زمان پرداخت معوقات بازنشستگان مشخص شد

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره زمان پرداخت معوقات بازنشستگان گفت: معوقه فروردین ماه افزایش حقوق بازنشستگان تحت پوشش تأمین اجتماعی با حقوق تیر و معوقه اردیبهشت با حقوق ماه آینده تسویه می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، میرهاشم موسوی روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته تأمین اجتماعی (٢٠ تا ٢۶ تیرماه) در محل این سازمان برگزار شد، افزود: سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان اجتماعی و اقتصادی امروز با بیش از ١۴٠ هزار نیرو در قالب ١٨ نوع خدمات بیمه‌ای و درمان فعالیت می‌کند.  

وی با اشاره به جمعیت ۴۵ میلیون نفری تحت پوشش تأمین اجتماعی تصریح کرد: این سازمان به عنوان بزرگ‌ترین نهاد عمومی خدمت‌رسانی بالغ بر ٧٠ درصد جامعه را تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار داده است. این رقم قبل از انقلاب اسلامی برابر با ٢٠ درصد بوده و امروز بیش از ۵۰ درصد ریسک ایام اشتغال در دوران زندگی آحاد جامعه را پشتیبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید

مطالبات بازنشستگان پیگیری می شود

موسوی اضافه کرد: سازمان تأمین اجتماعی با ٣٨٨ مرکز تخصصی و فوق تخصصی درمانی نیز با بیش از ۵٠ هزار طرف قرارداد خریدار راهبردی سلامت است و در دوران شیوع کرونا، ٣٠٠ هزار خدمات درمانی ارائه کرده است.

موسوی گفت: ۴٧ قلم از داروهای بیماری‌های خاص تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفت.   

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به سیاست‌های کلی تامین اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری ادامه داد: امسال نسبت به سال‌های گذشته، سیاست‌های کلی تامین اجتماعی نیز می‌تواند فرصتی برای غلبه بر تهدیدها بوده و چالش‌های پیش رو و راهکارهای رفع موانع را برای حوزه رفاه و تامین اجتماعی به ویژه سازمان تأمین اجتماعی را ترسیم کرده و مرتفع کننده معضلات موجود باشد.

وی افزود: در ٩ ماه گذشته، صندوق تأمین اجتماعی وضعیت ناپایدار از نظر منابع و کسری نقدینگی داشت و با انباشت بدهی مواجه بود و یک ابربدهکار به بانک‌ها معرفی می‌شد.

موسوی یادآور شد: سازمان تأمین اجتماعی امروز با پرداخت ۸۸ هزار میلیارد تومان از بدهی خود به بانک رفاه از طریق تهاتر، از فهرست بدهکاران بانکی کشور نیز خارج شده و نام ابربدهکار بانکی را از این سازمان پاک کرد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی  بدهی به مراکز درمانی و معضلات نسخ الکترونیک در نقطه تماس با مردم را از دیگر معضلات این سازمان به‌هنگام تحویل این تشکیلات عنوان کرد و افزود: هزینه‌های برخی از رویه‌های تجمیعی در بعد مصارف با عنوان بازنشستگی پیش از موعد، ضریب پشتیبانی سازمان را نیز به ۴.٢ (که سطح استاندارد برابر با ۶.۵ است) رسانده و این امر حاکی از پیشی گرفتن خروجی بر منابع بود.  

وی با اشاره به کاهش دارایی‌های صندوق به عنوان دیگر معضلات سازمان تامین اجتماعی در ماه‌های گذشته گفت: در سال گذشته، درآمد شرکت شستا، ۶ درصد از کل منابع سازمان تأمین اجتماعی را شامل می‌شد که برابر با ۱۷ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان بود. بر این اساس، سازمان تأمین اجتماعی نیازمند یک تحول به‌منظور غلبه بر چالش‌ها و حل مسائل این مشکلات بود. در این راستا نیز با تعیین هشت راهبرد اصلی از جمله توسعه پوشش بیمه همگانی برای آحاد جامعه که در قالب طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی و بیمه دانشجویی تأمین اجتماعی به مرحله انجام رسید.  

موسوی افزود: همچنین در یک سال گذشته یک میلیون نفر تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار گرفتند که حدود ۷۰۰ هزار نفر از این تعداد با آغاز به‌کار دولت مردمی سیزدهم محقق شد.

افزایش یک میلیون نفر بیمه‌شده جدید تا پایان سال ١۴٠١

به گفته وی، ۱۸۰ هزار نفر از زنان خانه‌دار نیز در این مدت تحت پوشش و حمایت سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته و هدف‌گذاری سازمان افزایش یک میلیون نفر بیمه‌شده جدید تا پایان سال ١۴٠١ است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: در بخش بیمه‌ای با توسعه خدمات غیرحضوری، ۱۲ خدمت جدید به طرح ۳۰۷۰ اضافه شد و امروز می‌توان گفت، ۴۲ خدمت از خدمات این سازمان به صورت غیرحضوری به جمعیت تحت پوشش ارائه می‌شود.

وی افزود: در بخش درمان تأمین اجتماعی نیز در سال گذشته، ١٠ طرح افتتاح شده و امسال ۱۹ طرح هم در مناطق محروم در هفته تامین اجتماعی افتتاح خواهد شد و بخشی از طرح‌ها نیز در دست احداث است.

به گفته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، پوشش خدمات درمان ناباروری از دیگر اقدامات اساسی این سازمان در دولت مردمی است که امروز بخشی از این خدمات را علاوه بر بیمارستان‌های دولتی در مراکز غیردولتی نیز پوشش می‌دهد.  

افزایش وام قرض‌الحسنه جمعیت بازنشستگان

موسوی تاکید کرد: وام قرض‌الحسنه بازنشستگان از هفت میلیون تومان به ۱۲ میلیون تومان افزایش یافت و براساس هدف‌گذاری سازمان تا پایان سال باید به ۵۰۰ هزار نفر تعلق گیرد.  

وی آغاز سفرهای سیاحتی و زیارتی پس از شیوع کرونا را از دیگر اقدامات ارزشمند سازمان تاین اجتماعی در هفته‌های اخیر عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی تأمین اجتماعی اعزام ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت بازنشسته به این سفرها است.  

موسوی با بیان اینکه رشد و تقویت نرخ بازدهی دارایی‌های تامین اجتماعی نیز باید در دستور کار این سازمان قرار گیرد، افزود: در سال گذشته فروش تجمیعی تأمین اجتماعی در شرکت شستا ۷١ درصد افزایش یافته و به ۱۶۳ هزار میلیارد تومان رسیده است همچنین سود تجمیعی سازمان ۴۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده و این رقم باید افزایش یافته و توسعه در بخش سرمایه‌گذاری تداوم داشته باشد.

مبارزه با فساد در سازمان تامین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تاکید بر صیانت از دارایی‌های سازمان و آحاد جامعه گفت: مبارزه با فساد به طور جد در دستور کار سازمان قرار گرفته و در بعد سلبی و ایجابی این مسأله پیگیری می‌شود. سامانه‌های موثری نیز در این رابطه در شرکت شستا طراحی و اکنون ۱۰۰ پرونده حقوقی نیز بررسی و از این تعداد ۲۰ پرونده هم به مراجع قضایی مربوطه ارجاع شده است.  

افزایش حقوق‌ جامعه بازنشستگان مطابق با قانون انجام شد 

موسوی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره افزایش حقوق بازنشستگان اظهار داشت: افزایش حقوق این جمعیت مطابق با قوانین و مقررات مربوطه انجام شده و همه تصمیمات دولتی نیز بر اساس اختیارات قانونی بوده است؛ این تصمیمات به سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ شد و طبیعتاً سازمان نیز بر اساس تعهدات قانونی اقدام به اعمال این افزایش حقوق کرده است. اعمال هرگونه تغییر در این زمینه مطابق با ضوابط مربوطه توسط سازمان انجام و به مرحله اجرا خواهد رسید.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره طرح تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: از اقدامات هر یک از مراکز و مراجع مربوطه در این زمینه که سازمان تأمین اجتماعی را در راستای شفافیت، حمایت و پشتیبانی کنند؛ استقبال خواهیم کرد اما اکنون در این رابطه مراجعه نداشته و در صورت اعمال اقدام در این حیطه، توسط هر یک از مراجع قانونی اعم از مجلس شورای اسلامی، سازمان تأمین اجتماعی نیز آمادگی کامل خود را برای مشارکت و همکاری اعلام می‌کند.

پیش‌بینی ۹۰ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه امسال برای تسویه دیون دولت به تامین اجتماعی

موسوی در پاسخ به پرسشی مبنی بر رد دیون دولت اظهارداشت: سال گذشته ۸۰ هزار میلیارد تومان در قالب اوراق خزانه و سهام به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد. در دولت پیشین بخشی از این سهام زیان‌ده بود اما در این دوره با ارتباطات و تعاملات اثربخش سازمان با دولت، شرکت‌های ارزشمندی در اختیار تأمین اجتماعی قرار گرفت و ۹۰ هزار میلیارد تومان نیز امسال در قانون بودجه برای تسویه دیون دولت پیش‌بینی شده است.  

به گفته وی، بخشی از اقدامات لازم در این زمینه در هفته‌های اخیر انجام گرفته و باتوجه به عزم دولت برای پرداخت این اعتبارات انتظار میرود که شرکت‌های واگذار شده قدرت نقدشوندگی بالا داشته و عمدتاً شرکت‌های بورسی باشند.  

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: سازمان نیز ۴۰ هزار میلیارد تومان از کارفرمایان طلبکار است و باتوجه به کاهش وضعیت کرونا و طبیعتاً بازگشت رونق تولید، انتظار می‌رود که بدهی‌های مربوطه تسویه شود.  

وی تاکید کرد: مطابق با گزارشات حسابرسی نیز ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب داشته و طی جلسات مشترک درباره رقم نهایی این بدهی با دولت به توافق خواهیم رسید.  

تصمیم بر افزایش قیمت دارو نیست

موسوی در مورد افزایش قیمت دارو با اشاره به اصلاح روش پرداختی اظهار داشت: تصمیم بر افزایش قیمت دارو نیست؛ بخش بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی مابه‌التفاوت اصلاح ارز ترجیحی را پرداخت کرده و در حقیقت این مابه‌التفاوت افزایش دارو را دولت در قالب یارانه نقدی تقبل می‌کند. این هزینه همچنین به صورت اتوماتیک اعمال شده و هموطنان هزینه اضافی را پرداخت نمی‌کنند.  

موسوی درباره انتصابات سازمان تأمین اجتماعی نیز تصریح کرد: از ۱۰۲ مدیر ستادی و استانی این سازمان ۷۲ مدیر جایگزین و ۳۰ مدیر تثبیت و در حقیقت در راستای طرح جوانگرایی میانگین سنی مدیران ۶.۸ سال کاهش یافته و ۹۰ درصد انتصابات درون سازمانی بوده و در بخش بیمه‌ای یک نفر خارج از این سازمان منصوب نشده است همچنین در بخش درمان سه نفر از مجموعه جابه‌جا شدند.  

وی افزود: در شرکت‌های زیرمجموعه شستا نیز ۱۵۰ مدیر جایگزین شده و باید گفت که معیار تأمین اجتماعی در این زمینه عملکرد حرفه‌ای و تخصصی است.

موسوی در مورد اقدامات سازمان تأمین اجتماعی پس از ابلاغ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری گفت: پس از ابلاغ این سیاست‌ها، دبیرخانه دائمی پیگیری سیاست‌های کلی تامین اجتماعی تشکیل شده و عناوین مربوطه برای وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ارسال شد. شش ماه فرصت برای تدوین برنامه‌های چگونگی اعمال این سیاست‌ها داده شده بود و اکنون این طرح در حال پیگیری است.

ضرورت تشکیل دادگاه ویژه‌ برای رسیدگی به پرونده‌های تامین اجتماعی 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به پرسشی درباره پرونده‌های حقوقی شستا با اشاره به ضرورت تشکیل یک دادگاه ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های این سازمان گفت: چند نمونه را ذکر می کنم. به عنوان مثال یکی از  زیرمجموعه‌های شستا از سهام واگذارشده، شرکتی را به قیمت ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون به خانواده‌ای در دولت قبلی واگذار کرده است که ۸۰۰ میلیون تومان پیش پرداخت و مابقی اقساطی بوده است. سال ۹۴ یا ۹۵ این اتفاق افتاده و تاکنون پرداخت مابقی این مبلغ به انحای مختلف انجام نشده است. علت واگذاری مشخص نیست، چرایی عدم پرداخت هم محل سوال است.

وی ادامه داد: اخیرا آنها حاضر شده‌اند بدهی را بپردازند که مبلغ به روز شده آن، ۶۰ میلیارد تومان است که با روش‌های مختلف از دو سه جایگاه رسمی به ما نامه زده‌اند که این فرد هیچ دارایی ندارد. درحالی که ما مطلع شدیم که اموال به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به شرکت دیگری فروخته شده است و ما که مطلع شدیم جلوی معامله را گرفته‌ایم.  

موسوی گفت: همچنین داد و سند ربوی با عنوان خرید لوازم ورزشی انجام شده و حدود ۴۰ میلیارد تومان است. برای احقاق حقوق مردم اقدام کرده‌ایم و باید از قوه قضاییه قدردانی کنیم البته فکر می‌کنم باید دادگاه ویژه‌ای برای رسیدگی به پرونده‌های تامین اجتماعی و شستا تشکیل شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: مواردی بود که اصلا پیگیری نشده‌اند. به عنوان مثال ۹۰۰ میلیارد تومان ارزش معامله‌ای است که از سال ۲۰۱۰ همینطور معطل باقی مانده و کسی پیگیری نکرده است. وقتی شبکه حقوقی ناکارآمد باشد و شبکه نظارتی، سکوت کند همین می‌شود. در حوزه ایران سازه، نزدیک به ۳۶۰ ملک به قیمت غیرواقعی به افراد غیر ذی حق واگذار شده است. اینها اتفاقات تلخی است و امیدواریم با همکاری که حاصل می‌شود همه این اموال به تاراج رفته و دست درازی شده را به صاحبان حق بازگردانیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =