‌مند هستند مذاکرات در خصوص بازگشت همه طرف‌ها به برجام به نتیجه برسد و ایتالیا آماده است در این زمینه نقشی مثبت ایفا کند.

دو وزیر امور خارجه همچنین نسبت به گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی بین دو کشور اعلام آمادگی کردند.

وزیر امور خارجه ایتالیا از تلاش های دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه گسترش مبادلات علمی و فرهنگی تقدیر و تشکر کرد و با ابراز امیدواری نسبت به حصول توافق بین ایران و ۱+۵ تأکید کرد: روابط دو کشور باید فراگیر باشد و منحصر به یک بخش خاص مانند انرژی نشود.

موضوعات منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی بخش دیگری از گفت‌وگوهای وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا را در برگرفت. امیرعبداللهیان ضمن تأکید بر مخالفت جمهوری اسلامی ایران با توسل به جنگ چه در یمن، چه در افغانستان و یا اوکراین اظهار داشت: در بحران اوکراین ما تلاش کردیم از طریق تماس‌های خود با روسیه و اوکراین دو طرف را به گفت‌وگو دعوت کنیم. همچنین در سطح منطقه‌ای، در فعالیت‌های دیپلماتیک خود تلاش می‌کنیم که مسائل بین ترکیه و سوریه از طریق مذاکره و گفت‌وگوهای مسالمت آمیز حل و فصل شود و از بروز جنگ جدید در این بخش از جهان جلوگیری به عمل آید.

در این دیدار مسائل متنوع همکاری‌ها و از جمله ضرورت پیگیری برخی مباحث کنسولی مورد توجه طرفین قرار گرفت.

گفتنی است؛ رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز نیز در نشستی با حضور جمعی از صاحبان صنایع و بازرگانان ایتالیایی شرکت کرد. این نشست با همکاری اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا برگزار شد.

امیرعبداللهیان در گفت‌وگویی پیش از این سفر با بیان این‌که سفر به ایتالیا براساس دعوت وزیر خارجه این کشور انجام می‌شود، گفت: تاکنون دو بار در نیویورک و مونیخ با هم گفت‌وگو و رایزنی داشتیم. پیگیری مناسبات دوجانبه به خصوص در حوزه‌های همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی از اهداف اصلی این سفر است. برنامه‌های متنوعی برای پیگیری این اهداف در دستورکار قرار گرفته است. در ادامه ملاقات‌ها و رایزنی‌ها با مقامات ایتالیا که برنامه‌ها در سطح سیاسی،‌ اقتصادی و پارلمانی تنظیم شده است، با نخست‌وزیر و وزیر خارجه واتیکان هم دیدار و گفت‌وگو خواهم داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =