تاکید ترکیه و ارمنستان برعادی سازی روابط

سران ترکیه و ارمنستان با تاکید بر تداوم روند عادی سازی روابط گفتند که این اقدام به تقویت صلح و ثبات در منطقه کمک خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، رئیس‌جمهور ترکیه و نخست ‌وزیر ارمنستان دوشنبه شب به وقت تهران در تماس تلفنی روند عادی‌سازی  روابط بین دو کشور را بررسی کردند.

به گزارش وبگاه شبکه «تی‌آرتی» بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری ترکیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان بر اهمیت روند عادی سازی روابط دوجانبه میان ترکیه و ارمنستان تاکید و گفتند که این اقدام به تقویت صلح و ثبات در منطقه نیز کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

ماجرای سد بزرگ ترکیه که دجله و فرات را خشک خواهد کرد / کانون جدید گرد وخاک تشکیل می‌شود؟

به گزارش دفتر ریاست جمهوری ترکیه، آنها همچنین انتظارات خود را برای اجرای فوری موضوعات مورد توافق در مذاکرات اول ژوئیه نمایندگان ویژه دو کشور بیان کردند.

پاشینیان نیز در توییتی نوشت: «انتظار داریم توافقات به دست آمده در نشست نمایندگان ویژه ما در اول جولای (جمعه ۱۰ تیر) اجرا شود.

بر اساس این گزارش، گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و پاشینیان یک هفته پس از آن صورت گرفت که نمایندگان ترکیه و ارمنستان در چهارمین دیدار خود درشهر «وین» توافق کردند که مرز زمینی بین دو کشور را برای شهروندان کشورهای ثالث در اولین فرصت ممک باز کنند.

دور اول مذاکرات عادی سازی در ۱۴ ژانویه (جمعه ۲۴ دی گذشته) در «مسکو» برگزار شد که در آن دو طرف توافق کردند که مذاکرات را بدون هیچ پیش شرطی ادامه دهند. نمایندگان ترکیه و ارمنستان در دو نوبت دیگر در وین دیدار کردند.

هم اینک در گامی رو به جلو پروازهای تجاری بین ترکیه و ارمنستان  پس از دو سال وقفه از سر گرفته شده است.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه چندی قبل  با حضور در مراسم جشنی که به مناسبت فرا رسیدن نخستین سالگرد پیروزی جنگ قره باغ در مرکز فرهنگی «حیدر علی اف» برگزار شد، با بیان اینکه ارمنستان باید «تجاوز» را کنار بگذارد و به آینده نگاه کند، تاکید کرد که ترکیه به تلاش برای صلح و ثبات در منطقه ادامه خواهد داد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1147328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =