آخرین تحولات اوکراین | حمایت نظامی آمریکا از اوکراین محدودیت زمانی نخواهد داشت

در حالی‌که پوتین حکمی برای تسهیل اعطای تابعیت روسی به مردم دونتسک، لوهانسک و سایر مناطق اوکراین را امضا کرد، وزارت خارجه اوکراین این اقدام را محکوم کرد و این تصمیم را تجاوز دیگری به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و مغایر با اصول حقوق بین‌المللی دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهوری ترکیه عصر روز دوشنبه با "ولادیمیر زلنسکی" رئیس‌جمهوری اوکراین گفتگویی تلفنی انجام داد. در جریان این مذاکرات، مسائل مربوط به روند اوضاع کنونی در اوکراین و ایجاد کریدورهای امن برای صادرات غلات در منطقه دریای سیاه مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت.

اردوغان یادآور شد که ترکیه به کار به‌روی طرحی که توسط سازمان ملل برای عرضه غلات اوکراین به بازار جهانی تهیه شده است، ادامه خواهد داد. وی همچنین پیشنهاد داد که برای ازسرگیری مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین میانجیگری کند.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین | تاکید فرانسه بر لزوم حفظ تماس‌ها با طرف روسی

اردوغان پیش از این نیز با "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه مذاکراتی تلفنی داشت. رهبران دو کشور، کنار سایر مسائل در خصوص ایجاد کریدورهای امن برای حمل‌ونقل غلات گفتگو کردند، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: زمان آن رسیده است تا بر اساس طرح سازمان ملل برای ایجاد کریدورهای امن برای صادرات غلات در دریای سیاه عمل کنیم.

وی همچنین تأکید کرد که درگیری نظامی در اوکراین تنها از طریق مذاکرات صلح‌آمیز باید پایان یابد. اردوغان برای این منظور از آمادگی ترکیه برای "ایفای هر کمک ممکن برای ادامه و موفقیت‌آمیز بودن روند مذاکرات" خبر داد.

موضوع صادرات غلات اوکراین و روسیه به بازارهای مواد غذایی جهان طی ماه‌های اخیر و در شرایط وخامت اوضاع منطقه به‌طور فعال موضوع مذاکرات بین‌المللی قرار گرفته است، با وجود این، به‌گفته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، غرب در تلاش است به‌طور مصنوعی عرضه غلات روسیه را مسدود کند.

ولادیمیر پوتین پیش از این ادامه مذاکرات صلح روسیه با طرف اوکراینی را منتفی ندانست و در عین حال تأکید کرد: آنها هرچه دیرتر شروع کنند، "مذاکره با مسکو برای آنها دشوارتر خواهد بود."

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و سی و نهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

کرملین از دیدار قریب‌الوقوع پوتین و اردوغان خبر داد

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین شب گذشته، دوشنبه از دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای وی خبر داد که در آینده نزدیک برگزار خواهد شد. در این گزارش آمده است: «در آستانه نشست آتی رهبران روسیه و ترکیه در آینده نزدیک، دو طرف در جریان مذاکراتی تلفنی مجموعه‌ای از موضوعات مورد علاقه دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند.»

طبق این اطلاعات، وظیفه تقویت هرچه بیشتر همکاری‌های اقتصادی مورد توجه خاص این گفتگوها بود. در جریان مذاکرات پوتین و اردوغان، همچنین بر ادامه همکاری‌ها در حل‌وفصل مشکلات در سوریه و بر اهمیت کار مشترک سه‌جانبه ـ روسیه، ایران و ترکیه ـ در چارچوب روند مذاکرات آستانه تأکید شد.

خودداری زلنسکی از اظهارنظر درباره سخنان وزیر دفاع در خصوص ضدحمله در جنوب اوکراین

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که متن مصاحبه آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع این کشور با روزنامه‌های غربی درباره عملیات ضدحمله در جنوب این کشور را نخوانده است و از اظهار نظر در خصوص طرح‌های نظامی کی‌یف خودداری می‌کند.

وی شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی مشترک پس از پایان مذاکرات خود با مارک روته، نخست وزیر هلند در پاسخ به سؤال خبرنگاران در این باره گفت: «راستش من مصاحبه وزیر دفاع را نخوانده‌ام. من می‌توانم بگویم که وظیفه همه نظامیان ما این است که تمامی مناطق اشغال‌شده از خاک کشورمان را آزاد کنند و من فکر می‌کنم این وظیفه همه شهروندان کشور ماست. اگر اشکالی ندارد، جزئیات مربوط به طرح‌های نظامی را به اشتراک نمی‌گذارم.»

وزیر دفاع اوکراین پیش از این گفته بود که نیروهای مسلح این کشور از رئیس‌جمهوری دستور بازپس‌گیری مناطق جنوبی کشور را دریافت کرده‌اند و برای این عملیات آماده می‌شوند. رزینکوف افزود که کی‌یف بر این باور است که دستیابی به این هدف از لحاظ سیاسی برای اوکراین بسیار ضروری است. وی همچنین تأکید کرد که در چنین شرایطی، کشورهای غربی باید به ارتش اوکراین در انجام وظایف خود کمک کنند.

زلنسکی: کمک‌های وعده‌داده‌شده از سوی هلند باعث غافلگیری ناخوشایند روسیه خواهد شد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز دوشنبه با مارک روته، نخست‌وزیر هلند دیدار کرد و در پایان این نشست اعلام کرد که این کشور فعالانه به اوکراین کمک نظامی می‌کند، با این حال، وی تصمیم گرفت توافقات صورت‌گرفته در زمینه تدارکات و کمک‌های نظامی هلند به اوکراین را فاش نکند.

زلنسکی در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی در کی‌یف گفت: هلند میان ده کشور شریک برتر ماست که به تقویت تسلیحاتی ارتش کمک زیادی می‌کند. من مطمئن نیستم که بتوانم همه مسائلی را که با نمایندگان پارلمان هلند بر سر آنها توافق کرده‌ایم فاش کنم.»

رئیس‌جمهوری اوکراین یادآور شد که مایل نیست روسیه را برای غافلگیری ناخوشایند آتی در این خصوص آماده کند و فقط قصد دارد این اطلاعات را در اختیار نظامیان اوکراینی بگذارد.

حدود 3میلیون پناهجوی اوکراینی از اروپا به کشور خود بازگشتند

ایلوا یوهانسون، کمیسر اتحادیه اروپا در مسائل داخلی در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست غیررسمی وزرای کشورهای اتحادیه اروپا در پراگ اعلام کرد: تا امروز، بیش از 3 میلیون و 700 هزار نفر پناهنده از اوکراین در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌سر می‌برند و حدود 3 میلیون نفر از این پناهندگان تاکنون از اتحادیه اروپا به کشور خود بازگشته‌اند.

به‌گفته این مقام اروپایی، بعد از حمله نظامی روسیه به اوکراین در ماه فوریه (اسفند ماه)، در مجموع حدود 6 میلیون و 700 هزار میلیون اوکراینی از مرزهای کشورهای اتحادیه اروپا عبور کردند ولی در زمان حاضر در مجموع از 3.2 میلیون تا 3.7 میلیون شهروند اوکراینی در اتحادیه اروپا باقی مانده‌اند.

به‌گفته یوهانسون، اتحادیه اروپا انتظار دارد تا آغاز سال تحصیلی جدید، مهاجرت اندکی از پناهجویان اوکراینی صورت گیرد.

پیش از این نیروی مرزبانی لهستان گزارش داد که بیش از 2.5 میلیون نفر از 4.5 میلیون نفری که از اواخر فوریه از اوکراین وارد این کشور شده‌اند، قبلاً خاک لهستان را ترک کرده‌اند.

آمریکا مایل است اوکراین بتواند به اهداف نظامی در روسیه و بلاروس حمله کند

پل ماسارو، مشاور کنگره آمریکا در امور امنیتی اروپا خواستار اجازه یافتن اوکراین برای حمله به اهداف نظامی در خاک روسیه و بلاروس شده است. وی در توییتر خود نوشت: «به اوکراین باید اجازه داده شود به اهداف نظامی در بلاروس اشغالی، کریمه اشغالی و خاک خود روسیه حمله کند.»

پیش از این، این سیاستمدار گفته بود که پیروزی اوکراین در درگیری نظامی با روسیه به‌نفع اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها خواهد بود. ماسارو همچنین معتقد است که سامانه توپخانه پیشرفته و موشک‌های دوربرد بیشتری باید در اختیار ارتش اوکراین قرار گیرد.

پیش از این،  ایگور چرنوف، معاون پارلمان اوکراین، حمله با موشک‌های HIMARSآمریکایی به اهدافی در خاک روسیه را رد نکرده بود. وی تأسیسات نظامی در روسیه و هواپیماها در آسمان این کشور را «هدف‌های قانونی برای اوکراین» ارزیابی کرد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه پیش از این تأکید کرد که روسیه بسته جدید کمک نظامی آمریکا به اوکراین را اقدامی مخرب ارزیابی می کند. وی تاکید کرد که هرگونه عرضه تسلیحات به کی‌یف، صرف نظر از اینکه واشنگتن چگونه این مسئله را توجیه کند، خطر درگیری مستقیم بین روسیه و ایالات متحده را افزایش خواهد داد.

به گفته ماریا زاخارووا، سخنگوی  وزارت خارجه روسیه، وعده ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین و مقامات غربی مبنی بر عدم استفاده از سامانه‌های موشکی آمریکایی HIMARSبرای حمله به اهدافی در خاک روسیه غیرقابل اعتماد است.

ادعای کاخ سفید درباره قصد ایران برای ارسال هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ایالات متحده شب گذشته در یک نشست خبری مدعی شد که مقامات آمریکایی متوجه شده‌اند که ایران قصد دارد چند صد هواپیمای بدون سرنشین، از جمله پهپادهایی با قابلیت حمل سلاح را به روسیه منتقل کند.

مشاور جو بایدن افزود: مشخص نیست که آیا ایران تاکنون هیچ یک از این پهپادها را به طرف روسی تحویل داده است یا خیر.  ولی این تنها نمونه‌ای از روی آوردن روسیه به کشورهایی مانند ایران برای دریافت تجهیزات فنی برای استفاده در اوکراین است.»

سالیوان هیچ مدرکی برای تایید این ادعای خود ارائه نکرد.

سالیوان: حمایت آمریکا از اوکراین تا زمان نامحدود ادامه خواهد یافت

جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهوری ایالات متحده در امور امنیت ملی اعلام کرد که حمایت واشنگتن از اوکراین تا زمانی که لازم باشد ادامه خواهد داشت.

سالیوان در یک نشست مطبوعاتی در کاخ سفید و در پاسخ به سئوالی درباره محدودیت احتمالی در زمان و دامنه کمک واشنگتن به کی‌یف تاکید کرد: «دولت آمریکا "اصول محدودکننده‌ای را در خصوص انواع خاصی از تسلیحات نظامی که می‌تواند به اوکراین عرضه شود، در نظر گرفته و اجرا کرده است. ولی از لحاظ محدودیت زمانی، رئیس جمهور [بایدن] در این موضوع کاملاً واضح صحبت کرده و محدودیتی در این زمینه وجود نخواهد داشت.»

سالیوان در پاسخ به این سئوال که آیا مطمئن است "روسیه قادر به تصرف کی‌یف نخواهد بود"، گفت: شجاعت اوکراینی‌ها و حمایت غرب از کی‌یف به این کشور این امکان را داده است تا به طور مؤثر از پایتخت خود دفاع کرده و آنجا را حفظ کند.

وی همچنین یادآور شدکه ایالات متحده در حال توسعه استراتژی خود در قبال اوکراین است که هم در زمان جنگ و هم در جریان مذاکرات با  روسیه باید به مقامات این کشور  کمک کند. مشاور امنیتی بایدن افزود: ما به همکاری با ارتش و دولت اوکراین ادامه خواهیم داد که در نهایت آنها را قادر می سازد تا به اهداف خود هم در میدان جنگ و هم در میز مذاکره دست یابند. وهمانطور که رئیس جمهور بایدن در نشست ناتو حدود 10 روز پیش گفته، ما تا هر زمان که طول بکشد این کار را انجام خواهیم داد.»

سالیوان همچنین فاش کرد که وزارت دفاع ایالات متحده و اوکراین در حال بررسی طرح‌هایی برای بازگرداندن سرزمین‌های اشغال شده اوکراین از طریق راههای نظامی هستند.

در اوکراین معتقدند تسلیحات غربی مسیر درگیری‌ها را تغییر می‌دهد

آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین شب گذشته اعلام کرد، تسلیحات غربی که به کی‌یف تحویل داده شده، در حال تغییر مسیر درگیری نظامی در این کشور هستند.

دانیلوف در توییتری نوشت: "سلاح‌های غربی به کمک نیروهای مسلح اوکراین ما آمده و مزایای کمی تعداد نظامیان ما در مقایسه با روسیه با دقت موشک و توپخانه اوکراینی را جبران خواهد کرد و ما هنوز استفاده از برخی از این تجهیرات را شروع نکرده‌ایم."

پیش از این، آالکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین در مصاحبه با روزنامه "وال استریت ژورنال" گفت که این کشور به لطف استفاده موفقیت آمیز از سیستم‌های توپخانه دوربردی که اخیرا توسط توسط ایالات متحده تحویل داده شده ، "آزمون خود را پشت سر گذاشته است". وی در عین حال از تلفات سنگین در صفوف نیروهای مسلح اوکراین و کاهش تسلیحات نظامی ارتش خبر داد.

پیش از این، در اوایل ماه جولای جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، دستور تخصیص بسته کمک نظامی جدیدی به ارزش 400 میلیون دلار به اوکراین را صادر کرد. در همان روز، پنتاگون اعلام کرد که واشنگتن در حال کار بر روی برنامه‌هایی برای ارائه تسلیحات نظامی جدید برای طرف اوکراینی برای ماه‌ها و سال‌های آتی است.

فرمان پوتین درباره تسهیل اعطای تابعیت روسی برای مردم ساکن دونتسک، لوهانسک و اوکراین

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه روز دوشنبه فرمانی را در خصوص تسهیل ارائه تابعیت برای افرادی که به طور دائم در جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوهانسک و سایر مناطق اوکراین اقامت دارند، امضا کرد. این سند در پورتال رسمی اطلاعات حقوقی روسیه منتشر شده و بدین ترتیب، لازم الاجرا شده است.

این سند احکام قبلی رئیس جمهوری روسیه در این رابطه را تغییر داده است. اکنون تمامی شهروندان اوکراینی و مردم ساکن دونتسک و لوهانسک و افراد بدون تابعیت که در این مناطق زندگی می‌کنند، حق دارند به روشی ساده برای دریافت تابعیت فدراسیون روسیه درخواست دهند.

والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه یادآور شد که فرمان ولادیمیر پوتین درباره تسهیل اخذ تابعیت برای همه مردم اوکراین، پاسخ مسکو به پروژه "ضدروسی" غرب است.

واکنش وزیر خارجه اوکراین به فرمان پوتین درباره شهروندی روسیه: غرب باید سلاح بیشتری به کی‌یف بدهد

وزارت امور خارجه اوکراین با انتشار بیانیه‌ای فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مورد ساده‌تر شدن روند اعطای تابعیت روسی به مردم اوکراینی را محکوم کرد.  در این بیانیه تاکید شده: این تصمیم تجاوز دیگری به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است که کاملاً مغایر با هنجارها و اصول حقوق بین المللی است.

دیمیتری کوله‌با، وزیر خارجه اوکراین نیز در این رابطه ، از متحدان غربی کشورش خواست تا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کنند و تدارکات تسلیحاتی جدیدی به کی‌یف ارائه کنند. وی گفت: «در این شرایط تقویت کمک به اوکراین اهمیت بیشتری یافته است. من از شرکای غربی می‌خواهم که پاسخ سختی به خیال‌پردازی‌های روادیدی جدید پوتین بدهند: فوراً سلاح‌های سنگین‌تری در اختیار اوکراین قرار دهند و تحریم‌های اقتصادی جدیدی علیه روسیه وضع کنند.»

کد خبر: 1147355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =