مخالفت با افزایش ظرفیت رشته‌ دندانپزشکی به مهاجرت دانش آموزان منجر می‌شود

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: داوطلبانی هستند که خواهان ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی‌اند و مخالفت با افزایش ظرفیت رشته اینها را به ادامه تحصیل در خارج از کشور تشویق می‌کند.

مصطفی نخعی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع افزایش ظرفیت رشته‌های دندان‌پزشکی اظهار کرد: شکی نیست که توزیع پزشک در کشور ایراد دارد. متأسفانه در مناطقی از کشور با انباشت پزشک و رشته‌های مختلف پزشکی روبرو هستیم و به همان نسبت در نقاط دیگر با کمبود پزشک، دندانپزشک و حتی پزشک عمومی مواجهیم. 

وی با بیان اینکه افزود: کمبودهایی در رشته‌های دندانپزشکی داریم، اما معتقدم توزیع عادلانه دندانپزشک و پزشک باید در اولویت اول موضوع قرار گیرد و باید اینها را مدیریت کنیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه توزیع پزشکان در کشور ایرادهایی دارد، تصریح کرد: ما در مناطق کمتر برخوردار و محروم انگیزه برای حضور پزشک ایجاد نکردیم. این مسائل باید در اولویت اصلاح قرار گیرد تا بخشی از مشکلات حل شود.

نخعی با انتقاد از اینکه ورود نامرتبط و خارج از موضوع توسط نهادهای مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی به مسئله حقوق و دستمزد پزشکان خود به این چالش دامن زده است، گفت: این مسائل عملاً انگیزه ادامه کار در حوزه پزشکی کشور را کاهش داده که این آسیب بزرگی بود که وارد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پرداخت حقوق متناسب با عدالت، لزوماً پرداخت تساوی حقوق نیست، خاطرنشان کرد: فردی که تخصص بالاتر، کارآمدی و اثربخشی بیشتری دارد را نباید محدود کنیم.

وی ادامه داد: انگیزه‌های مالی و نظام توزیع در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی نیازمند اصلاح هستند در این صورت بخشی از مشکلات آزاردهنده در این حوزه حل خواهد شد.

نخعی اظهار کرد: من خود نماینده یکی از مناطق کمتر برخوردار و محروم هستم که با این موضوع درگیرم. در بسیاری از مناطق ما نمی توانیم حتی پزشک عمومی را هم در مراکز بهداشتی و خانه های بهداشت و حتی بیمارستان ها نگهداریم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخالفت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با افزایش ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی و پزشکی تأکید کرد: نمی‌دانم چرا مسئولان وزارت بهداشت اصرار بر حفظ شرایط دارند و این خوب نیست. 

وی گفت: ما دانش آموزان و داوطلبان زیادی داریم که تقاضای ورود به عرصه رشته‌های پزشکی و دندان پزشکی را دارند و بعضاً استعدادهای خوبی هستند. چرا باید با کاهش ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی اینها را محروم کنیم. بسیاری از اینها به دلیل اینکه خواهان تحصیل در این رشته‌ها هستند وقتی نتوانند در کشور ادامه تحصیل دهند به خارج از کشور می‌روند تحصیل می کنند و بعد در داخل کشور کار می‌کنند. چرا خودمان این ظرفیت را برایشان ایجاد نکنیم تا همینجا تحصیل کنند.

کد خبر: 1147340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =